Tapahtumia
Keskiviikko toukokuun 31. 2006
13
Tampereen hiippakunnan
tuomiokapituli kuuli viime
viikon istunnossaan Nokian
Mission johtoon kuuluvaa
pastoria, teologian tohtori
Markku Koivistoa luterilais-
ta tunnustusta koskevissa ky-
symyksissä. Lopullisia päätök-
siä Koivistonmahdollisuudes-
ta jatkaa pappisviran hoita-
mista ei tehty, vaan tuomio-
kapituli antoi Koivistolle vie-
lä tilaisuuden oman kirjalli-
sen selityksensä antamiseen
16.6. mennessä.
Istunnossa keskustelun poh-
jana olisivat olleet Koiviston
antamat kirjalliset vastaukset
hänelle esitettyihin kysymyksiin
ja tuomiokapitulin arvio niistä.
Kuuleminen ja keskustelu oli
tarkoitettu oppia koskevaksi.
Kuulemisessa Koivisto ilmaisi
tahtovansa pysyä luterilaisen
kirkon pappina, mutta muihin
tuomiokapitulin esittämiin ky-
symyksiin hän kieltäytyi vas-
taamasta. Koivistolle jäi harkit-
tavaksi, haluaako hän korjata
luterilaisesta tunnustuksesta
poikkeavaa toimintaansa ja py-
syä luterilaisen kirkon pappi-
na.
Tästä erillinen on Koiviston
papille sopimatonta käytöstä ja
tiedottamista koskeva kurinpi-
tomenettely. Se on esillä myö-
hemmin.
Tampereen tuomiokapituli
toteaa, että Markku Koiviston
julkisuudessa esittämät syytök-
set sen 10.5. antamasta lausun-
nosta ovat harhaanjohtavia.
Kolme ensimmäistä väitettä
kapitulin arvioinnista eivät ole
totta. Koivisto väittää kapitulin
katsovan lausuntonsa perusteel-
la, että ihmisiä ei ole syytä kut-
sua tulemaan uskoon, että ih-
Tuomiokapituli kuuli jälleen
Nokian Markku Koivistoa
misille ei saa luvata Jumalan
tekevän ihmeitä ja parantavan
ja että Raamattua ei voi pitää
uskon ja elämän korkeimpana
ohjeena.
Tuomiokapitulin mukaan
luterilainen kirkko nimenomaan
kutsuu ihmisiä uskoon. Uskon
synnyttää Pyhä Henki sanan ja
sakramenttien välityksellä. Lu-
terilaisessa kirkossa rukoillaan
ihmisten puolesta, mutta Juma-
la toimii niin kuin hyväksi nä-
kee. Luterilainen kirkko nimen-
omaan pitää Raamattua uskon
ja elämän korkeimpana ohjee-
na. Tuomiokapituli toteaa tul-
kitsevansa Raamattua luterilai-
sen tunnustuksen mukaisesti ja
selvityksensä osoittavan, että
Markku Koiviston Raamatun
tulkinta ei ole tämän luterilai-
sen tunnustuksen mukainen.
Koivisto on myös väittänyt
julkisuudessa, että tuomiokapi-
tulin lausunnon mukaan Koi-
visto tilaisuuksissaan suggeroi
ja manipuloi ja käyttää armo-
lahjoja okkulttissävyisesti. Koi-
viston mukaan karismaattisuus
kuuluu olennaisena osana kris-
tilliseen uskoon. Tuomiokapi-
tuli toteaa puolustavansa ja kan-
nattavansa tervettä luterilaista
karismaattisuutta, joka on osa
normaalia seurakuntaelämää.
Selvitystyönsä perusteella se
kuitenkin katsoo, ettei Markku
Koiviston äärikarismaattisuus
ole luterilaista karismaattisuut-
ta. Koiviston tutkinnan alai-
sessa, luterilaisesta tunnustuk-
sesta poikkeavassa toiminnas-
sa yksi keskeinen ongelma on
kastekysymys, minkä vuoksi
hän oli kuultavana tuomioka-
pitulin istunnossa. Pappi ei voi
toimia luterilaisen kirkon pap-
pina, jos hän hyväksyy uudesti
kastamisen.
Tampereen tuomiokapituli
katsoo, että Markku Koiviston
oppi pahoista hengistä ja käy-
tännöt demonien karkottamisis-
ta kastetuista uskovista ihmisistä
ovat hengellistä väkivaltaa.
