19
Keskiviikko elokuun 22. 2007
Vieläkö muistat mikä oli
muotia, kun sinä olit nuo-
ri? Kuinka pukeuduttiin
sota- japula-aikana?Mistä
60-luvun nuori ammensi
tyylinsä? Muoti on muut-
tunut vuosikymmenten
varrella
radikaalistikin.
Vanhoja valokuvia katsel-
lessa päässä saattaa pyöriä
häpeänsekaisia
”olenko
minä joskus näyttänyt
tuolta” -ajatuksia. 2000-
luvun lapsi on onnellises-
sa asemassa: oman tyy-
linsä voi ammentaa mistä
vaan.
1920-luku
Valmisvaateteollisuuden syn-
ty Suomessa. Kaikkien ulottu-
ville tulleet kaupasta ostetta-
vat puvut toivat mahdollisuu-
den seurata muotia. Ennen
kaikkea muodin seuraamises-
ta tuli helpompaa. Sopivuus-
ja moraalisäännöt pitivät pin-
tansa, naisen ihoa ei saanut
näkyä liikaa.
Hatut kuuluivat ehdotto-
masti kokonaisuuteen. Her-
rasmiesten muoti ei ole paljon
muuttunut, jos vertaa 1920-
lukua nykypäivään. Maailmal-
la pinnalla oli Coco Chanel ja
muoti paljon paljastavampaa.
Osasyynä paljastavuuteen oli
ruskean ihon huudossa ole-
minen.
1930-luku
Miesten pukujen sarjatuotan-
to alkoi. Naiset alkoivat käyt-
tää housupukuja. Housuis-
ta tuli naisille käytännöllinen
vaate viimeistään, kun toinen
maailmansota vei miehiä rin-
tamalle ja naiset joutuivat te-
kemään miestenkin töitä.
Miesten muoti kaihtoi lii-
allisia hömpötyksiä, kuten
tietyssä mittakaavassa vie-
lä tänäänkin. Miehet käytti-
vät gol!ousuja kuitenkin jo
1930-luvulla, kauan ennen
Suomen Gol"iiton perusta-
mista (1957). Tyylistä ei silti
tingitty – tyylikkään miehen
hiihtoasuun kuuluivat solmio
ja vyö.
Valmisvaatteiden saatavuu-
desta johtuen – niitä oli saata-
villa, mutta ne eivät olleet liian
yleisiä – kotikutoisia vaatteita
nolosteltiin. Ompelukoneet
yleistyivät silti, koska monet
ostivat kaupasta hienoja kan-
kaita ja säästivät ompelemalla
vaatteensa itse. Näin päästiin
nauttimaan valmisvaatteiden
tyylistä hieman huokeammal-
la.
Maailmalla elokuvat elivät
kukoistuskauttaan ja niinpä
#lmitähdet vaikuttivat suures-
ti muotiin – Marlene Dietrich,
Greta Garbo ja Joan Crawford
olivat tunnettuja #lmitähtiä.
Päivällä käytettiin isolieri-
siä hattuja. Iltapuvut huokui-
vat glamouria laahuksineen ja
ylellisine kankaineen.
1940-luku
Sota-aika oli pula-aikaa, ja
muoti oli ongelmista vähäi-
simpiä. Vaatteet ja kengät oli-
vat kortilla ja kangasta piti
käyttää pukuihin hyvin sääs-
teliäästi. Puutteen vuoksi nai-
set muodistivat usein vanho-
ja pukujansa. Lehdissä opetet-
tiin kuinka vähästä kankaasta
voi taikoa uuden, juhlavankin
puvun. Olkatoppaukset ryh-
distivät vanhasta kankaasta
ommellut yläosat.
Bikinit keksittiin vuonna
1946. Niistä ei tullut heti ko-
vin suosittuja. Suomessa ran-
tamuoti melkein peitti yhä
enemmän kuin paljasti.
1950-luku
Värit rohkenivat ajan myötä
ja tulivat voimakkaammiksi.
