17
Keskiviikko helmikuun 19. 2014
Aikamatkaaja
"Eri oppiaineet puhuvat
samasta historiasta"
Sastamalan verkostolukio sai Opetushallitukselta
rahoituksen oppimisympäristöjen kehittämishankkeelle.
Pauliina Vilenius
Sastamalan verkostolukio
on saanut Opetushallituk-
selta rahoituksen oppimis-
ympäristöjen Aikamatkaa-
ja-nimeä kantavalle kehit-
tämishankkeelle. Aikamat-
kaajan tavoite on tuottaa lu-
kion tieto- ja taideaineiden
oppimäärää havainnollista-
va aikajana. Aikajanassa ku-
vataan kirjallisesti ja visuaa-
lisesti lukion oppimäärässä
esille tulevia tieteen ja tai-
teenalan merkkihenkilöitä,
keksintöjä sekä teoksia.
Hanke käynnistyi viime
syksynä ja jatkuu vuoden
2015 loppuun saakka.
"Eri oppiaineissa
puhu-
taan eri ihmisistä ja tapah-
tumista. Opiskelija ei vält-
tämättä pysty yhdistämään
päässään, että nämä äidin-
kielessä ja nuo historiassa ja
filosofiassa esillä olevat hen-
kilöt ovatkin samalta vuosi-
sadalta. Tavoitteena on opis-
kelijan oivallus siitä, että eri
oppiaineet puhuvat samas-
ta historiasta", taustoittaa
Vammalan lukion uskonnon,
filosofian ja psykologian leh-
tori
Kasper Kouvo
.
Aikamatkaajassa yhdisty-
vät kuvainformaatio ja lisätyn
todellisuuden sekä QR-koo-
dien avulla rikastettava sisäl-
tö. Tarkoituksena on aktivoi-
da opiskelijat sisällöntuotta-
jiksi. Sisältöä on mahdollista
tuottaa sekä yksilöprojektei-
na että ryhmätuotoksina, jol-
loin hanke rohkaisee opiske-
lijoita myös tieto- ja viestin-
tätekniikan käyttöön.
Hankkeessa toteutetaan
aikajanan fyysinen ja virtu-
aalinen näytteillepano eli ai-
kajana toteutetaan sekä sei-
nätauluina että verkkomuo-
dossa.
"Fyysiset seinätaulut jäävät
visuaalisesti mieleen ja palve-
levat näin oppimista. Aika-
matkaaja on siis eräällä ta-
valla vanhojen opetustaulu-
jen paluu nykyaikaan", Kas-
per Kouvo sanoo.
Hankkeen
aikana synty-
vää aikajanaa voidaan hyö-
dyntää erilaisissa oppimis-
tehtävissä hankekauden jäl-
keenkin. Sisältöjä voidaan
myös jatkuvasti päivittää ja
täydentää.
Avoimeen tietoverkkoon
syntyvää aikajana ja mate-
riaalipankki ovat kaikkien
tieteen ja taiteen historias-
ta kiinnostuneiden käytet-
tävissä.
Kouvon mukaan idea oli-
si hankekauden jälkeen laa-
jennettavissa esimerkiksi vir-
tuaalimaailmassa toteutetta-
vaksi peliksi, jossa oppija voi
kohdata merkkihenkilöitä ja
oppia historiaa elämykselli-
sellä tavalla.
Vammalan lukion filosofian ja psykologian lehtori Kas-
per Kouvon takana on perinteinen opetustaulu. Käsis-
sään hänellä on raakaversio siitä, miltä Aikamatkaaja-
hankkeen virtuaaliset opetustaulut voisivat näyttää.
Mikä ihmeen QR-koodi?
Neliönmuotoinen viivakoodi, jonka lyhennys
tulee sanoista Quick Response.
Koodi kehitettiin Japanissa 90-luvulla teollisuu-
den tuotannonseurannan parantamiseksi.
Viivakoodi on kaksiulotteinen, joten siihen
mahtuu tietoa enemmän kuin perinteisiin vii-
vakoodeihin - parhaimmillaan tuhansia kirjain-
merkkejä.
QR-koodeja käytetään mobiililaitteissa käynti-
korttien ja nettilinkkien avaamiseksi.
Viivakoodi skannataan tai siitä otetaan kuva mo-
biililaitteella, jolloin puhelin avaa koodista löy-
tyvän linkin.
Lähde:
Koulutus
&
jatko-opinnot
1...,7,8,9,10,11,12,13,14,15,16 18,19,20,21,22,23,24,25,26,27,...32