Keskiviikko kesäkuun 21. 2006
11
Salli Ristevirta täyttää 80 vuotta
Alueviestin lukijoille mo-
nista kotiseutuaiheisista ja
hengellisistä kirjoituksistaan
tuttu Salli Ristevirta täyttää
tänään 80 vuottaVammalas-
sa. Tapauksen kunniaksi pi-
detään illalla seurat hänen
miesvainajansa Toivon enti-
sessä kotitalossa Pesurinkos-
ken tuntumassa.
Salli Ristevirta on syntynyt
kotipirtissä Tyrvään Kallialan
kylässä, missä hän eli koko lap-
suutensa. Salli syntyi perheen
toiseksi lapseksi vaiheessa, jos-
sa isää ja äiti olivat juuri ehti-
neet muuttaa uuteen kotiin en-
nen hänen syntymäänsä. Per-
heeseen syntyi myöhemmin
vielä pikkuveli.
Isä kuoli tuberkuloosiin en-
nenkuin Salli ehti täyttää 4
vuotta. - Vanhempi sisar vie-
tiin isän sisaren luokse. - Tämä
lupasi tuoda lapsen takaisin
isän hautajaisiin mennessä,
mutta ei koskaan tuonut, ker-
too Salli. - Äiti joutui yksin
huolehtimaan meistä kahdesta
lapsesta. Kunta oli kuulema
järjestänyt mielle jo sijoitus-
paikat, mutta äiti ei antanut lap-
siaan pois. Hän kävi töissä her-
rasväissä, siivoamassa ja pe-
semässä pyykkiä, ja minä ja
veli olimme päivät lukkojen
takana kotona, Salli muistelee.
- Enolleni, Einari Tuomi-
selle oli määrä viedä minut,
mutta eno sanoi kunnanisille,
ettei äidiltä lapsia oteta, hän
auttaa minkä voi.
Veljen kohtalon ratkaisi sit-
ten kuolema. Hän kuoli kuusi-
vuotiaana nelisen vuotta isän
jälkeen. Salli jäi kaksin äidin
kanssa. Myöhemmin kuoli si-
sarkin, hänkin tuberkuloosiin.
Kansakoulunsa Salli kävi
Kallialan koulussa, jonka sa-
tavutoisjuhlissa hän touko-
kuussa muisteli kouluaikoja,
tovereita ja opettajia. Karkun
evankelisen opiston hän kävi
vuosina 1945-46, ja tältä ajal-
ta lie peräisi Sallin sujuva tai-
to käyttää kynää. Rehtorina oli
silloin legendaarinen Pietari
Kurkinen.
Sen jälkeen hän oli jonkin
aikaa töissä kirjapainossa ja
siirtyi sittenAsevarikolle, mis-
sä tapasi tulevan puolisonsa,
Toivo Ristevirran. Avioliiton
solmittuaan he muuttivat mel-
ko pian Sallin kotitaloon Kal-
lialaan, kunnes rakensivat
1950-luvun puolivälissä oma-
kotitalon Roismalaan, lähelle
Toivon kotitaloa, missä he en-
siksi olivat asuneet.
Samoihin aikoihin Toivo
valittiin Tyrvään seurakunnan
haustausmaanhoitajaksi. Toivo
palveli seurakuntaa näissä teh-
tävissä loputa kolme vuosi-
kymmentä.
Marraskuussa tulee kulu-
neeksi kuusi vuotta Toivon
kuolemasta. - Ei meidän sal-
littu pitää timanttihäitä, sanoo
Salli ja katselee haikeana ku-
vaa kultahääpäivältä.
Salli omistautui perheel-
leen. Kirjoittamisesta ei kos-
kaan tullut ammattia, mutta
rakas harrastus tuli. Salli muis-
telee, että teki ensimmäiset jut-
tunsa Lasten lehteen. Sanan-
saattajaan hän kirjoitti 17 vuot-
ta. Tyrvään Sanomiin hän kir-
joitti aiemmin monet vuodet.