Naiset pukeutuivat käytän-
nöllisesti. Hyvin siisti ja rää-
tälöity look oli haluttu. Kel-
lomekko oli suosittu, sen alle
puettiin usein suuri alushame
tukea antamaan.
Toinen suosittu mekko-
malli oli kynämekko, joka oli
tiimalasin muotoinen ja var-
taloa myötäilevä. Tämän tyy-
linen mekko oli vain aikuisten
naisten käytössä, koska nuo-
rilla se oli liian provosoiva.
1950-luvulla syntyi teinimuo-
din käsite. James Dean aloit-
ti myös farkkumuodin, käyt-
tämällä farkkuja elokuvassa
Nuori Kapinallinen vuonna
1955. Farkkumuodin voitto-
kululle ei ole loppua näkyvis-
sä vieläkään.
1960-luku
1960-luku käynnisti asenteen
”kaikki käy” ja heijastui po-
litiikan muutoksiin. Muodin
vallankumous oli nuorien aja-
ma ja alkoi enemmänkin ka-
duilta kuin suurista muotita-
loista. Vallankumouksen kes-
kuspaikka oli Lontoo ja muoti
yhdistyi popmusiikkiin, esi-
merkkinä $e Beatles.
Hippiliike kukoisti 1965–
1969, keskuspaikkanaan Yh-
dysvaltain länsirannikko. Tä-
mä vaikutti muotiin leveä-
lahkeisine housuineen, vä-
rikkäine vaatteineen, otsan yli
menevine nahkapantoineen ja
samettitakkeineen sekä pitki-
ne hameineen.Minihame val-
tasi markkinoita, mikä muut-
ti myös alusasumuotia. Ai-
emmin yleiset korsettimaiset
alusasut alkoivat hitaasti har-
vinaistua.
Suomessa kuljettiin jäljessä
”muotihömpötyksistä”. Maa-
seudulla väki pukeutui vielä
pitkään käytännön töiden sal-
limiin vaatteisiin. Sama pätee
yhä tänäänkin. Käyttötarkoi-
tus menee usein muodin edel-
le. Eihän Suomessa oikein ol-
lutkaan glamourintäytteisiä
tapahtumia, Linnan juhlia lu-
kuun ottamatta.
1970-luku
Energiakriisit, terrorismi ja
mielenosoitukset toivat muo-
tiin kantaaottavat t-paidat.
Muoti oli asiallista, käytännöl-
listä ja nuorekasta. Vaatteita
tehtiin paljon itse ja nuoret ja
vanhat saattoivat pukeutua sa-
manlaisiin vaatteisiin. Mies ja
nainen saattoivat pukeutua sa-
manlaisiin unisex-vaatteisiin.
1970-luku otti vaikuttei-
ta aikaisemmilta vuosikym-
meniltä. Muoti tukeutui myös
uuteen tanssityyliin: diskoon.
Paidat olivat teräväkauluksi-
sia, housut alkoivat lantiolta ja
olivat tiukkoja ja alaspäin leve-
neviä, kengät olivat paksupoh-
jaiset.
1980-luku
1980-lukuoli se vuosikymmen,
jolloin urheilumuodin nousu
toi meille tuulipuvun. Vaikka
nykyisin tuulipukuja näkee ai-
na vain harvemmin, niitä pide-
tään yhä vitsin aiheena.
Taloudellinen kasvu toi
mukanaan uuden ryhmän:
jupit. Jupit käyttivät kalliita
merkkivaatteita ja halusivat
näyttää varallisuutensa. Va-
rakkuus näkyi myös siinä, et-
tä haettiin yhä erikoisempaa
muotia – muodin kenttä alkoi
pirstoutua. Ei ollut enää yh-
tä tai kahta ilmiötä, vaan nii-
tä saattoi olla yhtä aikaa use-
ampia.
Populaarikulttuuri vaikutti
edelleen voimakkaasti: punk-
karit, popparit, rokkarit (ta-
katukkineen), saippuasarjat
kuten Dallas... Vaikutteita sai
melkein mistä vain.
