Torstai heinäkuun 7. 2005
7
Ajattelemisen aihetta
SASTAMALAN
PERUSTURVA-
KUNTAYHTYMÄ
Sastamalan perusturva-
kuntayhtymä kartoittaa toi-
minta-alueensa jo toimi-
via/perustettavia yrityksiä,
joilla on mahdollisuus tuot-
taa kotihoito-/kotihoitoa tu-
kevia palveluita.
Tulevaisuudessa kuntayh-
tymä mahdollisesti tarvit-
see yhteistyökumppaneita
tuottamaan kotihoidon pal-
veluita. Samalla kartoite-
taan palvelusetelin käyttö-
mahdollisuuksia ky:n
alueella.
Yritykset ja perustettavat
yritykset ilmoittautuvat kar-
toitukseen lomakkeilla, joi-
ta saa:
(tu-
lostettava lomake) tai
Hopun palvelukeskukses-
ta.
Lomakkeiden on oltava pe-
rillä viimeistään 31.7.2005.
Lomakkeet palautetaan:
Hopun Palvelukeskus
Mervi Marttila
Lemmenpolku 8
38200 Vammala
Lisätietoja antaa:
Palveluohjaaja Mervi
Marttila p. (03) 5198343
tai 050-5450412
lisäksi 24.7.2005 jälkeen
Vanhustyönjohtaja Terhi
Knuutila p. (03) 5198340
PESISKOULU VARILAN KENTÄLLÄ 8.-12.8.
7-9 -vuotiaat klo 10-12 sekä 10-13 -vuotiaat klo 12.30-14.30.
VAPAA-AIKATOIMISTO
Tulevan sunnuntain kirkollinen saarna-
teksti keskittyy Kristuksen kirkkauteen. Ky-
symys on tilanteesta, jossa Jeesuksen muoto
muuttuu ylimaallisen kirkkaaksi, taivaallisek-
si kirkastusruumiiksi. Kolme opetuslasta, Pie-
tari, Jaakob ja Johannes, ovat tätä todista-
massa. Tässä he saavat esimakua siitä, mil-
lainen on Jeesuksen jumalallinen kirkkaus
ja taivaallinen todellisuus. Myöhemmin eri-
toten apostoli Paavali ja Ilmestyskirja puhu-
vat paljon tästä kirkkaudesta. Tämän kirk-
kauden Jumalan lapset saavat kerran omak-
si osakseen ja tämä on myös kristittyjen loh-
dutus ja toivo tämän synnillisen ja raadolli-
sen maailman keskellä.
Kun Pietari, Jaakob ja Johannes saivat
kokea tämän ilmestyksen niin Pietari puki
sen sanoiksi: "Rabbi, meidän on tässä hyvä
olla".
Kokemuksena näky oli varmasti vertaan-
sa vailla ja sen seurauksena oli varmasti san-
gen loogista ja inhimillistä keskittyä omaan
mukavuuteen.
Siihen ei heidän kuitenkaan sallittu kes-
kittyä. Seurasi näet uusi näky tai ilmestys.
Taivaasta kuului uusi ääni, Jumalan ääni:
"Tämä on minun rakas Poikani, kuulkaa hän-
tä." Jumala näyttää keskittyvän enemmän kuu-
liaisuuteen kuin tunteisiin, enemmän seuraa-
miseen kuin opetuslasten hyvään oloon. Näyt-
tää siltä, että Jeesuksen kirkastumisen tar-
koitus oli vahvistaa opetuslasten uskoa ja
vakaumusta niin, että heistä tulisi yhä sy-
vemmin Jeesuksen sanaa noudattavia usko-
vaisia.
Aikamme kristillisyyttä näyttää leimaa-
van vahva tunteita korostava ja monenlaisia
voimavaikutuksia esittävä kristillisyys. Vä-
hemmän näyttää olevan esillä kuuliaisuus Jee-
sukselle ja Jeesuksen opetukset. Jumala kes-
kittyi kuitenkin juuri siihen. Miksi? Ehkä siksi,
että ihmisen syntiinlankeemuksen seurauk-
sena uskonnollinenkin tunne, ihastus ja hur-
mio voi ohittaa yksinkertaisenkin kristillisen
totuuden. Totuus on kuitenkin tunnetta ja ko-
kemusta tärkeämpi ja siksi opetuslapset lä-
hetettiin vielä takaisin tehtävänään viedä
evankeliumi kaikkeen maailmaan.