Sen jälkeen hän on muistanut
teksteilläänAlueviestin lukijoi-
ta. Viimeistä juttua ei ole vielä
kirjoitettu.
Salli ja Toivo Ristevirralle
syntyi kaksi tytärtä ja kaksi
poikaa. Talossa oli liikettä. -
Nyt täytyy sanoa, ettei yksin
ole hyvä olla, sanoo miestään
kaipaava Salli. Kanssakäymi-
nen kolmen elossa olevan lap-
sen kanssa on kuitenkin vil-
kasta, joten yksin äiti ei tässä
mielessä ole jäänyt. Tyttäret
asuvat Vammalassa ja Nokial-
la, poika Helsingissä. Lasten-
lapsetkin ovat ehtineet jo ai-
kuisiksi.
Salli Ristevirta ei ole jää-
nyt kotiinsa paikoilleen. Hän
liikkuu paljon, kävellen, pyö-
rällä, kelkalla. - Junaan minä
turvaudun kun käy kauempa-
na, sanoo hän, joka on tuttu
vieras mm. Kauniaisten Raa-
mattuopistolla.
Voimakas hengellinen va-
kaumus on Sallin pääomaa. -
Käyn tietysti seurakunnan ti-
laisuuksissa ja Sley:n tilaisuuk-
sissa, mutta yhtä lailla Luther-
säätiön tai Kansanlähetyksen
tilaisuuksissa sanoo Salli ja
tuumii sitten, ettei hän taida
perimmiltään kuulua oikein
mihinkään herätysliikkeeseen.
Hengelliseen työhön Salli
osallistui aikoinaan mm. pitä-
mällä tyttökerhoa jo Kallialas-
sa. - Lopetin kun en päässyt
enää samalle aaltopituudelle
tyttöjen kanssa, naurahtaa hän.
- Taisi ikäero kasvaa liian suu-
reksi.
Puutarha on Salli Ristevirran olohuoneen jatke. Siellä kas-
vavat monet maustekasvit ja perinteiset ryytimaan annit
perunoita myöten.
Luottamustehtäviin hän ei
ole seurakunnassa koskaan ha-
keutunut. Jos hän ei pääse kirk-
koon sunnuntaina, hän kuun-
telee messun kotona Mantas-
ta. Kun kolehtivirttä veisataan,
Salli pistää pieneen pahviseen
rasiaan oman antinsa ja luo-
vuttaa sen sitten kerran vuo-
dessa tiettyyn tarkoitukseen
hengelliseen työhön.
Kodin, kirjoittamisen ja
puutarhanhoidon lisäksi Sallil-
ta on liiennyt aikaa myös toi-
mia Suomen Gallupin haastat-
telijana kymmenkunta vuotta
Vammalassa ja lähikunnissa.
Kesät Salli omistautuu puu-
tarhanhoidolle. Talon takana on
kasvimaa ja kasvihuone. Salli
kasvattaa siellä perunoitten,
sipulin ja kurkun lisäksi to-
maatteja, parsaa ja maustekas-
veja.
- Ja tietysti valkosipulia, jon-
ka voimaan tarhuri uskoo eh-
dottomasti.
Tätä juttua tehtäessä hän tar-
josi minulle vihreätä, erinomai-
sen maukasta ja piristävää tee-
tä, jonka ainekset olivat kuu-
sen kasvaimet, mustaherukan
lehdet, mustikan varvut, sitruu-
namelissa ja piparminttu, kaik-
ki pihasta tai pihapiiristä.
Vaikka Toivon jälkeen elä-
mä onkin ollut yksinäistä, Salli
ei ole yksin. - Naapurit ovat
aina auttaneet. Saan paljon
apua. - Kaikkea ei osaa tai ei
jaksa.
