10
Keskiviikko elokuun 15. 2007
Kahden kuukauden mit-
tainen kumialan rekry-
tointikoulutus sai onnel-
lisen lopun, kun kurssin
päätteeksi lähes kaikki
osanottajat työllistyivät
Teknikumille tai Kumi-
jalosteelle.
Teknikum-Yhtiöt Oy:n hal-
lintopäällikkö Jukka Tuomi-
nen kertoi koulutuksen pää-
töstilaisuudessa, että vastaa-
via rekrytointikoulutuksia
on järjestetty työvoimatoi-
miston kanssa yhdentoista
vuoden aikana kaiken kaik-
kiaan 17. Hyvää palautetta
keränneelle eri tahojen kou-
lutusyhteistyölle seuraa jat-
koa syksyn aikana.
- Kun koulutus lähtee yri-
tyksen tarpeesta, opetuksen
sisällöstä tulee oikean tyyp-
pinen ja ihmiset työllistyvät,
toteaa Tuominen.
Koulutuksen teoriaosuus
on jätetty mahdollisimman
niukaksi ja painotettu enem-
män käytännönläheistä työs-
sä oppimista. Tänä päivänä
uudestaan pinnalle pyrkivää
kisälli-oppipoikakäytän-
töä on kumialan koulutuk-
sissa noudatettu jo pitkään
eli kokeneemmat työntekijät
opastavat untuvikkoja.
- Olen iloisesti yllätty-
nyt siitä, miten kannusta-
van myönteisesti vakituiset
työntekijät ovat suhtautuneet
työssä oppijoihin, kiittelee
Tuominen ja toteaa samaan
syssyyn, että koulutuksesta
valmistuneiden oppiminen
jatkuu työpaikoilla.
Kumin käsittelyssä
omat niksinsä
Työnantajapuolen kiitokset
saa myös Vammalan Seudun
Yrityspalvelu Oy:n Kumilla-
hankkeen vetäjä Aino-Riitta
Joutsen, joka yhdessä Vam-
malan seudun aikuiskoulu-
tuksen kanssa kantoi pää-
vastuun koulutuksen toteu-
tuksesta.
Pitkän linjan kumialan
ammattilainen Aino-Riitta
Joutsen evästi uusia kumi-
työntekijöitä tähän tapaan:
- Tulette huomaamaan,
että vaikka kumi ja merkin-
nät ovat samat, niin jokainen
päivä on erilainen. Kumin
käsittelyyn ei välttämättä pä-
de samat niksit tänään kuin
eilen, sillä kumi ”käytös” on
ennalta arvaamatonta.
Yksi koulutuksen myötä
työllistyneistä on äetsäläi-
nenVeijo Rautu, jolle kumi-
ala oli ennestään tuntema-
ton alue.
- Luulen, että kumin kä-
sittelyn oppii parhaiten ko-
kemuksen ja tekemisen
myötä. Koin koulutuksen
erittäin hyvänä, varsinkin
kun se poiki työpaikan, sa-
noo Rautu.
Uutta kumialan
koulutusta tulossa
Vaikka koulutuksesta val-
mistui nyt kymmenen uutta
työntekijää, lisää työvoimaa
tarvitaan kumialalle yhä.
Lokakuun alussa käyn-
nistyy uusi kumialan rekry-
tointikoulutus, jonka tarkoi-
tuksena on työllistää 15 hen-
kilöä. Koulutuksen jälkeen
opiskelijoilla on mahdolli-
suus työllistyä matkatöinä
tehtäviin kumiointitehtä-
viin, kumituotteiden valmis-
tukseen ja kumityöntekijäksi
letkuosastolle.
Koulutukseen voi hakeu-
tua elokuun loppuun asti jo-
ko työvoimatoimiston kaut-
ta tai työministeriön sivuilla
sähköisesti.
Kumialan koulutus
työllisti hyvin
Mitä on
rekrytointikoulutus?
Rekrytointikoulutus on yrityksel-
le räätälöityä työvoimakoulutusta,
jonka yritys ja työhallinto suunnit-
televat, rahoittavat ja toteuttavat
yhdessä valitun kouluttajan kanssa.
Koulutusohjelma suunnitellaan yri-
tyksen tarpeiden pohjalta ja toteu-
tetaan joustavasti yrityksen tilantee-
seen sopivalla tavalla.
