Torstai heinäkuun 14. 2005
7
Kymmenissä tuhansissa
kodeissa vietetään kesäl-
lä rippikoulun päätösjuh-
laa. Joka vuosi noin 58
000 suomalaista konfir-
moidaan. Heistä lähes 90
% viettää konfirmaatio-
juhlaansa kesällä.
Konfirmaatio koskettaa
suurta joukkoa suomalaisia.
Ajatusleikkinä voi laskea,
että jos keskiverto konfir-
moitavalla olisi juhlassaan
mukana isä ja äiti, yksi si-
sarus ja yksi kummi tai iso-
vanhempi, hänen konfir-
maationsavaikuttaisi jonel-
jän ihmisen elämään. Siten
58 000 rippikoululaisen
konfirmaatio vaikuttaisi 58
000kertaa4 ihmiseneli232
000 ihmisen elämään vuo-
sittain.
- Jumalanpalvelusuudis-
tuksen myötä konfirmaatio
liittyy entistä voimakkaam-
min elämän merkittävään
taitekohtaan. Kirkko tukee
nuoria heidän kasvun vuo-
sissaan, sanoo rippikoulu-
työstä vastaava seurakun-
takasvatussihteeri Jarmo
Kokkonen Kirkkohallituk-
sesta.
Adventtina 2004 otettiin
käyttöön uudistetut toimi-
tusten kaavat. Uudistuksen
myötä nuoren vanhemmat
ja kummit sekä isoset voi-
vatosallistuaaktiivisemmin
konfirmaatiojumalanpalve-
Kesä on
konfirmaatiojuhlien
sesonkiaikaa
lukseen. Kummit ja seura-
kunnan työntekijät voivat
osallistua nuoren siunaami-
seen. Isosten tai vaikkapa
vanhempien kuoro voi
esiintyä ja muitakin vastuu-
tehtäviä voi olla aina saar-
naan osallistumisesta läh-
tien.
Konfirmaation jälkeen
nuori voi osallistua itsenäi-
sesti ehtoolliselle. Konfir-
maatio on edellytyksenä
myös sille, että hän voi toi-
mia kummina ja asettua 18
vuotta täytettyään ehdok-
kaaksi seurakunnan luotta-
mustoimiin.
Konfirmaatio merkitsee
vahvistamista. Rippikoulu-
lainen yhtyy samaan uskon-
tunnustukseen, jonka van-
hemmat ja kummit lukivat
hänen kastetilaisuudessaan.
Konfirmaatio on nuoren,
hänen perheensä ja seura-
kunnan juhla. Konfirmaa-
tiomessun jälkeen on tapa-
na viettää kotona rippijuh-
laa sukulaisten ja ystävien
kanssa.
Konfirmaatiojuhlaonosa
suomalaista kulttuuria. Sen
asema on säilynyt vahvana
läpi vuosien. - Vaikka juh-
lalla on pitkät perinteet, se
on kuitenkin nuorekas.
Konfirmaatio on nuorten
juhla, jossa eletään nyky-
hetkeä, Jarmo Kokkonen
pohtii.
Eläkkeensaajien hoito-
tukea saavien määrä on
kasvanut kymmenessä
vuodessa neljänneksen.
Viime vuoden lopussa
eläkkeensaajien hoitotu-
kea sai Kelalta 175 400
eläkkeensaajaa.
Eläkkeensaajien hoitotu-
kea voivat hakea Kelalta
eläkeläiset, joiden toimin-
takykyä sairaus tai vamma
on heikentänyt yhtäjaksoi-
sestivähintäänvuodenajan.
Vuoden 2004 lopussa eläk-
keensaajien hoitotuen saa-
jia oli yhteensä 175 400,
mikä on 3,6 prosenttia
enemmän kuin vuotta ai-
kaisemmin. Tuen saajista
Eläkkeensaajien hoitotukea
saa Kelalta entistä useampi
noin kaksi kolmannesta on yli
65-vuotiaita ja kolmannes 16
- 64 -vuotiaita eläkkeensaajia.