Tänään Toivon entisessä
kotitalossa, nykyisessä Sirkka-
lehdessä siis pidetään seurat. -
Kuullaan Jumalan sanaa ja vei-
sataan virsiä ja juodaan tietys-
ti kahvit, kertoo päivänsanka-
ri, joka jo maanantaina valmis-
teli talon nykyisen omistajan,
Sirkka Nylundin kanssa seu-
ratupaa vieraitten tulla. - Kan-
nettiin tuoleja ja penkkejä.
Kyllä niitten nyt pitäisi riittää.
Salli Ristevirran syntymä-
päiväseurat alkavat kello 18.
Erkki Petman
Köyliö on pieni ja vehreä
kunta Satakunnan sydämes-
sä, Säkylän ja Kokemäen tun-
tumassa.Viime vuonna asuk-
kaita oli 2 952. Vastaavan
kokoisten kuntien lailla myös
Köyliö on viimeisten vuosi-
kymmenten aikana menet-
tänyt asukkaitaan, kertoo
Ulla Kolu, Köyliön kunnan
toimistovirkailija ja kulttuu-
ritoimen vastaava.
Vaikka Köyliö on muuten
kuin mikä tahansa pieni suo-
malainen kunta, sillä on yksi
tunnusmerkki. Talonpoika Lal-
li.
- Muutkin pitäjät ovat Lal-
lia yrittäneet itselleen omia,
mutta me köyliöläiset emme
hänestä hevillä luovu, Kolu
nauraa.
Köyliön ja Suomen kirjoi-
tettu historia alkaa talonpoika
Lallista, ison talon isännästä,
hänen vaimostaan Kertusta ja
piispa Henrikistä. Ensimmäi-
nen tapahtuma, jonka yksityis-
kohdat jonkinlaisella varmuu-
della tiedetään on piispa Hen-
rikin surma.
- Lalli surmasi piispa Hen-
rikin Köyliönjärven jäällä, ker-
too Ulla Kolu. Vuosi oli 1156.
Kolun mukaan piispa Henri-
kin vierailu seudulla ei välttä-
mättä liittynyt kristinuskon tuo-
miseen alueelle, vaan tämä oli
mahdollisesti liikkellä yhteis-
kunnallisissa asioissa.
- Piispan seurue johkaantui
Lallin kartanoon pyytämään
ruokaa ja levähdyspaikkaa,
isäntä itse ei ollut tuolloin ko-
tona, Kolu selvittää.
Emäntä Kerttu pyysi vieraat
peremmälle ja kestitsi näitä.
-Lallin palattua kotiin vie-
kas Kerttu valehteli miehel-
leen, että vieraita kävi, mutta
nämä eivät maksaneet ruoasta
mitään.
Lalli kimpaantui, ja lähti
hiihtämään Henrikin ja tämän
seurueen perään. Tarina ker-
too Lallin saavuttaneen piis-
pan Kirkkokarin lähellä järven
pohjoispäässä.
Lallistaan Köyliö tunnetaan
-Surmatavasta ei ole täyttä
varmuutta, mutta Lalli tappoi
piispan mahdollisesti kirveel-
lä, Kolu kertoo.
Piispa Henrikin surman
myötä Kirkkokarille on pys-
tytetty kristinuskon Suomeen-
tulon muistomerkki.
-Karilla on pidetty joka kesä
jo 50-luvulta lähtien Pyhän
Henrikin messuja. Kirkkosaa-
ri on Pohjoismaiden ainoa ka-
tolisten pyhiinvaelluspaikka,
Ulla Kolu selvittää.
Piispan surman jälkeisistä
tapahtumista on monta erilaista
versiota.
Varmaa on, että Lalli me-
netti Kirkkosaaressa sijainneen
kartanonsa, joka annettiin Tu-
run piispojen käyttöön.
-Piispat hallinnoivat sitä aina
Kustaa Vaasan aikoihin saak-
ka, Ulla Kolu kertoo.
