Torstai elokuun 25. 2005
14
Porin kaupungin kulttuurilautakunnan puheenjohtaja, rovasti Marjatta Kaartinen ja kulttuuritoimenjoh-
taja Birgit P. Jaakola säteilivät avajaisissa.
Ihan totta, Ranskaan, mis-
sä heidän uusi kotikaupun-
kinsa on Cagnes sur Mer.
Samalla pariskunnan seitsen-
vuotias Olivia -tytär aloit-
taa syyskuun alussa koulun-
käyntinsä Nizzan kansainvä-
lisessä koulussa, viiden ki-
lometrin päässä kotoa.Tämä
kaikki on edessä alle kah-
den viikon, syyskuun alkuun
mennessä.
Perhe elää muuton vuoksi
kiivaaseen tahtiin. Takana on
tältä kesältä jälleen kaksi on-
nistunutta näyttelyä, Porissa ja
Kerimäellä, ja syyskuun alus-
sa Johanna Oraksen kesäkau-
den viimeinen näyttely avataan
Varkaudessa, minne Johanna
lentää suoraan Olivian koulun
avajaisista 1. syyskuuta pala-
takseen hetimiten takaisin uu-
teen kotiin. - Yritämme Rei-
jon kanssa sovitella matkoja
niin, että meistä jompi kumpi
on aina Olivian kanssa koto-
na, kertovat Orakset.
Syksyllä Johannalta ilmes-
tyy myös kaksi kirjaa. Toinen
on taidekirja Johannan töistä,
taidetta vuosilta 2000-2005,
toinen, yllättävää, keittokirja
”Maalataan ruokaa”, jonka Jo-
hanna itse kuvittaa.
- Kirjat ovat sen seurausta,
etten osaa sanoa ei, Johanna
Oras naurahtaa.
Reijo ja Johanna Oraksen
yhteinen taival alkoi pitkälti
toistakymmentä vuotta sitten.
He tapasivat lokakuussa 1992
ja avioituivat 21. toukokuuta
1994. Ensimmäisen näyttelyn-
sä Johanna piti Tampereella
Erkkilänkadulla sijainneessa
ateljeessaan toukokuussa1993.
Tampereelta Johanna muutti
Johanna ja Reijo Oras muuttavat talveksi Ranskaan
vielä hetkeksi Karunaan äitin-
sä luokse ja sieltä Reijon luok-
se Karkkuun, missä Reijo tuol-
loin vielä asui.
Orakset etsivät puolitoista
vuotta maatilaa asunnokseen
sekä työ- ja näyttelytiloiksi.
Maatilaa ei löytynyt, mutta
vuonna 1995 he ostivat Tl.
Koskelta vanhan koulun, joka
kunnostettiin perusteellisesti ja
sisustettiin antiikkisin huone-
kaluin. Koulun pihapiirissä si-
jaitsevasta vanhasta asuintalos-
ta tuli Johannan ateljee. Tai-
teilijan työtä täydentää puoli-
so, pitkään taidegalleristina
toiminut Reijo Oras, joka ei
nykyisin myy enää muitten tai-
teilijoitten kuin puolisonsa töi-
tä.
Näyttelykutsuja
tulee tiheään
Ranskassa Johannalla ei ole
vielä ateljeeta, koska mielessä
on nyt muuta: - Haluan käydä
näyttelyissä ja tutustua kuului-
sien maalareitten töihin, sanoo
Johanna ja kertoo vierailevan-
saainakinBarcelonassaEspan-
jassa ja käydä myös muutamis-
sa kohteissa Italian puolella.
Ensi vuonna Johanna Orak-
sen töitä on Suomessa esillä
vain Moision taidekartanossa
Elimäellä. - Siitä sovittiin jo
vuonna 1999. Vuoden 2007
olemme jättäneet tarkoituksel-
lisesti aivan avoimeksi, kerto-
vat Orakset.
Näyttelykutsuja Johannalle
tulee tiheään. Vaikka Porissa
tänä kesänä ollut näyttely oli
jo kahdeksas samassa kaupun-
gissa, Suomen kartalla on vie-
lä paljon ”valkoisia” läiskiä. -
Tampereella minulla ei ole ol-
lut näyttelyä vuoden 1993 jäl-
keen. Turkuun pitäisi mennä,
samoin Ouluun, missä pidäm-
me näyttelyn marraskuussa,
kertoo Johanna.
Nyt hän sanoo pitävänsä
rauhallisempaa tahtia. - Luo-
va työ ei ole ojankaivuuta.
Pakkokierteen torjumiseksi
piti heilauttaa mustaa tussia,
sanoo Johanna ja toteaa tyyty-
väisenä, että tähän mennessä
työ on tuonut hänelle aina työ-
tä.
Kiivaan työtahdin seurauk-
sista hänellä on jo kokemuk-
sia. - Sain opetuksen puolitois-
tavuottasitten,maalauskäsi ju-
miutui ja sitä särki päivät ja
yöt.
-Niinhienoakuinonkinettä
meillä on runsaasti näyttely-
kutsuja, päätimme löysätä tah-
tia. - Olisi väärin, jos perhe-
emme elämä olisi lyöty luk-
koon päivyrin sivuille vuosik-
si eteenpäin, sanovat Reijo ja
Johanna.
"Harvinainen lintu"
Uuden näyttelyn kokoami-
nen on aina pitkä prosessi.
Kerimäellä oli esillä 12 työtä
ja Porissa alle 20 kappaletta.