Koiviston käsitys ihmisen
asteittaisesta muuttumisesta
pyhemmäksi ja paremmaksi ei
ole luterilaisen uskonmukainen.
Lisäksi tuomiokapituli näkee
ongelmallisena Koiviston käsi-
tyksen Pyhän Hengen toimin-
nasta. Koiviston opetus hengel-
lisestä arvovallasta ei ole sovi-
tettavissa yhteen luterilaisen vir-
kakäsityksen kanssa. Näitä asi-
oita selventäviin kysymyksiin
Koivisto ei tuomiokapitulin
kuulemisessa keskiviikkona
vastannut.
Piispan tehtävänä
valvoa pappeja
Tampereen tuomiokapituli
toteaa, että Suomen luterilaisella
kirkolla on hyvät suhteet kaik-
kiin kristillisiin kirkkokuntiin ja
uskonyhteisöihin. Opin ja raa-
matuntulkinnan eroista huoli-
matta niiden kanssa käydään
rakentavia keskusteluja. Koska
Suomessa on uskonnonvapaus,
tuomiokapituli ei puutu vapaan
yhdistystoiminnan kuten esi-
merkiksi Nokian Mission toi-
mintaan. Tuomiokapituli kuiten-
kin muistuttaa, että kirkolla, sen
piispoilla ja tuomiokapituleilla
on oikeus ja velvollisuus val-
voa omien pappiensa sitoutu-
mista Raamattuun ja luterilai-
seen tunnustukseen.
Kirkkolain piispalle ja tuo-
miokapitulille osoittama val-
vontavelvollisuus ulottuu myös
niihin hiippakunnan pappeihin,
jotka eivät ole virkasuhteessa
kirkkoon tai seurakuntaan. (KT)
Äetsässä järjestetään
toisen kerran kesän aloi-
tukseksi Patsaspuistota-
pahtuma huomenna tors-
taina klo 18-21 Pehulan
Patsaspuistossa.
Illan aikana äetsäläiset
yhdistykset esittelevät toi-
mintaansa ja on luvassa eri-
laista ohjelmaa. Myynnis-
sä on monenlaista ruokaa
ja on mahdollista päästä aje-
lemaan ponin rattailla tai
hyppimään trampoliinilla,
paikalla on koiria ja löytyy
monenlaista aktiviteettia,
johon osallistua. Tilaisuu-
teen on vapaa pääsy.
Äetsässä otetaan kesä
vastaan Patsaspuistossa
Tilaisuuden aluksi Keiky-
än kirkkoherra Olavi Sorva
ja Veli-Matti Savijoki Äet-
sän helluntaiseurakunnassa
suorittavat kevätsiunauksen.
Ohjelma jatkuu Teatteri
Moorian koko perheen esi-
tyksellä "Prinsessa lohikäär-
meen vankina".
Lisäksi on ohjelmassa itä-
maista tanssia, Keikyän So-
taveteraanien toiminnan esit-
telyä, Veteraaniveljien lau-
lua, gospelia ja Äetsän Ilon-
kylväjien ylistystanssia.
Myöhemmin iltanuotiolla
lauletaan yhteislauluja.
Vammalan helluntai-
seurakunnassa järjeste-
tään tänäkin kesänä Hy-
vän sanoman tilaisuuksia
KAN- työn merkeissä.
Kristillisen alkoholisti- ja
narkomaanityön eli KAN
ry:n tarkoituksena on an-
taa kristillisen elämänkat-
somuksen mukaista kun-
toutushoitoa huume- ja
päihdeongelmaisille sekä
vankiloista vapautuville.
Vammalassa aktioista en-
simmäinen on 8.-11. kesä-
kuuta ja toinen syyskuun
ensimmäisenä viikonloppu-
na. Molemmissa aktioissa
on mukana Raision kontak-
tikodin vastaava ohjaaja
Mikko Vähä-Lassila ryh-
mänsä kanssa.
Jo toista vuosikymmen-
tä Mikko Vähä-Lassila on
vastannut Raision kontak-
tikodin toiminnasta. Työ on
ollut tuloksekasta, jonka
myös Raision kaupunki on
huomioinut anoen Mikolle
Sosiaaliturvakeskusliiton
kultaisen ansiomitalin, joka
luovutettiin hänelle viime
helmikuussa.