Lisätietoja: Vammalan seudun työ-
voimatoimiston palvelupäällikkö
Irene Impiö, 050 396 1296.
Kumilla-hankkeen vetäjä Aino-Riitta Joutsen ojenta-
massa kurssitodistusta Veijo Rautulle.
Kumiala työllistää Vammalan seudulla tällä hetkellä hyvin ja alalle koulutetaan väkeä lisää syksyn aikana.
Äetsän
kunnanjohtaja
Eero Mäki-Tanila kan-
nattaa uuden mahdolli-
sen kaupungin nimeksi
Rautavettä
Sastamalan
sijaan. - Miksi Rautavesi
mieluummin kuin Sasta-
mala uuden kaupungin
nimeksi, sitä hän peruste-
lee seuraavassa kirjoituk-
sessaan nimien taustoista
ja arvoista:
- Rautavesi -nimi kuuluu
Rautavedelle, uuden perustet-
tavan kaupungin keskuksen
Vammalan keskeiselle järvel-
le. Rautaveden ja sen ranta-
alueiden kulttuuriympäris-
tön maisema on nimetty jär-
ven mukaan Rautaveden kan-
sallismaisemaksi. Valinta on
tehty ympäristöministeriössä
Suomen itsenäisyyden 75 juh-
lavuoden merkeissä. Kansal-
lismaisema kuvastaa kansal-
lista identiteettiämme.
Rautavesi kulttuuriympä-
ristönä, ihmisen jälkinä luon-
nossa ja maisemassa ulottuu
ajassa kauas menneisyyteen
asutushistoriamme alkuaikoi-
hin, kun maaperä nousi jää-
kauden jälkeen vedenpinnan
yläpuolelle tuhansia vuosia
sitten ja ensimmäiset uudis-
asukkaat asettuivat tänne ve-
sistön rannalle asumaan jää-
kauden jälkeisen meren ran-
nan paettua lännemmäksi.
Alueemme mantereen, järvi-
en ja jokien kuroutuminen
merestä tapahtui tämän kirjoi-
tuksen taustalla olevia kuntia
ajatellen suunnilleen samaan
aikaan niin Mouhijärvellä,
Punkalaitumella, Vammalas-
sa kuin Äetsässäkin. Rautave-
si ja kulttuurimaisema yleen-
sä alkoi muotoutua vesistöjen
rannoille, tuhansia vuosia en-
nen Sastamala-nimisen hal-
linto- ja kirkkopitäjän syntyä.
Kansallismaisemamme juuret
ovat kestävät ja ne ulottuvat
hyvin kauas menneisyyteen.
Rautaveden kansallismaise-
man voi kuvitella alueemme
kuntien kulttuurimaisemien
symbolina yleensä.
Kulttuurimaisemamme,
Saikkalanjoen, Tupurlan- ja
Mätikköjärvien maisemat
Mouhijärvellä, Punkalaitu-
menjokilaakson ja Maisema-
tien kulttuuriympäristöt Pun-
kalaitumella, Kokemäenjo-
en valtakunnallisesti arvokas
maisema Äetsässä ja Rautave-
den kansallismaisema Vam-
malassa tarjoavat ihailtavak-
semme niitä toisista alueis-
ta poikkeavia kauneusarvoja,
joilla alueemme erottuu muis-
ta, vahvaa omaa identiteet-
tiämme. Rautaveden, näiden
kulttuurimaisemien helmen,
identiteetti on vahva, koska se
perustuu Suomen 27 huolel-
la valitun kansallismaiseman
poikkeukselliseen symboliar-
voon. Täältä voi löytää ihmi-
sen asumisen jälkiä kivi- ja
rautakautisilta ja sitä nuorem-
milta asuinpaikoilta tai varus-
tuksia, joilla asukkaat ovat ol-
leet valmiita puolustamaan
hienoja asuinsijojaan ulko-
puolisilta tunkeilijoilta, kuten
linnavuoria Karkussa ja Kärp-
pälässä tai kauniita rakennuk-
sia, maiseman helmiä, kirk-
koja, voimalaitoksia, vanhoja
teitä tai kivisiltoja. Nämä ih-
misen jäljet kaukaa mennei-
syydestä ovat meitä yhdistä-
viä tunnuksia, joiden kaut-
ta me kiinnitämme itsemme
alueeseen.
