9
Keskiviikko maaliskuun 19. 2008
Hautauspalvelut








Kallionpää ja Viitanen.
Lauttakylänkatu 15 Huittinen,
p. 02-566 222, 0440-566390
Kiviedustus
Keikyän Kivi Oy
Peipohjan
kiviveistämö Oy
naa dipl.ins.
Risto Torpo, lit.
Vuola, kantt. Perko, lauluryhmä
Hadassa. Palveluvuorossa Gide-
onit. Urut vaikenevat.
Su 23.3.
klo 10 ensimmäisen pää-
siäispäivän messu Köyliön kirkos-
sa, rov. Aulis Karen, Perko.
Ma 24.3.
klo 10 2. pääsiäispäivän
messu Vuorenmaan kirkossa, rov.
Aulis Karen, Perko. Palveluvuo-
rossa Vuorenmaan maatalousyhd.
ja kyläyhd. Kirkkokahvit.
Ke 26.3.
klo 9.30 äiti-lapsikerho
Vuorenmaan kirkossa. Klo 18.30
kehitysvammaisten ilta ja tukiyh-
distyksen kokous seurakuntata-
lolla, Koho.
To 27.3.
klo 10 äiti-lapsikeho ker-
hotilassa, Koho. Klo 18.30 laulu-
ryhmän harjoitukset seurakunta-
talolla.
Su 30.3.
klo 10 messu kirkossa.
Palveluvuorossa pienviljelijäyhd.
Nuorisotyö:
Pe 28.3.
klo 18 isoskoulu kerhoti-
lassa, Makke.
KUOLLUT:
Viljo Matias Heinonen Puolimat-
kasta 72 v., Urho Einari Pyysalo
Tuiskulasta 80 v.
Säkylä
Ke 19.3.
klo 18 Hiljaisen vii-
kon kirkkomusiikki-ilta kirkossa,
Bachin musiikkia tulkitsevat Ta-
pani Yrjölä viulu, sekä Matti Han-
nula urut. Vapaa pääsy. Vapaa-
ehtoinen maksu kirkkomusiikki-
työn hyväksi. Miesten saunailta
Pihlavassa kirkkomusiikki-illan
jälkeen.
To 20.3.
klo 8-12 Lähetyksen lei-
pätori torilla, leipiä ja arpoja. Ar-
pajaisvoittoja voi tuoda virastoon
tai aamulla torille. Klo 12 Kou-
lujumalanpalvelus Huovinrinne,
Nieminen. Klo 18 Kiirastorstain
messu, Nieminen, Kaukinen, Jo-
kitalo
Pe 21.3.
klo 10 Pitkäperjantain sa-
najumalanpalvelus, Kaukinen, Jo-
kitalo, mukana kirkkokuoro.
Su 23.3.
klo 10 Pääsiäisen mes-
su, Kaukinen, Nieminen, Jokitalo,
mukana kirkkokuoro.
Ma 24.3.
klo 18 (huom aika) Sa-
najumalanpalvelus kirkossa, Nie-
minen, Jokitalo, nuoret avustavat.
Lauletaan riemumessulauluja. Jat-
kot pappilassa.
Ti 25.3.
klo 10-11.30 perhekerhot
Pappila & Moisio
Ke 26.3.
klo 12 seurakuntatalolla
eläkeläisten keskustelupiiri. Klo
18.30 raamattupiiri seurakunta-
talolla
To 27.3.
klo 19 Vehka-alhon
diakonia- ja lähetyspiiri Rau-
ha Kemppaisella, Vehka-alhontie
Vampula, H.Koivisto
Su 30.3.
klo 18 (huom aika) sana-
jumalanpalvelus kirkossa, Kauki-
nen, kantt. M.Nuoranne
Rippikoulu:
Ke 19.3.
klo 18.30 ISKO(LA) Pap-
pilassa
To 20.3.
klo 15 ISKOII Pappilassa
To 27.3.
klo 17 talvirippikoulu
srk-talolla
KUOLLUT:
Iiro Juhani Markula, 39 v.
AVIOLIITTOON
KUULUTETAAN:
Vesa Veijo Ensio Jalonen & Päivi
Helena Seppä
Metsalat vierailevat
Vammalan Vapaakirkossa
Vammalan Vapaakirkossa vie-
tetään Jeesus elää - tilaisuutta
ensi maanantaina 24. maalis-
kuuta klo 16 ja 18. Vierailijoi-
na ovat Mirja ja Mehis Metsa-
la Raumalta.
Mehis on syntynyt Virossa
ja hän on Rauman Vapaaseu-
rakunnan pastori ja johtaja.
Hänen vaimonsa Mirja toimii
osa-aikaisena pastorina. Me-
his sai musiikkikoulutuksen
Ruotsissa.
Pariskunta tapasi hengel-
lisessä tilaisuudessa noin 19
vuotta sitten.