Myös aktioryhmässä on
mukana henkilöitä, jotka
ovat saaneet kokea elämäs-
sään uudistuksen ja vapau-
tuksen KAN-työn tulokse-
na. Mm. raumalainen Kari
Kairittu perheineen on mu-
KAN-työtä tehdään
tunnetuksi Vammalassa
kana todistamassa Jumalan
ihmeistä omassa elämäs-
sään sekä myös oman kau-
punkimme kasvatteja
Hyvän sanoman tilai-
suuksia järjestetään perjan-
taista sunnuntaihin teltassa
Marttilan koulun kentällä
sekä lauantaina tiedotusti-
laisuus torilla.
Kuntoutuksen toteutta-
mista varten on eri puolille
maata perustettu kontakti-
koteja, joiden kautta tapah-
tuu hoitoonohjaus varsinai-
siin hoitokoteihin. Hoito-
jaksot mitoitetaan yksilöl-
lisesti ja yhteistyössä eri
tahojen kanssa (esim. sosi-
aalitoimistot, terveyskes-
kukset, A-klinikat) pyritään
asiakkaan kokonaisvaltai-
seen auttamiseen ja päih-
teettömän elämän tukemi-
seen.
KAN-työssä pyritään
myös määrätietoisesti kiin-
nittämään huomiota kristil-
lisen vaihtoehdon tarjoami-
en mahdollisuuksien esillä
pitämiseen ja käyttämiseen
hoitotyössä.
Torstaina 8.6. klo 18-20
aktioryhmä vierailee Ra-
dio Mantassa, jolloin
kuullaan suorassa lähe-
tyksessä tietoa KAN-työs-
tä sekä ryhmäläisten oma-
kohtaisia
todistuksia
muutoksista elämässään.
Kiikoisten seurakuntata-
lolla vietetään hebrealaisen
musiikin iltaa 5. kesäkuuta
kello 19. Illan esiintyjä on
seitsenhenkinen Halom -
yhtye Moskovasta.
Hebrealaisen musiikin
iltaa vietetään Kiikoisissa
Yhtyeen soittimet ovat
piano, viulu, huilu, klarin-
etti, saksofoni ja haitari.
Yhtyeessä on kaksi solis-
tia. - Tilaisuuden järjestää
Kiikoisten seurakunta.
Työhevoset esittäytyvät
Kutalassa lauantaina 3.
kesäkuuta klo 13. Näy-
töksen järjestää: Suomen
TyöhevosseuraVammalan
Hevospalvelun kanssa.
Näytös sisältää äestystä
hevosella, ohran kylvöä he-
voskylvökoneella sekä jy-
räämistä hevosvetoisella jy-
rällä.
Työhevosilla näytös
Kutalassa Vammalassa
Paikalle saapuu työhe-
vosseuran puheenjohtaja
Pentti Sarja.
Kannuksesta ja tilaisuu-
den kuuluttajana on Hä-
meen Hevosjalostusliiton
pj. Veikko Hakala.
Tilaisuus on maksuton ja
järjestetään osoitteessa:
Kärppäläntie 877, Ketolan
vanhalla kaupalla.
Seurakuntien isostoiminta
on lisännyt suosiotaan. Isosi-
na eli nuorina apuohjaajina
toimi yli 17 000 nuorta, kun
heitä vuonna 2004 oli reilut
14 000. Kasvua isosten mää-
rässä oli siis yli viidennes.
Roimaa nousua selittää osal-
taan tilastointitavan muutos.
Isosten joukkoon on laskettu
rippikoulun lisäksi myös muil-
la lasten ja nuorten leireillä mu-
kana olleet nuoret apuohjaa-
jat.
Myös rippikoulujen isosten
määrä on kasvanut. Rippikou-
lun isoskoulutukseen osallistui
27 000 nuorta, missä kasvua
edellisestä vuodesta on 9 pro-
senttia. Koulutukseen osallistu-
neista reilu puolet siis päätyy
isosiksi. Varsinkin suurimmis-
sa kaupungeissa kaikki isosiksi
halukkaat eivät mahdu leireille
mukaan. Kaikki eivät myöskään
käy koulutusta loppuun saak-
ka. Pisimmillään isoskoulutus
kestää kolme vuotta. Isoset ovat
merkittävä nuorten vapaaehtois-
ten joukko kirkossa.
Itse rippikoulu on säilyttä-
nyt vahvan aseman. Rippikou-
lu tavoittaa edelleen lähes yh-
deksän kymmenestä nuoresta.