Theofilus
Kirkastettu Kristus
Kesä on säilyttänyt suo-
sionsa avioliittoon vihkimi-
sen ajankohtana. Suosituin
hääkausi on useimmissa seu-
rakunnissa heinäkuun alus-
ta elokuulle. Kesän vihkiajat
ovat heinäkuun ulkopuolel-
lakin melko tasaisen varat-
tuja. Monissa kirkoissa on
päivän aikana useampia vih-
kitilaisuuksia.Alueellisia ero-
ja ei juurikaan ole. Kirkon
Tiedotuskeskus kysyi tietoja
muutamilta seurakunnilta
ympäri maata.
Ajankohtana kesä on hää-
juhlan viettoon perinteinen.
Ympäri vuoden kuitenkin löy-
tyy jaksoja, jolloin vihitään
enemmän pareja. Erot kesä-
kuukausiin ovat silti selkeät.
Juhannus poikkeaa muista
kesälauantaista. Juhannushäät
eivät ole enää erityisen suosit-
tuja ja viikonloppu onkin kir-
koissa usein hiljainen. Juhan-
nus mielletään enemmän per-
Juhannus menettänyt asemaansa
Kesä yhä häiden
suosikkiaikaa
heen keskeisen lomailun kuin
juhlien vieton ajaksi.
Avioon astutaan
omaperäisesti
Avioliittoon vihkiminen on
oikeudellinen tapahtuma ja
pyhä toimitus, jossa pyydetään
liitolle Jumalan siunausta.
Aviopari sitoutuu toisiinsa ja
he saavat yhteiskunnallisen
vahvistuksen liitolleen.
Häät ovat persoonallisesti
räätälöityjä ja hääparin näköi-
siä tapahtumia. Kirkollinen
vihkiminen antaa mahdolli-
suuksia monenlaisiin toteutus-
tapoihin. Häät voivat olla pie-
ni ja intiimi tilaisuus tai suuri
sukujuhla.
"Uudistettu vihkikaava an-
taa vaihtoehtoja kirkolliseen
vihkimiseen. Hääpari voi va-
lita lyhyen vihkitilaisuuden tai
morsiusmessun ehtoollisineen.
Kaavoissa korostuu vihkimi-
sen siunaus- ja jumalanpalve-
lusluonne", sanoo kirkkoneu-
vos Seppo Häkkinen Kirkko-
hallituksesta.
Uudistuneet kaavat otettiin
virallisesti käyttöön ensimmäi-
senä viime adventtisunnuntai-
na.
Kirkoliseen
vihkimyksen valitsee
noin 69 prosenttia
Kirkollisen vihkimisen va-
litsee noin 69 prosenttia, eli
lähes seitsemän paria kymme-
nestä. Vuonna 2004 vihittiin
kirkollisesti 18 802 paria.
Pappia voi pyytää siunaa-
maan tuoreen avioparin kodin.
Kirkollisin menoin voi juhlis-
taa myös avioliittoon vihkimi-
sen vuosipäivää.
Internetin kautta saattoi tou-
kokuussa varata vihkiajan Hel-
singin keskustan kirkkoihin
kesälle 2006. Internet oli tänä
keväänä käytössä kolmatta
vuotta varaajien apuna. Palve-
lussa tehdään varaustoivelista,
jonka mukaan vihkiajat ja -kir-
kot jaetaan.
"Kokemukset internetpalve-
lun käytöstä ovat myönteisiä.
Lähes kaikki parit saavat vih-
kiajan haluamalleen ajankoh-
dalle", kertoo seurakuntasih-
teeri Heta Laurell Helsingin
tuomiokirkkoseurakunnasta.
Suosituimpia vihkipaikkoja
Helsingin keskustan alueella
ovat Helsingin tuomiokirkko,
Johanneksen kirkko ja Vanha
kirkko.
Helsingin keskustan kirk-
koihin tuli tänä vuonna 20 vih-
kiaikavarausta viime vuotta
enemmän. Varauksia tehtiin
yhteensä 171. Halutuin ajan-
kohta oli heinäkuun ensimmäi-
nen lauantai. Etenkin juhan-
nukselle jäi vapaita aikoja.