1990-luku
Ilmiöiden tuleminen ja me-
neminen nopeutuivat enti-
sestään. Oli korokepohjia,
eläinaktivisteja, napapaitoja,
grungemuotia (esim. "anel-
lipaidat)... Muodille oli tyy-
pillistä lyhyt elinikä, jatkuvat
muutokset ja uuden löytämi-
nen.
1960- ja 70-lukujen muo-
tia kierrätettiin uudestaan,
esimerkiksi farkut saattoivat
olla diskobuumin mukaises-
ti leveälahkeiset. Uusi muoti-
ilmiö oli hip hop -muoti, jos-
sa kaikki oli väljää ja housun
haarat alhaalla.
2000-luku
Yksilöllisyys ja oma tyyli on
tärkeämpää kuin koskaan ai-
emmin. Ihmisillä on yhä
enemmän ja enemmän rahaa
käytettävissään. Luonnonka-
tastro#t ja ilmastomuutokset
herättävät ihmiset kiinnittä-
mään huomiota kulutustottu-
muksiinsa.
Käsityöt ja kierrätys ovat
muodissa ja lapsityövoimal-
la tuotettujen tuotteiden käyt-
töä vältetään. Trendit vaihtuvat
usein ja ne ovat kaikkien saa-
tavana kansainvälisten merk-
kiketjujen johdosta. Kaikista
trendeistä ei tule muoti-ilmi-
öitä.
Laivastomuoti, vintage,
printtipaidat, saappaat, balle-
rinatossut, hohto ja röyhelöt
vaatteissa. Siinä muutama uu-
den vuosituhannen muotit-
rendi. Asusteisiin kiinnitetään
yhä enemmän huomiota. On
yleistä, että vaatteet ostetaan
ketjuliikkeestä, mutta lauk-
kuun käytetään jopa satoja
euroja.
Tärkeitä muoti-ikoneita
Paris Hilton, David Beckham,
Kate Moss. Nuorison pukeu-
tuminen maaseudulla ei eroa
kovinkaan paljon kaupun-
kilaismassanuorten tyylistä.
Urheilu- ja vapaa-ajanmuoti
vaikuttavat entistä enemmän
kaupunkikuvassa (esimerkik-
si Lacosten tennistossut, jal-
kapallo- ja golfmuoti). Farkut
hyväksytään bisnespukeutu-
misessakin.
Lähde: tiedottaja Markus
Hilden/Muotikaupan Liitto
Vaikka harmaan eri sä-
vyt ovatkin tämän syksyn
must-juttu, synkälle väril-
le voi antaa piristysruis-
keen värikkäillä asusteilla,
kuten huiveilla, koruilla,
kengillä tai laukulla. Asut
ja asusteet saavat tänä
syksynä loistaa kuparisi-
na, tummina turkooseina,
keltaisina ja puolukan pu-
naisina.
-Tänä syksynä täytyy muistaa
pukeutua flanellinharmaa-
seen, gra%tiin ja yönmus-
taan, Piia Pennanen Muoti-
huone Pugeesta Huittisista
kuvailee. Hänen mukaansa
syksyn kankaista löytyy pip-
puritweediä, ruutuja, raitoja
ja melko isoja kuoseja. –Pal-
jon käytetään myös hameita
ja mekkoja, Muotihuoneelta
todetaan. Punkalaitumelaisen
liikkeen TuulaPauliinan omis-
taja Tuula Ylösmäki vahvistaa
asian. –Hame on ollut pinnal-
la jo kesästä asti. Naisilla on
ollut hankaluuksia sopeutua
hameen uuteen aikakauteen.
Nyt syksymmällä he ovat kui-
tenkin alkaneet ottaa hameita
omakseen, Tuula selostaa. Ai-
kuisten naisten hameet yltävät
hieman polven alapuolelle, tai
ovat nilkkapituisia. Näyttä-
vyyttäkin hameista löytyy. –
Pitsiä, kuoseja ja helmaa kohti
levenevää linjaa, Tuula Ylös-
mäki kuvailee tämän hetken
trendihametta.