Vuonna 2005 rippikoulun kävi
yhteensä 59 000 nuorta, mikä
vastaa 87,9 prosentin osuutta
15-vuotiaiden ikäluokasta (88,9
% vuonna 2004). Nuorten ilto-
jen osallistujamäärä kasvoi vii-
me vuodesta 7,1 prosenttia. Sen
sijaan säännöllisesti kokoontu-
vien nuorten ryhmien jäsenmää-
rä laski 12,7 prosenttia.
Seurakuntien perhekerhot
kasvattivat suosiotaan edelleen.
Aikuisia osallistujia oli lähes
470 000 ja lapsia 747 000, yh-
teensä 1 217 000 henkeä. Yh-
teensä osallistujien määrä kas-
voi viime vuodesta 1,3 prosent-
tia. Tilaisuuksien määrä puoles-
taan kasvoi 4,4 prosenttia.
Päiväkerhot tavoittavat 3–5-
vuotiaista lapsista 39,4 prosent-
Isostoiminnan suosio kasvaa
tia. Päiväkerholaisten määrä
väheni edellisestä vuodesta 2,1
prosenttia, mikä johtuu osaltaan
ikäluokkien pienenemisestä.
Pyhäkouluihin osallistui 8,1 pro-
senttia 4–10-vuotiaista lapsista
eli yhteensä lähes 34 000 lasta.
Seurakuntien työntekijät
ovat läheisessä yhteistyössä
kuntien päivähoidon kanssa. He
esimerkiksi vierailevat päiväko-
deissa tukemassa niiden uskon-
tokasvatusta.
Seurakuntien
työntekijöiden käyntejä päivä-
hoidossa oli vuonna 2005 yh-
teensä 19 000 kappaletta.
Varhaisnuorten kerhoihin
osallistuneiden määrä väheni
lähes kymmeneksen (-9,1 %).
Seurakuntien partiossa olevien
määrä sen sijaan laski vain hie-
man (-1,4 %).
Seurakuntien järjestämään
koululaisten aamu- ja iltapäi-
vätoimintaan osallistui 14,0 pro-
senttia pienistä 7–8-vuotiaista
koululaisista. Yhteensä osallis-
tujia oli yli 16 000.
Diakonian painopiste
työikäisissä
Diakoniatyössä kirjattiin
kaikkiaan 543 000 asiakaskon-
taktia.
Diakoniatyön painopiste oli
työikäisissä: yli puolet eli 54,1
prosenttia asiakaskontakteista
toteutui 18–64-vuotiaiden kans-
sa.
Tärkeimmät syyt asiakas-
kontaktien taustalla olivat ter-
veyteen ja sairauteen liittyvät
syyt (22,9%), taloudelliset syyt
(22,0 %) ja ihmissuhteisiin liit-
tyvät kysymykset (20,6 %).
Hengelliset kysymykset olivat
ensisijaisena syynä joka kuu-
dennessa asiakaskontaktissa.
Kirkollisiin toimituksiin
kerran vuodessa
Jumalanpalveluskäyntejä kir-
jattiin vuonna 2005 kaikkiaan
7,12 miljoonaa. Viikoittainen
kävijämäärä vastaa 3,1 prosent-
tia keskiväkiluvusta. Osallistu-
minen jumalanpalveluksiin laski
1,3 prosenttia edellisvuoteen
nähden. Aktiivisinta jumalan-
palveluksissa käyminen oli Por-
voon ja Lapuan hiippakunnis-
sa. Suhteessa vähiten jumalan-
palveluksiin osallistuttiin Es-
poon hiippakunnan alueella.
Pääjumalanpalveluskäyntejä
kirjattiin kaikkiaan 4,32miljoo-
naa, mikä on 1,3 prosenttia vä-
hemmän kuin vuotta aiemmin.
Muissa jumalanpalveluksissa oli
2,8 miljoonaa kävijää (-1,4 %).
Kirkollisiin toimituksiin kir-
kon jäsen osallistui keskimää-
rin kerran vuodessa. Kaikkiaan
kirkollisissa toimituksissa kir-
jattiin 4,11 miljoonaa käyntiä
(-1,7 %). Kirkollisia toimituk-
sia ovat kaste, avioliittoon vih-
kiminen ja hautaan siunaami-
nen.
Muissa seurakuntatilaisuuk-
sissa oli yhteensä 5,9 miljoo-
naa kävijää.