Hoitotuen saajien määrä
vaihtelee maan eri osissa. Suh-
teellisesti eniten tuen saajia on
Kainuussa (6,4 % yli 16-vuo-
tiaasta väestöstä) ja vähiten
Uudellamaalla (2,4 %).
Hoitotuen tarkoituksena on
tukea kotona asumista. Se on
korvaus sairauden tai vamman
aiheuttamasta haitasta. Hoito-
tuki maksetaan kolmeen suu-
ruusluokkaan porrastettuna
hakijan avuntarpeen, ohjauk-
sen ja valvonnan tarpeen sekä
erityiskustannusten määrän
perusteella. Alin hoitotuki on
51,79 e/kk, korotettu hoitotu-
"Terveyttä pihapiiristä" on Alueviestin juttusarja, joka kertoo ympäril-
lämme luonnossa kasvavista hyödyllisistä kasveista. Mihin kaikkeen niitä
voi käyttää ja mihin ne auttavat, näitä asioita meille valottaa vammalalai-
nen luontaisterapeutti Taina Möller Vammalasta.
Terveyttä pihapiiristä
Mustikka
Minua ilahduttaa kun
löydän mustikkapaikan,
jossa metsää on hoidettu
siten, että aluskasvilli-
suutta on säästetty. Mo-
net pienetkin metsäplän-
tit raivataan niin tehok-
kaasti, ettei mitään muu-
ta näe kuin paljasta ki-
venpintaa, niistä on tur-
haa etsiä mustikkaa mo-
niin vuosiin. Monivuoti-
sena kanervakasvina se
viihtyy kangasmetsissä,
mutta myös muuallakin
kuten rannoilla ja rämeil-
lä.
Mustikan sokeripitoi-
suus on alhainen ( 5-6 %
) jamyöshappopitoisuus.
Marjassa on paljon ter-
veydelle suotuisia ainei-
ta kuten pektiini, joka
suojelee mahasuolikana-
van seinämiä. Kuoriosas-
sa on aineita, jotka estä-
vät kolibakteerin kiinnit-
tymisen suolen seinä-
mään ja rentouttavat suo-
listoa. Mustikassa olevil-
la antosyaniideillä on to-
dettu olevan tulehduksia
estävä vaikutus, ne myös
vahvistavat hiussuonten
seinämiä ja kollageenia,
sekä ehkäisevät verihiu-
taleidenkokkaroitumista,
mikä ehkäisee verisuoni-
tukosten syntyä.
Uusia tutkimuksia on
tehty mustikan vaikutuk-
sesta näkökykyyn. Joi-
denkin mielestä kyseessä on
todellinen voimamarja, jonka
avulla väsyneet ja kipeytyneet
silmät virkistyvät, hämäränä-
kökyky paranee ja silmien ve-
risuonten tilanne kohentuu
esim. diabeteksesta tai kohon-
neestaverenpaineesta johtuvis-
sa muutoksissa.
Mustikan lehtiäkin voidaan
käyttää terveydentilan kohen-
tamiseen. Ne sisältävät mm.
inuliinia, antosyaniidia ja vä-
riaineita, joiden on todettu
alentavan verensokeria ja käy-
tetään näinollen diabeteksen
tukihoitona. Marjat ja lehdet
sisältävät myös arbutiinia ja
flavonoideja. Lehdissä on ok-
saalihappoa, joten on vältet-
tävä niiden liiallista käyttöä.
Kansanlääkinnässä mustik-
kaa on käytetty vatsavaivojen
hoidossa ; ripuli, ummetus,
muut suolistovaivat, mahahaa-
va, heikkokuntoisten ravinnon-
lähde ( vanhukset, lapset ).
Mustikka alentaa kuumetta ja
on antiseptinen. Tuoreet mar-
jat ovat ulostavia, kuivatut rau-
hottavat ripulia.
Mustikka kuivataan alle 50
asteen lämpötilassa, etteivät
nevuoda kuiviin. Kuivaus kes-
tää useita päiviä, mutta ne säi-
lyvät sen jälkeen useamman
vuoden. Liottamalla niistä saa
aineet marjakeittoon tai piirak-
kaan,sellaisenaankuivananiitä
voi pureskella ripulin tai suo-
litulehduksen hoitona.