Mehis sai Herralta kutsun
hengelliseen työhön, joka on
nyt parille pääasia. Heitä yh-
distää muun muassa rakkaus
musiikkiin. Ylistyksen johta-
minen ja sielunhoitotyö pai-
nottuvat heidän kutsumuk-
sessaan.
Mehis jaMirjaMet-
sala vierai-
levat Va-
paaseu-
rakun-
nassa
e n s i
ma a -
nan-
t a i -
na.
Pitkäperjantai-iltaa
vietetään
Kivirannan Kartanossa
Kivirannan Kartanossa Huit-
tisissa keskitytään Jeesuksen
kuolemaan ja ylösnousemi-
seen lauluin ja puhein pitkä-
perjantaina. Runsaasta mu-
siikkiohjelmasta vastaavat
muiden muassa MYSLI-kuo-
ro ja Jaakko Mattelmäki. Suo-
messa pitkiä aikajaksoja asu-
nut amerikkalainen pasto-
ri Robert Curry puhuu Juha-
ni Mattelmäen tulkkaamana.
Lapsille järjestetään omaa oh-
jelmaa taitavien ja kekseliäi-
den lapsityöntekijöiden joh-
dolla.
Illassa panostetaan myös
rukouspalveluun ja sairaiden
puolesta rukoukseen. Mah-
dollisesti myöhään kestäväs-
sä illassa on tarjolla kuumaa
teetä, mehua, keksiä ynnä
muuta. Kaikki ovat tervetul-
leita tähän klo 19 alkavaan,
Huittisten vapaaseurakunnan
järjestämään Pitkäperjantais-
ta pääsiäisen riemuun- tilai-
suuteen Kivirannantie 1:een.
Seitsemän sanaa ristillä
Kokemäen kirkossa
Tulevana pääsiäisenä on Ko-
kemäellä mahdollisuus kuul-
la pääsiäisen ajan musiikkia,
sillä Kokemäen kirkossa esite-
tään toisena pääsiäispäivänä,
maanantaina 24. maaliskuu-
ta kello 16.00 Joseph Haydnin
teos Jeesuksen seitsemän sa-
naa ristillä.
Teoksen esittävät Juha-Pek-
ka Vikman ja Laura Kokko,
viulu, Eeva-Maija Santala, alt-
toviulu sekä Katja Kolehmai-
nen, sello.
Teoksen osien välissä kuul-
tavat raamatuntekstit lukee Si-
nikka Hämäläinen.
Konsertin järjestää Koke-
mäen seurakunta, tilaisuuteen
on vapaa pääsy.
Konsertin järjestämistä
ovat tukeneet Satakunnan tai-
detoimikunta ja Suomen Kult-
tuurirahaston Satakunnan ra-
hasto. Kokemäellä kuultava
konsertti esitetään myös Tu-
run Mikaelinkirkossa tulevan
pääsiäisen aikaan.
Pääsiäinen lapsen kanssa
Minkä värinen on ilo?
Pääsiäisen aiheet ovat iso-
ja: suru ja kuolema, kuolleis-
ta nouseminen, pelastus. Kun
niitä voi olla aikuisenkin vai-
kea ymmärtää, miten pohtia
niitä lasten kanssa.
Lapsi - ja aikuinenkin - voi
ymmärtää pääsiäisen sisäl-
töä konkreettisten asioiden ja
tunteiden kautta. Esimerkiksi
kuvat, värit, esineet ja musiik-
ki Raamatun kertomuksen tu-
kena kertovat lapselle enem-
män kuin pelkkä puhe.
Lapsen kanssa voi esimer-
kiksi miettiä, minkä värinen
on ilo tai surullinen Maria tai
rakentaa surun ja ilon tunnel-
mat esineistä tai maalata mu-
siikkia.
Pääsiäisen kertomuksessa
voidaan miettiä esimerkiksi,
miltä Jeesuksen ystävistä on
tuntunut Jeesuksen kuolema
tai nousu haudasta ja mikä vä-
ri sitä kuvaisi.
Apuna voi käyttää myös
kuvia pääsiäisen tapahtumista
ja miettiä niitä katsomalla, mi-
tä kuvan henkilöt siinä ajatte-
levat. Myös pääsiäisen musiik-
kia voi maalata väreillä tai pel-
källä viivalla.
Lapset suhtautuvat usein
aikuisen mielestä vaikeisiin
asioihin luontevasti. Se edel-
lyttää kuitenkin, että hänelle
selitetään asiaa.
Kotona pääsiäistä voi val-
mistaa lapselle pienemmillä-
kin asioilla.
Tiput, munat, rairuoho ja
virpomavitsat sisältävät myös
kristillistä symboliikkaa, josta
voi lapselle kertoa. Esimerkik-
si munaa käytetään ylösnou-
semuksen symbolina. Yhdes-
sä voi myös ihailla koristei-
den kauneutta ja juhlan tun-
nelmaa.
