15
Keskiviikko syyskuun 3. 2008
Tekstiilisuunnittelija Anneli Keinonen:
”Taide lisää viisauden määrää”
Marianna Langenoja
Tekstiilisuunnittelija Anne-
li Keinonen pyörii hermostu-
neena ympäri Keikyän entistä
meijeriä, nykyistä ateljeetaan.
Hänellä on syksyn mallisuun-
nittelu kesken. Anneli tuhah-
taa, että hänellä on aina elämä
sekaisin, kun uusia malleja pi-
täisi syntyä. Useimmiten An-
neli purkaa hajamielisyyttään
siivoamalla.
-Siivoaminen on sellai-
nen symbolinen rituaali. Kun
vanhat asiat on pois, voi to-
teuttaa uutta, Anneli kertoo.
Nainen nauraa, että siivoami-
nen on ikään kuin “tenttikam-
moa” ennen työhön ryhtymis-
tä. Mallisuunnittelu tarkoittaa
kaavojen tekoa ja kuvien piir-
tämistä. Annelilla on oman-
laisensa tapa suunnitella tun-
nettujen t-paitojensa kuvioita.
-Siivoa, leikkaa, liimaa, skan-
naa, siivoa, skannaa, leikkaa,
liimaa, piirrä, hän luettelee.
Vaikutteita Suomen
luonnosta
Kun viimein vaatesuun-
nittelija malttaa istuutua, hän
suostuu paljastamaan mistä
abstraktit vaatekuviot oikein
syntyvät. Anneli sanoo, että
niitä täytyy vain ruveta teke-
mään, aivan kuten mitä työ-
tä tahansa. Usein vanhasta on
hyvä jatkaa. Ideoita Annelilla
olisi enemmän kuin niitä voi
toteuttaa. -Kuvat muokkau-
tuvat jatkuvasti, johonkin on
pakko aina lopettaa.
Tarkkaa sielunsilmää työs-
sä vaaditaan, sillä Anneli sa-
noo näkevänsä jo ennen työn
valmistusta, kuinka kuvion
helmiäisvärit menevät pääl-
lekkäin ja sulautuvat toisiin-
sa. -Aivan niin kuin muusikot
kuulevat valmistumattoman
musiikin sielunsa korvin, mi-
nä näen työni sieluni silmin.
Kuviot kankaalle tulevat
jostakin Annelin mielen peru-
koilta. Kiireisen yrittäjän elä-
män vastapainoksi Anneli pi-
tää luonnon tarkkailemisesta.
-On jotenkin äärettömän hie-
noa katsella miten viljapelto
heiluu tuulessa. Sellaisista asi-
oista saan ideoita töihini.
Kuten monet suomalai-
set taiteilijat, myös Anneli saa
vaikutteita Suomen kauniista
luonnosta. Naisella on itsel-
lään muistoissaan kasa elämää
suurempia hetkiä, joihin liit-
tyy Suomen luonto. -Olin jos-
kus käymässä New Yorkissa,
ja kun lähdin sieltä pois lento-
koneella, jäi taakse vain pitkiä
ketjuja pilvenpiirtäjiä ja taloja
talojen perään. Kun saavuim-
me Suomen yläpuolelle sydän-
talvella, oli uskomatonta näh-
dä jälleen oma kaunis luonto.
Talot notkuivat lumen painos-
ta, niitä oli siellä täällä harvak-
seen ja puut olivat kuin pitsiä.
Entinen ateljee
puliukkojen purkutilassa
Jo 15-vuotiaana Anneli
ompeli itselleen jakkupukuja
ja nahkatakkeja. Silloin raha
oli tiukalla, ja jos halusi vaat-
teita, ne piti tehdä itse. Nainen
nauraa, ettei oikeastaan ollut
koskaan hyvä koulussa, ennen
kuin lähti opiskelemaan teks-
tiilisuunnittelijaksi. Heti ku-
dontapuolen koulun päätyttyä
Annelin ystävä luki lehdestä,
että Sastamalan Opisto aikoo
kehittää taideaineopetusta.