Mustikkatuorepuuro
Käytetään vehnän, oh-
ran tai rukiin karkeaksi
rouhittuja jyviä. Illalla lai-
tetaan annos kuppiin ja li-
sätään vesi niin että rou-
heetpeittyvät.Aamullanii-
hin lisätään haarukalla
murskattuja tuoreita tai pa-
kastettuja mustikoita ja
syödään höystettynä jugur-
tin, viilin, piimän, maidon
tai kerman kera.
Mustikkakakku
norjalaiseen tapaan
Tuoreita tai pakastettu-
ja marjoja sekoitetaan kak-
ku- tai pannukakkutaiki-
naan.
Mustikkamaito
Mustikkamaito on oma
kansallisherkkumme.Tuo-
reita mustikoita murskat-
tuna maitoon, sokeria
maun mukaan.
Historia kertoo britti-
lentäjien syöneen mustik-
kahilloa toisen maailman-
sodan aikana parantaak-
seen näkökykyäään. 1900-
luvun alussa Norjasta vie-
tiin mustikoita Englantiin
ja kaivostyöläisten eväänä
olimustikkapiirakkaa.Kun
tuonti Norjasta väheni, uh-
kasivat kaivosmiehet la-
kolla.
Ajattelemisen aihetta
Tulevan sunnuntain aihe on otsikoitu sanoilla
"totuus ja harha". Saarnatekstiksi on valittu Jee-
suksen sanat kahdesta erilaisesta portista ja niis-
tä lähtevistä teistä. Toinen on leveä valtatie ja
toinen kaita polku. Edellinen johtaa kulkijansa
suuremmitta vaivoitta kadotukseen kun taas jäl-
kimmäisen kulkeminen tuottaa myös vaivaa ja vaatii
sitkeyttä mutta päättyy lopulta taivaan portille.
Otsikon ja tekstin välillä ei kuitenkaan ole
suurtakaan ristiriitaa vaikka alkuun saattaisi tun-
tua, että niillä ei ole mitään tekemistä toistensa
kanssa. Harhan päämääränä on näet pitää ihmi-
set visusti kaukana ahtaasta portista ja jos joku
on siitä läpi sujahtanut, niin harha pyrkii johdat-
tamaan pois siltä.
Eräs aikaamme leimaavista hengellisistä piir-
teistä on se, että mitään kadotusta ei loppujen
lopuksi olisikaan.Tämä käsitys on saanut yhä enem-
män suosioita länsimaiden valtakirkoissa ja nyky-
ajan yleiskirkollinen evankeliumi eli kaikelle kan-
salle tarkoitettu ilosanoma näyttääkin olevan, et-
tei mitään kadotusta olisikaan olemassa. Tällai-
nen oppi ei näet tuo ahdistusta kenellekään ja
sopii kaikille syntisille.
Ongelmaksi jäänee se, miten sitten on ko. Jee-
suksen sanat ymmärrettävä? Erehtyikö Jeesus vai
pantiinko hänen suuhunsa myöhemmin sellaisia
sanoja ja oppeja, joita hän ei koskaan elämäs-
sään lausunut ja opettanut? Vai olisiko em väit-
teissä kysymys yksinkertaisesti harhasta, valhees-
ta, jolla ihmisiä estetään ahtaalla portilla tapah-
tuvasta nöyrtymisestä ja kaidalla tiellä kilvoittele-
misesta?
Kapean polun kulkijoita kohtaa sitten toisen-
lainen harhan uhka. Heidän kulkuaan harha pyr-
kii muuttamaan sellaiseksi, että alkuperäistä pää-
määrää ei saavutetakaan. Tällekin polulle harhan
mestari raivaa eksyttäviä sivupolkuja ja harhaan
johtavia tienviittoja. Miten niiltä voi välttyä ja mi-
ten ne voi tunnistaa?