Käyntienmäärä laski 5,7 pro-
senttia.
Suosituimpia olivat musiik-
kitilaisuudet.
Muiden seurakuntatilaisuuk-
sien vähenemiseen on myös
osaltaan vaikuttanut tilastointi-
tavan muutos. Tilastovuodesta
2005 lähtien herätysliikkeiden
itsenäisesti järjestämää seura-
kunnasta riippumatonta toimin-
taa ei enää tilastoida tässä yhte-
ydessä.
Kirkollisten vihkimisten
osuus kaikista vihkimisistä, jois-
sa vähintään toinen puolisoista
oli evankelis-luterilaisen kirkon
jäsen, oli 68,1 prosenttia (69,2
% v. 2004). Kaikista vuonna
2005 solmituista avioliitoista
kirkollisten vihkimisten osuus
oli 63,3 prosenttia (64,0 % v.
2004).
Kaikkiaan kirkon jäsenet
solmivat 27 205 avioliittoa,
eronneita pareja oli 11 601. Kir-
kon jäsenten solmimien avio-
liittojen määrä oli likipitäen
sama kuin edellisvuonna, avio-
erojen määrä sen sijaan kasvoi
2,0 prosenttia. (KT)
Keskustelu hoitajapulas-
ta työllistää Länsi-Suomen
lääninhallitusta yhä enem-
män. Keskustelu ei vielä
ole kovin paljon lisännyt
kanteluja, mutta on sen
sijaan selvästi lisännyt niin
kansalaisten kuin kuntien-
kin vastuuvirkamiesten ja
henkilökunnan puhelin- ja
sähköpostiyhteydenottoja
lääninhallitukseen.
Hoitajat ja kunnan virka-
miehet ovat alkaneet ottaa
yhä enemmän yhteyttä, kun
ennen yhteydenotot tulivat
pääasiassa omaisilta. Länsi-
Suomen lääninhallituksessa
on tällä hetkellä vireillä kaik-
kiaan 779 kantelua. Noin
kaksi kolmasosaa niistä eli
509 kantelua koskevat sosi-
aali- ja terveysasioita. Seu-
raavaksi eniten eli 18,2 pro-
senttia kanneltiin poliisin
toimista. Kanteluiden mää-
rä on näillä toimialoilla li-
sääntynyt vuosi vuodelta.
Viime vuonna lääninhal-
litus antoi 853 ratkaisua.
Tänä vuonna on toukokuun
22. päivään mennessä käsi-
telty 250 kantelua.
Kaikkiaan terveyden-
huollon kanteluja lääninhal-
litukseen tulee noin 60 pro-
senttia ja sosiaalihuollon
kanteluja noin 40 prosenttia
sosiaali- ja terveydenhuol-
lon kaikista kanteluista. Pal-
jon kannellaan myös sosi-
aalitoimen palveluista. Mm.
Turussa sosiaalitoimesta ja
vanhusten hoidosta on kan-
neltu viime vuosina ja tuo-
reena esimerkkinä tästä on
Tampereen Koukkuniemen
vanhainkotia koskeva lää-
ninhallituksen valvontaan
perustuva päätös, joka lopul-
ta johti välikysymykseen ja
hallituksen luottamuksen
mittaamiseen eduskunnassa.
Terveydenhuollon kante-
lut koskevat etenkin lääkä-
ritoimintaa, hoitoa ja poti-
laskohtelua.
Toimeentuloturva
puhuttaa
Sosiaalitoimen kanteluita
tulee eniten toimeentulotur-
vasta ja toimeentulotuen
myöntämiseen liittyvistä asi-
oista. Kyse on usein asia-
kaskohtelusta ja tyytymättö-
myydestä sosiaalitoimiston
työntekijöiden menettelyyn,
asiakastyöhön tai huoltajuus-
kiistoihin otetuista kannan-
otoista.
Lisäksi kanteluissa on päi-
vähoidon, lasten ja nuorten
palvelujen, vammaispalvelu-
jen, kehitysvammahuollon,
päihdepalvelujen, mielenter-
veyspalvelujen, asumispal-
velujen, kotipalvelujen ja ko-
tisairaanhoidon jne. toteut-
tamista koskevia asioita.
Valtaosa näistä koskee kun-
tien järjestämisvastuulla ole-
via sosiaali- ja terveyden-
huollon peruspalveluja.