Jutun pohjalta Anneli päätti
hakea töihin opistolle ja pää-
sikin. Kesät Anneli kuitenkin
joutui olemaan ilman töitä, ja
hän koki nöyryyttäväksi käy-
dä työvoimatoimistossa kesäi-
sin. Siitä se idea sitten lähti.
-Vedin pyykkinarut kotini
yhden huoneen seinästä sei-
nään. Tein hyllyt lankusta ja
ison kyltin pahvista, minkä
päällystin ja laitoin ulos seiso-
maan. Näin minun yritykseni
syntyi.
Aluksi Anneli myi omate-
koisia nukkeja, tyynyliinoja,
huiveja ja painettuja tauluja.
Seulat hän pesi keittiön lavu-
aarissa. Anneli kuitenkin hy-
mähtää, ettei muistele aikaa
pahalla. -Aina kun jotakin
saavuttaa, se tuntuu suurelta.
Kyse on kehityksestä ja elä-
mänlaadusta.
Yksi Annelin uran käänne-
kohdista tuli eteen, kun eräs
asiakas tilasi todella ison mää-
rän tuotteita. Anneli muiste-
lee, että paperipino oli kym-
mensenttinen, niin paljon
töitä tarvittiin. Siinä vaihees-
sa tuli ajankohtaiseksi hank-
kia suuremmat tilat. Huittis-
ten kaupungilla ei ollut tarjo-
ta juuri muuta kuin purkutila,
johon Anneli sitten rakennut-
ti uuden ateljeensa. Taiteilija
muistelee, että se oli raskas-
ta aikaa. -Sain vielä lapsenkin
silloin, ja sekin tietysti rajoitti
elämää.
Anneli vietti talossa kolmi-
sen vuotta, kunnes hänet hää-
dettiin siitä pois toiseen “pu-
liukkojen purkutaloon”. Ra-
kennukseen ei tullut sähköä
eikä vettä, joten talvet olivat
jäätävän kylmiä. -En saanut
edes huopatossuja verovähen-
nyksiin, Anneli muistelee.
”En vielä tiedä mikä
minusta tulee isona”
Vuonna 1987 sopimus sa-
nottiin jälleen irti, ja Anne-
li jäi tyhjän päälle. Samaan
aikaan Äetsässä oli kuiten-
kin myynnissä Keikyän van-
ha meijeri, jossa oli viimeksi
valmistettu huonekaluja. An-
neli nauraakin nyt, ettei ehti-
nyt edes miettiä oliko päätök-
sessä järkeä, mutta meijeri oli
hujauksessa hänen omistuk-
sessaan. Sitä se on edelleen. -
Tunnen Äetsän omaksi pai-
kakseni. Täällä on tilaa hen-
gittää ja ihmiset ovat avoimia
uusille ideoille.
Anneli jatkoi taulujen te-
kemistä, mutta vuoden 1992
jälkeen hän siirtyi suunnit-
telemaan t-paitoja. -Ihmiset
sanoivat, että älä nyt mitään
t-paitoja ala tehdä, mutta us-
koin, että siinä oli minun ra-
koni. Niin monet ihmiset
käyttävät t-paitaa.
Sittemmin Anneli löysi hel-
miäisvärit ja tyylin, jonka koki
omakseen. Annelin mielestä
tyyli ei saa olla halvan näköi-
nen eikä liian koristeellinen.
Paitojen kuvioissa yhdis-
tyy abstrakti taide ja ja luon-
to. Kuviot ovat Annelin mu-
kaan monitulkintaisia. Tällä
hetkellä nainen suunnittelee
myös paitoihin sopivia lauk-
kuja, ja tekee vahvasti yhteis-
työtä muiden taiteilijoiden
kanssa. Anneli on saanut val-
takunnallisen TAITO-palkin-
non vuonna 2004.