Harhan olemus on pääpiirteissään yksinker-
tainen. Harha pyrkii aina joko ottamaan jotakin
pois Jumalan ilmoitetusta sanasta tai sitten muut-
tamaan tai lisäämään siihen jotakin. Harhan voi
torjua vain sillä, että pitäydytään yksinkertaisesti
siihen, mitä Raamatussa sellaisenaan lukee.
Sitä mukaa kun Raamatun merkitys kristikun-
nan tai yksityisen kristityn elämässä vähenee, har-
han mahdollisuus kasvaa. Meidän ei tarvitse op-
pia tuntemaan harhan muotoja, oppeja tai ole-
musta. Riittää, että tunnemme totuuden ja hänet,
joka kerran sanoi: "Minä olen tie, totuus ja elä-
mä".
Theofilus
Totuus ja harha
ki 128,93 e/kk ja erityishoi-
totuki 257,84 e/kk.Tulot tai
varallisuus eivät vaikuta
tuen saamiseen tai sen suu-
ruuteen.
Eläkkeensaajien hoitotu-
en ohella Kelan maksamia
verottomia vammaisetuuk-
sia ovat myös lapsen hoi-
totuki, vammaistuki ja ruo-
kavaliokorvaus. Viime
vuonna Kela maksoi vam-
maisetuuksia kaikkiaan 353
miljoonaa euroa. Kasvua
edellisvuodesta oli 2,7 %.
Eläkkeensaajien hoitotukia
maksettiin 241,54 miljoo-
naa euroa ja niiden osuus
maksetuistavammaisetuuk-
sista oli lähes 70 prosenttia
Turun arkkihiippakunnan
tuleva piispa valitaan seit-
semän ehdokkaan joukosta.
Ehdokasasettelu
päättyi
maanantaina 11. heinäkuu-
ta. Uusi piispa aloittanee
tehtävässään vuoden 2006
alussa.
Piispaehdokkaiksi on asetet-
tu Suomen Lähetysseuran joh-
taja, teologian tohtori Seppo
Rissanen (s. 1954) Helsingis-
tä, Kaarinan seurakunnan kirk-
koherra,pappisasessori, rovasti
Pirjo Vahtola (s. 1950) Piikki-
östä, Turun tuomiokirkkoseu-
rakunnan tuomiorovasti, teo-
logian tohtori Rauno Heikola
(s. 1944), Kankaanpään seu-
rakunnan kirkkoherra, rovasti
Keijo Rainerma (s. 1950), Ul-
vilan seurakunnan kirkkoher-
ra, teologian tohtori Kari Mä-
kinen (s. 1955), Rauman seu-
rakunnan kappalainen, teolo-
gian tohtori Seppo Sattilainen
(s. 1956) sekä Upsalan tuomio-
rovasti, teologian tohtori Tuu-
likki Koivunen Bylund (s.
1947).
Turun arkkihiippakunnan
piispanvaali toimitetaan 8.
syyskuuta2005.Mikälikukaan
ehdokkaista ei saa ensimmäi-
sellä kierroksella yli puolta
annetuista äänistä, järjestetään
toinen kierros kahden eniten
Piispaksi ehdolla
seitsemän ehdokasta
ääniä saaneen kesken. Tarvit-
taessa toinen kierros käydään
29. syyskuuta 2005. Vaali toi-
mitetaan samaan aikaan kai-
kissaTurun arkkihiippakunnan
kymmenessä rovastikunnassa.
Äänestäminen on mahdollista
myös postitse.
Oikeus asettaa ehdokas piis-
panvaaliinonvalitsijayhdistyk-
sellä, jonka muodostaa vähin-
tään kymmenen vaalissa ääni-
valtaista henkilöä.
Äänioikeutettuja Turun ark-
kihiippakunnan piispanvaalis-
saonyhteensä840.Heistäpuo-
let on hiippakunnan pappeja
ja lehtoreita ja puolet seura-
kunnittain valittuja maallikko-
valitsijoita. Maallikoiden luku-
määrään sisältyvät hiippakun-
nan kahdeksan kirkolliskoko-
usedustajaa, tuomiokapitulin
maallikkojäsen sekä lakimies-
asessori.