Tämän jälkeen kartanossa on
asunut suomalaisia aatelissu-
kuja, joista merkittävimpänä
Cedercreutzin suku.
Muunmuassa kuvanveistäjä
ja siluettitaiteilija Emil Ceder-
creutz on Köyliöstä kotoisin.
Nykyään Köyliön Vanhankar-
tanon pelloilla viljellään pu-
najuurta, porkkanaa, perunaa,
kaalia ja sokerijuurikasta teol-
lisuuden tarpeisiin. Vanhankar-
tanon suuruudesta kertonee se,
että parhaimmillaan sen tiluk-
set ovat olleet lähes puolet
koko Köyliön kunnan pinta-
alasta.
Lallin kerrotaan lähteneen
surman jälkeen maanpakoon.
-Hän piileksi metsissä ja
erään tarinan mukaan hukkui
Harjavallan Hiirijärveen, Ulla
Kolu kertoo.
- Kerrotaan, että hiiret olisi-
vat ajaneet Lallin puun latvaan,
ja sitten nakertaneet rungon
poikki. Lalli olisi kaatunut
puun mukana järveen. -Paa-
vin sormi on puheiden mukaan
löytynyt jäältä myöhemmin, ja
se on sittemmin parantanut sai-
raita, Kolu naurahtaa.
Legenda kertoo myös Lal-
lin laittaneen piispan hiipan
päähänsä.
-Kun hän otti hiipan pois,
lähti sen mukana niin hiukset
kuin päänahkakin.
Lalli vaikuttaa
Köyliössä edelleen
Lalli on jättänyt Köyliöön
lähtemättömän jäljen.
-Hänen mukaansa on nimet-
ty niin urheiluseura kuin enti-
nen suojeluskuntatalokin, Ulla
Kolu kertoo Lallintaloon vii-
taten.
Lallintalo rakennettiin vuon-
na 1928. Sodan aikana sen suo-
jissa toimi Räisälän kansan-
opisto.
Rakennus korjattiin -43, jol-
loin se nimettiin Lallin mu-
kaan.
-Nykyään Lallintalo on tal-
visaikaan tyhjillään, kun sään-
nölliset tanssit on lopetettu.
Kesäisin rakennuksessa järjes-
tetään häitä sekä erilaisia yh-
distysten tilaisuuksia ja juhlia,
Kolu sanoo.
Lallintalo on tällä hetkellä
Maataloustuottajien omistuk-
sessa.
-Köyliöläiset ovat ehdotto-
masti ylpeitä Lallistaan ja ta-
rina halutaan pitää omassa kun-
nassa, Kolu vakuuttaa.
Dosentti Tuomas Heikkilä
on tutkinut piispa Henrikiä ja
hänen tarinaansa.
-Ei ole kirjallisia lähteitä sii-
tä, että piispa Henrik olisi ju-
listettu pyhimykseksi. Mitä
luultavimmin hänet on otettu
oman hiippakunnan pyhimys-
kalenteriin, pohtii Kolu.
Kun Heikkilä oli Köyliössä
puhumassa omasta kannastaan
piispa Henrikiin ja tämän sur-
maan, kuulijoita oli paljon.
Lalliin voi vielä nykypäivänä
törmätä kylänraitilla.
Aimo Tukiaisen patsaan
hankkivat Köyliöön aikanaan
Säästöpankin luottamusmiehet.
Lalli on kuvattu patsaassa kar-
valakki ja murrettu lukko kä-
dessään.
-Juhannuksena Lalli kerää
Polsun sillalla siltaveroa, muis-
tuttaa Ulla Kolu.
Lalli seuraa edelleen Köyliön elämää patsaan muodossa.
Salli ja Toivo Ristevirta kultahääpäivänään. Sallin sanoin: ”Timanttihäitä meidän ei sallittu
pitää...”
1...,2,3,4,5,6,7,8,9,10 12,13,14,15,16,17,18,19,20,21,...32