Satakunnan helluntai-
seurakuntien perinteiset
maakuntajuhlat pide-
tään tänän kesänä Kii-
koisissa Toukolan kou-
lulla heinäkuun viimei-
senä viikonloppuna. Sa-
takunnassa maakunta-
päiviä on vietetty kai-
ken kaikkiaan yli puoli
vuosisataa.
Yleisötilaisuudet ovat
koulun juhlasalissa, johon
mahtuu n. 500 kuulijaa.
Jumalan sana on esillä
raamattutunneilla, joita
pitävät helluntaiherätyk-
sen tunnetut veteraanit
Veikko Manninen ja Altti
Viljanen. Lisäksi äänes-
sä on toistakymmentä Sa-
takunnan omaa puhujaa.
Sunnuntaina kuullaan
mm. sveitsiläistä pastoria
Urs Rutzia ja Etelä-Ame-
rikasta palanneita Esa ja
Maikki Salokangasta.
Lapsille on ohjelmaa
kahdessa teltassa. Tarjol-
Helluntailaisten
maakuntapäivät
nyt Kiikoisissa
la on monenlaisia aktivi-
teetteja puusepänverstaas-
ta trampoliineihin. Välil-
lä hiljennytään eri seura-
kuntien ja yhteisöjen tar-
joamissa lastenkokouksis-
sa. Järjestäjät toivottavat-
kin erityisesti lapsiperheet
juhlille tervetulleiksi.
Musiikilla on iso osuus
juhlien sisällössä. Yhteis-
laulujen lisäksi salissa
soivat Vammalan ja Po-
rin seurakuntakuorojen
laulut. Erilaiset yksinlau-
lu- ja solistikokoonpanot
vaihtelevat ja sunnuntain
ehtoollisjuhlassa laulaa
mieskuoro Canticorum
Vammalasta.
Lauantai-illan nuoriso-
konsertin pääesiintyjä on
gospelbändi HB.
Juhlien logon tekstiksi
isäntänä toimiva Kiikois-
ten helluntaiseurakunta on
valinnut "Jumalan käm-
menellä . tukevasti mo-
lemminlla jaloilla".
Hoitava rakkaus -teeman
ympärille kokoontui Poriin
monituhantinen joukko sa-
nankuulijoita Kansanlähetys-
päiville viime viikonloppu-
na. Monen kirjavaa oli oh-
jelmaa ja myös juhlakansa.
Runsaasti lapsiperheitä.
Mukana kaiken ikäisiä pie-
nistä sylivauvoista harmaa-
päisiin vanhuksiin ja suuri
nuorisojoukko. Ohjelmaa
riitti kaikille. Useiden kuo-
rojen joukossa myös vam-
malalainen Saven laulu.
Juhlien järjestäjinä Kansan-
lähetyksen ohella olivat Porin
seurakuntayhtymä ja Porin
kaupunki.Yleisaihetta ”Hoita-
va rakkaus” käsiteltiin lukui-
sissa raamattuopetuksissa, pu-
heissa, konserteissa ja ajankoh-
taisissa esitelmissä.
Vammalasta lähtenyt tilaus-
bussin matkustajat ehtivät pa-
rahiksi lauantain raamattuope-
tukseen. Mailis Janatuisen ai-
heena oli ”Herra kurittaa ja ra-
kastaa”, lähtökohtana Joonan
kirja. - Herran piti etsiä sanan-
saattaja, joka uskalsi julistaa
suurelle maailmanvallalle Ju-
malan tuomion. Uuden testa-
mentin puolella Jeesus sanoo
Joonan olevan esikuva hänes-
tä. ”Jeesus tulee meidän luok-
semme armonvälineissä, Sa-
nassa ja sakramenteissä. Ne
vaikuttavat uskoon. Muiden
merkkien pyytäminen on ju-
malan kiusaamista. Jeesus kut-
suu sinuakin. Meidän kutsu-
muksemme on viedä Joonan
merkkiä eteenpäin, aina maan
ääriin asti”, julisti Janatuinen.
Lopuksi puhuja kysyi vakavas-
ti: ”Onko tässä joukossa niitä,
jotka tahtovat kääntyä pako-
matkaltaan ja suostuvat lähte-
mään Herran asialle siihen Ni-
niveen, jonka Herra osoittaa.