Yksityinen
palvelutuotanto
aiheuttaa lisää
kanteluita
Yksityisten palvelutuotta-
jien toiminta muodostaa yhä
suuremman osan palveluis-
ta. Runsas viidennes sosiaa-
li- ja terveyspalveluista kuu-
luu jo yksityiseen palvelu-
tuotantoon. Tämä toiminta
on pääosin luvanvaraista toi-
mintaa, johon lääninhallitus
myöntää luvat ja vastaa
myös toiminnan valvonnas-
ta. Yksityistä toimintaa kos-
kevia kanteluja on myös tul-
lut lisääntyvästi.
Hoitajapulasta
aiheutuu lisätyötä
lääninhallitukselle
Asunnonvälittäjien
toimista kantelu
herkästi
Lääninhallituksen kilpai-
lu- ja kuluttajaosastolla on
vireillä 23 kantelua. Ne kos-
kevat pääosin kiinteistön- ja
asunnonvälittäjien toimintaa.
Asunnon ostajat tekevät kan-
teluita välittäjän toiminnas-
ta sillä perusteella, että ei-
vät mielestään ole ostohet-
kellä saaneet riittävästi tie-
toja kohteesta tai että välit-
täjän toiminta ei ole ollut
hyvän välitystavan mukais-
ta. Toimintaa säätelee laki,
jonka noudattamista läänin-
hallitus valvoomm. siltä osin
kuin on kyse välittäjien vä-
litystoiminnasta.
Esitutkinnasta ja
pakkokeinoista
kanneltiin
Poliisin toiminnasta on vi-
reillä kaikkiaan 115 kante-
lua. Valtaosa niistä koskee
poliisin suorittamaa esitut-
kintaa ja sen asianmukai-
suutta. Kanteluja tulee lisäksi
mm. pakkokeinojen käytös-
tä, asian käsittelyn viivästy-
misestä ja poliisin käyttäy-
tymisestä.
Opetuksen
erityisjärjestelyt
valituksen aiheina
Viime aikojen yleisimmät
aiheet opetusalalla ovat ol-
leet opetuksen erityisjärjes-
telyt, mm. koulusta poistet-
tujen tai kotiopetukseen siir-
rettyjen lasten opetuksen ja
oppilashuollon järjestelyt,
kuntien menettelyt erityis-
opetuksen järjestämisessä,
oppilaiden arviointia koske-
vat menettelyt, opettajan
epäasiallinen oppilaiden
kohtelu ja opetusmenetelmät
sekä opettajien lomautukset
ja niihin liittyvät opetusjär-
jestelyt ja oppilaiden turval-
lisuus.
Ongelmia on ollut myös
valtakunnallisen opetus-
suunnitelmien perusteiden ja
kunnallisen opetussuunnitel-
man noudattamisessa, opet-
tajien, oppilashuoltoryhmän
ja kaupungin opetusviran-
omaisten toiminnassa, oppi-
joiden kiusaamisessa, pois-
saolomerkintöjen seuraamis-
mahdollisuudessa, työssä
oppimispaikan järjestämi-
sessä sekä ammattitutkin-
toon johtavan koulutuksen
asianmukaisuudessa.
Kanteluja on tehty myös
kodin ja koulun välisestä yh-
teistyöstä, valtionosuuksien
kohdentamisesta, oppilaiden
turvallisuudesta huolehtimi-
sesta, salassapitosäännösten
noudattamisesta, opetuksen
julkisuudesta, koulun johto-
kunnan menettelystä, oikeu-
desta turvalliseen opiskelu-
ympäristöön, koulukuljetuk-
sista sekä muista oppijoiden
oikeuksien toteutumisesta.
Kantelutyyppisiä asioita
hoidetaan sivistysosastolla
paljon myös puhelimitse.
Niin ikään kuntiin ja kou-
luihin otetaan yhteyttä, mi-
käli asiakkaan kanssa näin
sovitaan. Monesti asiat hoi-
tuvatkin näin, jolloin varsi-
naista kantelua lääninhalli-
tukseen ei ehkä koskaan asi-
asta tulekaan.
Ylipäätään lääninhallituk-
selle tulevissa kanteluissa on
kysymys asioista, jotka ovat
valvonta-asioita. Lääninhal-
lituksella on erityislakeihin
perustuva valvontatoimival-
ta myös kuntien järjestämis-
vastuulla oleviin sosiaali- ja
terveystoimen palveluihin.