Vaikka taiteilja oistautuu
nyt paitojen suunnitteluun,
hän vihjailee, ettei vielä tiedä
mitä aikoo tehdä isona.
-Haluaisin tehdä yhä enem-
män taidetta. Kun kutsu käy,
siihen on vastattava. Muu-
ten tuntuu, että ne kaikki te-
kemättömät teokset ovat kuin
pieniä lapsia, jotka ovat koko
ajan syntymässä, mutta niitä
ei päästetä pinnalle.
Anneli tarkoittaa tällä
muun muassa uutta innostus-
taan videotaiteeseen. -Jokai-
nen teos lisää viisauden mää-
rää, Anneli tietää.
Kun Anneli Keinonen suunnittelee malleja, hän haluaa
olla yksin. Taiteilija kertoo olevansa hyvin hajamielinen
aina kun pitää tehdä luovaa työtä.
Anneli Keinosen t-paito-
ja viedään tällä hetkellä
Sveitsiin ja Saksaan. Myös
Japanissa tuotteet ovat ol-
leet suosittuja.
Sini Vahelan kaapista löytyy yli
50 kenkäparia
”Saan inspiraatiota
muotinäytöksistä”
Marianna Langenoja
Vuoden 2006 Miss Suomen
ensimmäinen perintöprinses-
sa, nykyinen lastenhoitaja ja
malli Sini Vahela sanoo ole-
vansa vaatimaton pukeutuja.
–Pukeudun usein mustaan,
se on lempivärini vaatteissa.
Parhaiten viihdyn farkuissa
ja neuleessa. Se on kätevä asu
asten kanssa työskennellessä.
Vaikka Sini onkin kauneus-
alan ihminen, hän kehtaa
ihan hyvin kävellä keskustassa
verkkareilla.
–Joskus alkuaikoina, kun olin
juuri ollut missikisoissa, lait-
tauduin aina ulos lähtiessäni,
mutta ei sitä enää tarvitse ol-
la niin viimeisen päälle, nei-
to naurahtaa. Hän kertookin
usein kulkevansa jälkijunassa
muodin suhteen. –Kun jokin
asia tulee muotiin, olen aluksi
ihan kauhuissani. Kun se sit-
ten alkaa jo hiipua pois muo-
dista, omaksun sen itselleni.
Esimerkiksi Sini antaa yllään
olevat pillifarkut, jotka ovat
muuten löytyneet lastenosas-
tolta. –Nythän pitäisi olla taas
levät lahkeet, nainen huokai-
lee.
Tyylittömäksi Siniä ei kuiten-
kaan voi kutsua. Hän on hyvin
tietoinen uusista trendeistä ja
useimmiten hän saa muoti-
näytöksistä vaikutteita myös
omaan pukeutumiseensa. –
Joskus ihastun johonkin iha-
naan asuun näytöksessä ja ha-
luan ostaa sellaisen. Valitetta-
vasti ne ovat aina ihan hirve-
än kalliita.
Ei himoshoppailija
Sinin kallein ostos on Guessin
syystakki. –Se oli ihan hirve-
än kallis. Mutta se vain iski sil-
mään. Kun kokeilin sitä pääl-
leni, tiesin heti että tämä on
minun takkini. Yleensä en lai-
ta niin isoja rahoja vaatteisiin.
En ole myöskään tarkka
vaatemerkistä.
Joskus Sinillä ei mene
kuukaudessa senttiäkään
rahaa vaatteisiin, joskus
sitä menee runsaastikin.
Himoshoppailijaksi hän
ei itseään kutsuisi. –Alan
vain haukotella vaatekau-
poissa, kaunotar tuhah-
taa.
Käyttämättömiä kenkiä
kaappi täynnä
Mustaan pukeutuva Sini sä-
väyttää usein kengillään. Nii-
tä löytyykin naisen mukaan
kotoa vähintään 50 paria. –
Suurin osa käyttämättömiä ja
huonoja jalkaan.