Turun arkkihiippakunnan
tuomiokapituli tarkastaa valit-
sijayhdistysten perustamisasia-
kirjat ehdokashakemuksineen
istunnossaan 20. heinäkuuta
2005 ja varaa vielä asiamie-
hille mahdollisuuden oikaista
asiakirjoissaolevatvirheet.Sen
jälkeen tuomiokapituli laatii
luettelon vaalikelpoisista eh-
dokkaista ja arpoo heille nu-
merot vaalia varten.
Englannin kirkko avaa tietä
naispiispoille. Yorkissa maa-
nantaina 11.7. pidetty kirkol-
liskokous päätti äänin 367 -
127 ryhtyä selvittämään niiden
kirkkolain kohtien muuttamis-
ta, jotka estävät naisten pää-
syn piispanvirkoihin. Päätök-
sen ennakoidaan herättävän
erimielisyyttä, ja vastustajat
vaativatkin heti erityisjärjeste-
Englannin kirkko avaa
tietä naispiispoille
lyjä niille, jotka eivät hyväksy
naispiispuutta.
Pappisvirat Englannin kirk-
ko avasi naisille 11 vuotta sit-
ten. Naispiispoja on jo Uuden
Seelannin, Kanadan jaYhdys-
valtain anglikaanisissa kirkois-
sa. Maailmanlaajaan anglikaa-
niseen yhteisöön kuuluu noin
77 miljoonaa ihmistä. (KT)
Kirkon Ulkomaanapu
(KUA) on myöntänyt 300
000 euroa välittömään
hätäapuun ja ruokaturvan
parantamiseen Eritreassa
ja Etiopiassa. KUA:n tu-
ella jaetaan ruoka-apua
sekä työkaluja ja sieme-
niä, joiden turvin viljeli-
jät voivat vahvistaa ruo-
katalouttaan. Avustusoh-
jelmien piirissä on Etio-
piassa noin 100 000 ih-
mistä ja Eritreassa noin
40 000 ihmistä.
- Useiden perättäisten
kuivuusvuosien jälkeenAf-
rikan sarven tilanne on hä-
lyttävä. Nyt tarvitaan apua
nopeasti, jotta ihmiset ei-
vät lähtisi vaeltamaan koti-
kylistäänepätoivoiseenruo-
anhakuun ja jotta heidän ei
tarvitsisi ryhtyä myymään
vähäistä omaisuuttaan tai
työkalujaan ruoan hankki-
miseksi, sanoo humanitaa-
risen avun suunnittelija
Merja Luukkanen Kirkon
Ulkomaanavusta.
Eritreassa noin 60 pro-
senttia maan 3,6-miljoonai-
sesta väestöstä on ulkopuo-
Kirkolta 300 000
Eritreaan ja Etiopiaan
lisen ruoka-avun varassa.
Etiopiassa hätäapua tarvit-
see nyt noin 3,8 miljoonaa
ihmistä, minkä lisäksi vuo-
sittain yli 5 miljoonaa ih-
mistä tarvitsee lisäruokaa.
Kansainvälinen yhteisö on
reagoinut tilanteeseen hi-
taasti, ja tilanteen pelätään
muuttuvan kriittiseksi, el-
lei apua saada ajoissa.
Kirkon Ulkomaanapu
osallistuu sekä Eritreassa
että Etiopiassa myös pitkä-
jänteiseen kehitysyhteistyö-
hön, jossa ruokaturvan vah-
vistaminen on keskeinen
painopiste. Kummassakin
maassa rakennetaan kaste-
lualtaita ja kaivoja, suojel-
laan lähteitä, istutetaan pui-
ta ja pengerretään rinteitä
eroosion tuhojenestämisek-
si.
Nälänhädän torjumisek-
si tehtävää työtä Eritreassa
ja Etiopiassa voi tukea te-
kemällä lahjoituksen Kir-
kon Ulkomaanavun keräys-
tileille: Nordea 157230-
500504 ja Sampo 800018-
223340.Viestikohtaan mer-
kintä "Afrikan nälkä". (KT)
1,2,3,4,5,6 8,9,10,11,12,13,14,15,16,17,...28