Naiset pappeina 20 vuotta
Kirkkoon palataan,
jos kirkon linja pitää
Luterilaisessa kirkossa käydyt
keskustelut naisten pappeu-
desta ovat vaikuttaneet sekä
kirkkoon liittymisiin että kir-
kosta eroihin. Molemmista on
tehty myös tutkimusta.
TT Juha Kauppinen tutkii
parhaillaan kirkkoon liittymi-
sen syitä erityisesti Tampereen
seurakunnissa. Tutkimus jul-
kaistaan Kirkon tutkimuskes-
kuksen tutkimussarjassa lop-
puvuodesta.
Juha Kauppisen tutkimuk-
seen osallistui 1 026 tampere-
laista, jotka liittyivät kirkkoon
vuosina 1996, 2001 ja 2006.
Heistä pos-
t i k y s e l y y n
vastasi 441
ja 53 henki-
löä haasta-
teltiin. Kysy-
mys naisten
oikeudesta
p app i s v i r-
kaan oli kes-
keisin kirk-
koon liitty-
misen syy
noin 4 pro-
sentilla liit-
tyneistä eli
noin 14 liit-
tyjällä vuodessa.
-Mielestäni Tampereel-
ta saamani tutkimustulokset
ovat sovellettavissa suoraan
muihin isoihin kaupunkeihin
ja suhteuttaen koko kirkkoon.
Siksi uskallan väittää, että ky-
symys naisten pappeudesta
tuo vuosittain 400 jäsentä ta-
kaisin kirkkoon.
Henkilökohtaisesti olen sitä
mieltä, että takaisin tulijoiden
määrä kasvaa vielä suurem-
maksi, jos kirkko seisoo luja-
na nyt valitulla tiellä, Kauppi-
nen toteaa.
Useimmat kirkkoon liit-
tyneet olivat ensin eronneet
kirkosta 1980-luvulla, kun
naisten pappeus ei ollut vie-
lä toteutunut. Osa oli eronnut
myöhemmin protestina ta-
paan, jolla heidän mielestään
naispappeja kohdeltiin.
Kirkkoon liittyneet kertoi-
vat kirkkoon liittymisen syiksi
mm. oman henkilökohtaisen
kokemuksen.
Seurakunta tai seurakun-
tien työntekijät koettiin aiem-
paa suvaitsevampina suhtees-
sa naisten pappeuteen. Oma
ajattelu oli myös muuttunut
eli ei ole miehiä ja naisia pap-
peina vaan ihmisiä.
Liittyjät kokivat, että kirk-
ko on avautumassa ja vanha-
kantaisuus väistymässä, jol-
loin este kirkkoon kuulumi-
selle on poistunut. Monet ar-
vostivat naispappien työtä.
Lisäksi luterilaiseen kirk-
koon liittyi myös muiden us-
konnollisten yhteisöjen edus-
tajia.
He arvostivat sitä, että nai-
sia kohdeltiin luterilaisessa
kirkossa tasavertaisesti ver-
rattuna uskonnolliseen yhtei-
söön, johon oli aiemmin kuu-
lunut.
Median kautta saatu
kuva on lisännyt eroja
kirkosta
Kirkon tutkimuskeskuksen
tutkija, TT Kati Niemelä tut-
ki
kirkos-
ta eroamisen
syitä kaksi
vuotta sitten
eli vuonna
2006.
K e s k e i -
s i m p ä n ä
lähteenä oli
noin 600 kir-
jettä, joissa
k ir j oitt ajat
itse kertoivat
kokemuksis-
taan, jotka
johtivat kir-
kosta eroa-
miseen.
Niemelän tutkimuksen
mukaan eräs kirkosta eroa-
misen syistä on ollut kirkon
kannanotot ja yhtenä niistä
naispappeuteen liittynyt kes-
kustelu.
Kirkosta on erottu naispap-
peuden takia, sekä koska kirk-
koa on pidetty liian ahdasmie-
lisenä että liian suvaitsevana
suhteessa naisten pappeuteen
- useammin kuitenkin siksi,
että kirkko koettiin liian ah-
dasmielisenä.
Osa ennen naispappeu-
den hyväksymistä eronneis-
ta suunnitteli palaavansa kir-
kon jäseneksi sitten, kun kirk-
ko olisi hyväksymispäätöksen
tehnyt.
Kuitenkin vain vähemmis-
tö oli jo liittynyt takaisin.
Naispappeuden hyväksy-
misen jälkeen kirkosta eron-
neet puolestaan kokivat, et-
tei kirkko puolustanut nais-
pappeja tarpeeksi niitä kirkon
työntekijöitä vastaan, jotka ei-
vät hyväksyneet naispappeut-
ta.
Tutkimuksen mukaan mo-
niin päätöksiin vaikutti me-
dian kautta saatu kuva kir-
kosta.
Suurin osa naispappeus-
keskustelujen vuoksi kirkosta
eronneista oli Niemelän tut-
kimuksen mukaan naisia ja
eroamishetkellä alle 40-vuo-
tiaita.
1,2,3,4,5,6,7,8 10,11,12,13,14,15,16,17,18,19,...32