Vaikka Sini omistaakin paljon
kenkiä, hän sujauttaa jalkaan
lähes aina samat kengät, vuo-
denajasta riippuen tietysti.
Vaikka crocsit olivat kesän
kuumin juttu, niille kaune-
uden ammattilainen ei iki-
nä syttynyt. –En ikinä laittai-
si päälleni myöskään vyötärö-
laukkua, Sini hekottaa.
Sinin unelmien
hääpuku
Vuoden 2006 ensimmäinen
perintöprinsessa Sini Vahe-
la viettää häitään ensi kesänä,
8.8.2009. Kaksi viime vuotta
Tampereella vaikuttanut Si-
Ihana Sini Vahela ei jou-
du poseeraamaan yksin.
Sylistä löytyy vilkas kää-
piöpinseri Luca. Tummiin
pukeutuva kaunotar sä-
väyttää värikkäillä kengil-
lä. Korkeavyötäröiset far-
kut ja toisen olkapään pal-
jastava toppi sopivat hie-
nosti bileiltaan.
Sini Vahela viihtyy juhlissa me-
koissa. Naisen mukaan kuvan
mekko on yllättävän räikeä hä-
nen makuunsa. –Mustavalkoi-
set juhlavaatteet ovat hienoja.
ni on vammalalaissyntyinen.
Myös häät pidetään Tyrvään
kirkossa.
Nuorempana Sinillä oli
häidensä suhteen prinsessau-
nelmia. Hääpuvusta löytyi-
si paljon röyhelöä ja rimpsua
sekä puhvihihat. Päässä oli-
si tietysti huntu. Nyt tulevalla
morsiamella on kuitenkin eri-
lainen unelma.
–Haluaisin ma hdollisim-
man simppelin hääpuvun.
Olkaimettoman, takana voisi
olla nyörit ja ihan pieni laa-
hus. Kangas saisi olla vartaloa
myötäilevää silkkiä. Huntua
en halua käyttää ollenkaan.
Pieni tiara riittää.
Myöskään häiden koristus
ei tule olemaan pröystäilevä.
–Hääpaikalla ei näy mitään
vappuviuhkoja. Vähemmän
on enemmän.
sisia, uusia trendi-ilmiöitä pi-
tää nuuskia jatkuvasti. Mallis-
toja kun tehdään ainakin pa-
ri kertaa vuodessa. Koivusen
perhe kiertää messuilla ja ti-
laa nahkanäytteitä ja laukun
metalliosia tuleville kausille.
Vielä tilausvaiheessa harvem-
min on tiedossa minkälaisia
laukkuja nahoista ja erilaisista
soljista tulee syntymään. Vas-
ta valmistuspaikalla ruvetaan
näytteitä katselemaan lähem-
min ja ideoimaan.
Ideat laukkujen malleihin
löytyy silkasta kokemukses-
ta. Perheyrityksellä on tapa-
na kierrellä maailmaa ja nuus-
kia laukkujen uusia tuulia. –
Otamme kuvia Ranskan, Ita-
lian ja Saksan näyteikkunoista
ja seuraamme muotilehtiä.
Emme ikinä kopioi tietenkään
suoraan, mutta sieltä löytyy
usein hyviä pieniä ideoita, Sa-
mi kertoo. Joskus idea tulee
jostain muualta, kuten syk-
syn uuden Kroko-laukun juju
syntyi yksinkertaisesti yhdes-
tä metallirenkaasta. Toisinaan
vanhan malliston haamu pa-
laa kummittelemaan.
–Meiltä löytyy tämän syk-
syn mallistosta muun muassa
laukkumalli, mitä valmistim-
me 20 vuotta sitten. Ajattelim-
me herättää mallin eloon uu-
destaan.