Kulttuuriympäristö, kuten
Rautavesi, on vuosituhanti-
sen kestävän kehityksen tulos
ja samalla haaste nykyisille ja
tuleville sukupolville varjella
yhteisen ympäristön kauneus-
arvoja ajasta aikaan. Rautave-
si nimenä symbolisoi kestäviä
arvoja, ja kantaa viestiä vuo-
sisadasta toiseen, sukupolvel-
ta toiselle, ihmisen työstä ja
elosta tässä maisemassa. Tääl-
tä tunnistamme pyhät paikat,
rantapuistot ja -lehdot sekä
kukkakedot, joissa on vaih-
dettu ensisuudelmat tai lau-
suttu kestävän rakkauden lu-
paukset. Täällä ovat ne paikat,
joissa olemme yhdessä koke-
neet mieliinpainuvat tapah-
tumat ja jakaneet yhteiset ko-
kemukset, ilon ja riemun tai
surun hetket.
Rautavesi nimenä edustaa
identiteettimme kaikkein kes-
tävintä olemusta, vuosisadasta
toiseen ympärillämme nähtä-
vissä olevaa maisemaa, ihmi-
sen jälkiä luonnossa, mieltäm-
me elävöittävää ja innostavaa
kauneutta.
Sastamala
Sastamala edustaa nimenä
hallintorakennetta, maallis-
ta ja kirkollista yhteisöä, jol-
la on kulttuurimaisemaamme
verrattuna hyvin lyhyt histo-
riallinen perspektiivi. Histo-
riallisena hallintorakentee-
na se ei edusta yhtenäisyyttä,
identiteettiämme tänä päivä-
nä vahvistavaa arvopohjaa.
Se on vain nimi kuntiemme
aluetta paljon laajemmankin
alueen hallintorakenteen ke-
hitysvaiheesta, joka ei osoit-
tautunut kestäväksi, vaan ha-
joavaksi, mahtavuudestaan ja
suuruudestaan huolimatta. Se
edustaa myös sellaista hallin-
tomallia ja mahtia, jolle nyky-
aikainen kansanvalta oli vielä
vierasta. Sastamala on viesti
myös alueesta, joka ei ollut yh-
tenäinen ja toimiva. Entinen
suuri hallinto- ja kirkkopitäjä
jakautuu nyt ainakin kolmeen
maakuntaan, Satakuntaan,
Pirkanmaahan ja Etelä-Poh-
janmaahan, ja entisen suurpi-
täjän kunnat suuntautuvat eri
tahoilleen omine poikkeavine
identiteetteineen.
Sastamala nimenä viestii
hajaannuksesta, kestämättö-
mästä rakenteesta, josta ei ole
löydettävissä mitään innosta-
vaa, uutta kaupunkia ja sen
identiteettiä vahvistavaa stra-
tegista haastetta. Nimi tarjoaa
vain loistokkaan menneisyy-
den, historiasta luettavan ker-
tomuksen Sastamalan ja Tyr-
vään kirkkojen keskiaikaisesta
mahdista ja hajoamisesta pie-
niin osiin, mikä minkin syyn
vuoksi, kuten Kiikan seura-
kunnan synty lähinnä ylipit-
kän ja vaarallisen kirkkotien
vuoksi. Jokihan monine kos-
kineen oli myös kirkkotienä.
Sastamala, kun se on tie-
tyn rajoiltaan määrätyn hal-
lintoalueen nimi, ei kaiken
muun lisäksi koske lainkaan
laajuudestaan
huolimatta
Punkalaidunta Liitsolan kylää
lukuun ottamatta eikä Äetsän
toista puolta eli Keikyää, jossa
on merkittäviä ihmisen työstä
kertovia symboleja Kokemä-
enjoen kulttuurimaisemassa,
kuten Kokemäenjoen ensim-
mäinen voimalaitos ja var-
haisimmat tehdasrakennuk-
set alueellamme. Sastamala
nimenä jakaa uuden kaupun-
gin kunnat historiallisesti ja
erottaa aluetta eikä yhdistä si-
tä. Vaikka Sastamalan vanhat
kirkot ovat sinänsä kaunii-
ta helmiä maisemassa, ne tu-
levat kauniina rakennuksina
esiin paremmin Rautaveden
kansallismaiseman arvokoh-
teina kuin Sastamalan hajon-
neen kirkkopitäjän tyyssijoina
ja symboleina.