Versaillesin näyttelyyn lähtee
ensi maaliskuuksi noin 30 työ-
tä. Sitä Johanna kertoo työstä-
neensä jo kaksi vuotta.
Näyttelyt imevät väkeä. Po-
rin näyttelyn avajaisissa esi-
merkiksi oli yli 300 vierasta
niin Porista kuin maakunnas-
ta. Kerimäellä tuntui olevan
väkeä ympäri maan. Kerimä-
en näyttelyn avasi eduskunnan
entinen puhemies, valtioneu-
vos Riitta Uosukainen. Hän
totesi, että Johanna Oras on
mielenkiintoisesti ”rara avis”,
harvinainen lintu, jonka kan-
salliset ja kansainväliset yhte-
ydet ja ansiot ovat kiistatto-
mat. Vuonna 1970 syntynyt
Porissa näyttelytila oli tungokseen asti täynnä. Johannan taustalla yksi hänen sinivalkoi-
sen kautensa isänmaallinen maalaus.
Johanna Oras on syntynyt Suo-
men Turussa vuonna 1970.
Hän on opiskellut kotimaan li-
säksi mm. Pietarin Taideaka-
temiassa ja Firenzessä. Hän on
ollut menestyksellisesti muka-
na kansainvälisissä näyttelyis-
sä, esimerkiksi Pariisin Louv-
ressa, Firenzessä,Antverpenis-
sa ja Minnesotassa Yhdysval-
loissa. Tämän vuoden helmi-
kuussa hän osallistui Floridan
kansainväliseen taidetapahtu-
maan. Tulevat näyttely ovat
syyskuussaVarkaudessa jaensi
maaliskuussaVersaillesissa
Ranskassa. Lisäksi Johanna
Oras osallistuu Ranskan Tai-
teilijaseuran jurytykseen jou-
lukuun näyttelyä varten!
Valtioneuvos tarkensi vielä
kuvaa: - Johanna Orasta on
luonnehdittu innovatiiviseksi
uudistajaksi, joka on antanut
vanhalle asetelmataiteelle uu-
det kasvot. Hän on ammenta-
nut flaamilaisesta maalaustyy-
listä, mutta käsittelee asetel-
maa omalla, modernilla taval-
laan tässä ajassa. - Kirjat, elo-
kuvat, maailmantapahtumat,
muoti ja trendit ikuistuvat kan-
kaalle Johanna Oraksen uutta
luotaavissa asetelmamaalauk-
sissa, nykyisyyden ja tulevai-
suuden asetelmissa, jotka hyö-
dyntävät menneiden aikojen
ylittämättömiä tekniikoita.
Näin siis Riitta Uosukainen.
Kiitosta riitti myös Porin ava-
jaisissa, missä näyttelyn avasi
Porin kaupunginjohtaja Aino-
Maija Luukkonen ja kulttuu-
rilautakunnan tervehdyksen
esitti rovasti Marjatta Kaarti-
nen.
Työtahti on ollut siis kiivas.
Johanna on hautautunut atel-
jeeheensa missä hän saattaa
luonnostella jopa kolmeakym-
mentä työtä, yhtä tai kahta
näyttelyäsamanaikaisesti.Tak-
ki ja kädet maalissa hän siir-
tyy illalla asunnon puolelle.
Joskus niin väsyneenä, että
Olivia kerran tuumi: - On se
vaan niin että kun nainen on
täyttänyt 35 vuotta niin se on
kyllä parhaat päivänsä nähnyt!
Johanna kertoo, ettei hän
enää valvo ja työskentele öi-
sin. - Sanovat että valvominen
tuhoaa aivosoluja. - Minulla ei
blondina ole siihen varaa!
Ateljeevierailuja
ei markkinoida
Oraksen ateljee on kiinnos-
tava matkailukohde, mutta per-
heen on ollut pakko rajoittaa
toimintaa tältä osin. - Touko-
kuu on vilkkainta aikaa, mutta
kaiken kaikkiaan meillä käy
sittenkin vain noin 20 bussia
vuodessa, kertovat Orakset. -
Varsinainen työ kärsisi. Emme
ole markkinoineet ateljeevie-
railuita missään.
Pietarin Taideakatemia oli
tiukka koulu, kertoo Johanna
Oras. - Hyvin kurinalainen.
- Olen säilyttänyt sieltä klas-
sisen linjan, mutta tyyli muo-
toutuu, asetelmiin tulee uusia
esineitä, uusia värejä. Nyt olen
etsinyt töissäni tarkoituksella
valkoisen sävyjä, kertoo taitei-
lija.
- Pari vuotta sitten minussa
pääsi vallalle isänmaallisuus,
sinivalkoiset sävyt.
Näitä sinivalkoisia sävyjä
on esillä myösVersaillen näyt-
telyssä, jonka teema on ”suo-
malainen kulttuuri kohtaa rans-
kalaisen”.
Erkki Petman
Kerimäellä avajaisissa nähtiin Uosukaisten lisäksi mm. filosofi Esa Saarinen. Mukana oli tietysti myös
Olivia -tytär.
Reijo Oras tervehtii vieraita Porin teatterissa. Taustalla Jyrki Kangas, myös muusikko, joka bassoineen
muodosti Kari Sarpilan, Harri Lehden ja Matti Aallon kanssa Poriginal Quartetin.
Valtioneuvos Riitta Uosukainen kiitteli Johanna Oraksen kotimaisia ja kansainvälisiä saavutuksia Keri-
mäen näyttelyä avatessaan.
1...,4,5,6,7,8,9,10,11,12,13 15,16,17,18,19,20,21,22,23,24,...28