Materiaaleista pellava on
ottanut
trendivirtaukses-
sa paikkansa. Juhlapuvuissa
nähdään myös sifonkia, silk-
kisamettia ja polyesterihou-
suja. Juhlissa puku saa myös
vähän kimallella. –Kultaa, ho-
peaa ja kimaltelevaa harmaa-
ta, TuulaPauliinasta kuvail-
laan. –Kuosit ovat melko iso-
ja, mutta eivät ihan niin iso-
ja, kuin viime syksynä, Tuula
pohtii. –Kultaa ja hopeaa saa-
tetaan käyttää vaikka yhdessä,
Piia Muotihuoneelta kertoo.
”Naisellisuus”
on syksyn sana
Myös arkiasujen muodista
Piia ja Tuula ovat yhtä mieltä.
–Ruskeaa on paljon nyt syk-
syllä. Kaikenlaisia maan lähei-
siä värejä, Piia selostaa. Hän
luettelee mm. tumman lilan,
keltaisen, vihreän ja sinisen.
Arkiasusteena Piian mukaan
voidaan käyttää mm. paksu-
ja sukkahousuja tai legginsejä
yhdessä polvipituisten housu-
jen kanssa. Ja tunika pitää tie-
tenkin pintansa. –Housuissa
vyötärö nousee aikuisilla nai-
silla ylöspäin. Myös farkkujen
linjat kapenevat jonkin ver-
ran, mutta parhaiten sen huo-
maa nuorten vaatteista, Piia
pohdiskelee. Tuula lisää, että
parhaiten tämän syksyn muo-
tivaatetta kuvailee sana ”nai-
sellinen”.
Piia väittääkin, että useim-
mille aikuisille vaatteen is-
tuvuus on tärkeämpää kuin
muodikkuus. –Harvoille ai-
kuisille naisille sopii täysin
muotivirtausten mukaan ole-
vat mallit.
Myös Tuula on samaa miel-
tä. –Aikuiset asiakkaat tule-
vat harvoin etsimään mitään
muotiasusteita. Heille merkit-
see enemmän vaatteen muun-
neltavuus ja omalle vartalolle
sopivat mallit.
Marianna Langenoja
Aikuiselle naiselle sopivat kirkkaat värit:
Puolukan punaista ja yönmustaa
Muodikas asuvinkki aikuiselle naiselle:
-Harmaa housupuku, jossa esim. ryppykangasta
ja ruutukuoseja
-Puvun alle oranssi paita
-Oranssi laukku
-Mustat kengät
Asu: Tuula Ylösmäki, Sinikka Karppanen
Muotihuone Pugen myy-
jä Piia Pennanen esitte-
lee lempi paitaansa. Hä-
nen mukaansa syksyllä
päätään nostavat puoli-
mittaiset housut ja me-
kot sekä hameet.
TuulaPauliinasta tuttujen Sinikka Karppasen (va-
semmalla) ja Tuula Ylösmäen mukaan muodissa ovat
nyt kupari, tina ja pronssi. Heidän mukaansa syksyl-
lä uskalletaan rohkeasti yhdistellä eri värejä ja mate-
riaaleja.
Muodikas asuvinkki aikuiselle naiselle:
-Kirjavahko tunika
-Polvimittaiset housut
- Saapikkaat
-Kultaa tai hopeaa koruissa
-Kenkien värinen laukku
Asu: Piia Pennanen
Muotimuistoja menneiltä vuosikymmeniltä
Golfhousuista kynämekkoon,
kellohelmasta flanellipaitaan
1980-luvulla muodissa
oli vallalla useita ilmiöi-
tä. Pukeutumisessa su-
kupuolierot kapenivat,
naisten ja miesten vaat-
teet eivät juuri eronneet
toisistaan. Vaatetus oli
väljää, etenkin puserot,
takit ja t-paidat olivat
suuria.
1930-luvulla tyylik-
kään miehen hiihto-
asuun kuuluivat solmio
ja vyö.
Naiset alkoivat käyttää
housupukuja 1930-lu-
vulla.
1...,9,10,11,12,13,14,15,16,17,18 20,21,22,23,24,25,26,27,28,29,...32