Johtopäätös
Uuden kaupungin perustami-
nen tasavertaiselta pohjalta on
lähtenyt käyntiin Äetsän kun-
nan aloitteesta. Kunta haluaa
varata itselleen oikeuden ar-
vioida valmistelun etenemis-
tä tästä näkökulmasta. Perus-
taminen on lähtenyt käyntiin
todella hyvässä yhteishenges-
sä. Työnimeksi uuden kau-
pungin perustamisasiakirjaan
otettiin Rautavesi, joka sai
paljon myös myönteisiä arvi-
oita. Sen jälkeen alkoi kieltei-
nen keskustelu, jossa viisastel-
tiin mm. vesi-nimen taivutus-
muodoilla. Suomessa on kym-
meniä, varmasti satoja vesi
–loppuisia paikannimiä, joista
ei yleensä kuuluu tällaisia kiel-
teisiä vaikutuksia nimen tai-
vutusmuodosta. Nämä ilmai-
sut tuleekin ottaa huumorilla
vastaan. Työnimen vaihdolle
ei ollut painavia perusteluja,
pikemminkin vain yleisökir-
joituksia miellyttävän kosis-
kelun makua. Sen sijaan oli-
si pitänyt nopeasti paneutua
Rautavesi –nimen arvopoh-
jaan ja etsiä sieltä kestäviä pe-
rusteluja, joilla olisi ollut hel-
posti torjuttavissa kieliopin
vastaiset nimen väännökset,
joita on esitettävissä nimes-
tä kuin nimestä. Esimerkki-
nä voi näistä mainita vaikka
Saastamalan.
Äetsän kunta käsitteli työ-
valiokunnan ja ohjausryhmän
tulevaa agendaa - kokous-
rytmi tuo mieleen enemmän
varttimailin kuin maratonin,
tosin ilman mainittavaa puls-
sin nousua - ja esittää uuden
perustettavan kaupungin ni-
meksi ensisijaisesti selvitettä-
väksi Rautavettä. Työnimeä
ei olisi tullut vaihtaa yhtäkkiä
ilman perusteluja – tein siinä
itsekin harkintavirheen työ-
valiokunnassa, kun asia tuli
käsittelyyn pöydälle. Kaupun-
gin nimen tulee olla meitä yh-
distävien kokemusten, identi-
teettimme, vahvistaja. Se mitä
muut ajattelevat kaupunkim-
me nimestä, sen vaikutukses-
ta imagoomme, on suhtees-
sa omaan identiteettiimme
toissijaista. Vahva identiteet-
ti kuitenkin vain luo vahvaa
imagoa, eikä päinvastoin. Saa-
tuaan nimien taustoista ja vai-
kutuksista identiteettiimme
riittävän käsityksen ihmiset,
varsinkin nuoret tulevat vas-
tuun kantajat, kaiken loogisen
ajattelun eli järjen mukaan pi-
tävät Rautavesi –nimen kestä-
viä arvoja parhaina ja siis vai-
kutusta identiteettiimme po-
sitiivisempana kuin Sastama-
lan, uuden kaupungin nimeä
ajatellen.
Sen sijaan uuden kaupun-
gin vaakunaksi soveltuu hy-
vin Sastamalan vanhaa emä-
pitäjää symboloiva Karkun
kunnan entinen vaakuna nel-
jine palkkeineen, muta mie-
luummin Pirkanmaan maa-
kunnan tunnusvärein eli pu-
naisella pohjalla, lämpimin
värein. Vaakuna on ajattoman
kaunis.Viittaan tässä lopuksi
vain esimerkiksi alueen mui-
naishistorian parhaan tunti-
jan, professori Unto Salon ar-
vioon Rautaveden nimestä.
Hän pitää sitä käyttökelpoi-
sena neutraalina vaihtoehto-
na uuden kaupungin nimeksi.
Hän arvioi näitä nimeen liit-
tyviä arvoja historiantuntijan
näkökulmasta.
Eero Mäki-Tanila
Eero Mäki-Tanila:
Miksi Rautavesi mieluummin
kuin Sastamala?
Kirjoittaja on Äetsän kun-
nanjohtaja Eero Mäki-Ta-
nila.
1,2,3,4,5,6,7,8,9 11,12,13,14,15,16,17,18,19,20,...32