Mallin ensiaskel
Kun laukulle on viimein mie-
titty muoto, nahka ja soljet, on
seuraava askel mallikappalei-
den valmistus. Mallikappaleet
tekee perheen äiti Annikki
Koivunen. Ensin täytyy piirtää
laukun kaavat. Isosta pahvista
leikellään palasia: pohjapala,
sivupala, kansipala, vuoripala
jne. Valittua nahkalaatua lei-
kataan ja siitä ommellaan en-
simmäinen malli. Yhdessä sit-
ten mietitään, hyväksytäänkö
kyseinen laukku.
–Useimmiten käy niin, että
valmistamme mallista koko-
naisen tuoteperheen, mihin
kuuluu samasta laukusta eri
kokoja.
…Ja sitten töihin
Kun viimein laukkumalli on
hyväksytty, sitä aletaan val-
mistaa sarjassa. Koivusen
mukaan yhden laukun val-
mistukseen kuuluu yhteensä
kymmeniä eri vaiheita, mut-
ta ns. ”päävaiheet” on helppo
esitellä.
Aluksi kaavoista tehdään
meistinteriä, joiden avulla na-
han leikkaaminen onnistuu
nopeammin. Kaiken kaikki-
aan ”normaalikokoiseen” 24
senttiä korkeaan ja 20 senttiä
leveään käsilaukkuun menee
0,3-0,4 neliömetriä nah-
kaa. Okay’sin nahka tuo-
daan lähes kaikki Italias-
ta, ja se maksaa noin 45-
50 euroa neliömetriltä.
Erikoisemmilla nahoilla
on vielä korkeammat hin-
nat.
Kun nahanpalasista alkaa
muodostua meistin vie-
reen iso läjä, on seuraa-
va vaihe nahan ohenta-
minen tarvittavista kohdista.
Joissakin tapauksissa nahka
leikataan paksuussuunnassa
puoliksi, mutta joihinkin lau-
kun osiin kelpaa paksumpi-
kin nahka. Usein kuitenkin
ommelkohtia ja taitoksia on
syytä hieman ohentaa, mikä
tapahtuu siihen tarkoitetulla
koneella. Laukun päätypalaset
vaativat usein hieman tukea ja
ryhtiä. Tämän vuoksi nahan
takapuolelle silitetään kiinni
tukikangasta.
Jotkut laukkumalleista teh-
dään ns. raakareunamalleiksi.
Tällöin raakareunojen maa-
laaminen ja viimeistely on yk-
si tärkeimmistä työvaiheista.
Tämäkin tehdään käsityönä
konetta apuna käyttäen. Kun
jälki on tarpeeksi hyvää, ja
kaikki palaset ovat vielä säi-
lyneet mukana matkassa, on
ompelun aika. Renkaat, soljet
ja lukot kiinnitetään laukkui-
hin mallista riippuen eri työ-
vaiheissa.
Kun kaavat on piir-
retty, ja laukusta on
koekappale valmistet-
tu käsin, tehdään kaa-
voista meistinteirä.
Tuukka Syrén leikkaa
krokonahkaa meisti-
mellä.
Mallisto on syntynyt
Okay Stylen ympärille on ke-
hittynyt yhteistyökumppani-
verkosto, jossa varsinainen
laukkujen sarjatuotanto ta-
pahtuu. Työparin valmista-
mana laukkuja syntyy mallis-
ta riippuen kymmenestä kah-
teenkymmeneen tuotetta päi-
vässä. Koivunen sanoo, että
hänen mielestään koko lau-
kunvalmistusprosessissa pa-
rasta on se, kun uusi mallisto
on juuri syntynyt, ja sitä läh-
detään kauppaamaan asiak-
kaille.
–Tulee hyvällä mielelle, kun
asiakkaat tykkäävät uudesta
mallistosta.
Maalauksen, liimauksien
ja ompelun jälkeen lauk-
ku on valmiina. Okay Sty-
len toimitusjohtaja Sami
Koivunen esittelee syksyn
uutta mallistoa.
1...,5,6,7,8,9,10,11,12,13,14 16,17,18,19,20,21,22,23,24,25,...32