Joukkoja saadaan kasaan mo-
nilla metodeilla. Oikean herä-
tyksen saa aikaan vain Juma-
lan sana.”
Jumala ilmoittaa itsensä
Joskus vaivaa ajatus, "mik-
sei Jumala ilmoita itseänsä sel-
"Oikean herätyksen saa
aikaan vain Jumalan sana"
vemmin niin että kaikki ym-
märtäisivät",
sanoi
teol.instituutin johtaja, tutkija
Eero Junkkaala. Hän todisteli
miten monella tavalla Jumala
itsensä ilmoittaa. Jumala on
kirjoittanut ilmoituksensa luon-
non jokaiseen sopukkaan. Ih-
minen vain ei osaa lukea sitä.
Esimerkkinä hän kertoi Mirja
Sääksen ihmeellisistä muutto-
matkoistaAfrikasta Suomeen.
- Entä luonnon katastrofit. Kär-
simyksen siunausta ei voi ym-
märtää, mutta siihen voi us-
koa. Sen äärimmäinen ilmene-
mismuoto on Jeesuksen kärsi-
mys ristillä. Jumalan Pojan
harteille laskettiin ihmiskunnan
syntien taakka, sanoi Janakka-
la.
Jumalalta on
ilmestynyt kirja.
- Jumalan olemassaoloa ei
voida tieteellisesti todistaa. Ei
Petäjävedeltä tullut perhe on säännöllinen Kansanlähetyspäivien kävijä. Kaikki lapsetkin
ovat olleet mukana vauvaiästä asti.
myöskään sitä, että Raamattu
on hänen puhettaan. On kysy-
mys uskon asiasta. Uskoon tul-
lessani sain luottamuksen raa-
mattuun, sanoi Junkkaala. -
Nyt olen tutkinut aktiivisesti
45 vuotta ja sen perustukset
eivät ole horjuneet. ”Koko pe-
lastuksen asia on raportoitu
raamatussa. Mitä Jumalan pi-
täisi vielä tehdä voidaksemme
uskoa?”, ihmetteli puhuja.
Hoidettu seurakunta
todistaa
Kansanlähetyksen pääsih-
teeri Timo Rämä piti ajankoh-
taisen esitelmän aiheesta ”Polt-
topisteessä”. - Miksi olemme
olemassa? - Mikä on tehtäväm-
me? - Missä määrin ja millä
tavalla uskomme on yksilölli-
nen tai yhteisöllinen asia? Hän
puhui laajasti seurakunnan ole-
massaolon tarkoituksesta ja
keskinäisestä toinen toistansa
hoitavasta rakkaudesta. - Tar-
vitsemme keskenäistä hoita-
mista ettei kukaan jäisi taipa-
leelle uskon kilvoituksessa.
Tietysti perille päästään vain
Jumalan armosta ja Kristuk-
senansion turvin.Uskoonhen-
kilökohtainen asia, mutta sen
syntymisessä, vaalimisessa ja
vahvistamisessa tarvitaan seu-
rakuntaa, pyhien yhteisön.
Yhteisöllisyyden toteuttami-
sessa tarvitaan hengellisiä ko-
teja, sanoi puhuja, viitaten
nykyisin järjestettäviin vaihto-
ehtojumalanpalveluksiin.
- Tärkeintä on että elämme
täällä taivasta varten. Seura-
kunta on olemassa, koska Ju-
malalla on meille erityinen teh-
tävä, se on Herramme Jeesuk-
sen Kristuksen kaikkein py-
himmän evankeliumin viemi-
nen todistetuksi kaikille maa-
ilmaan. Kirkkoamme rakenta-
vana ja rikastuttavana hengel-
lisenä kotina Kansanlähetys
tahtoo palvella edelleen koti-
maassa jaKristuksenseurakun-
nan lähetystehtävän toteuttami-
sessa, vakuutti pääsihteeri
Timo Rämä.
Salli Ristevirta
Vammalalaisille kovin tuttu on Lammin perhe. Tässä Har-
rin ja Airan lapsista mukana Joel.
1,2,3,4,5,6 8,9,10,11,12,13,14,15,16,17,...28