21
Keskiviikko huhtikuun 25. 2007
Vammalan Seudun
Voiman ja Radio
Mantan
Mantan
maastojuoksukil-
pailu juostaan Ho-
pun maastossa tä-
nään keskiviikkona
kello 18.80.
Sarjat 3-vuotiaista
ylöspäin.
Kaikki osanottajat
palkitaan.
Ennakkoilmoittau-
tumisia ei tarvita.
Mies kivikirjojen takaa
V-P Bäckman on
taiteen sekatyömies
Punaisella skootterillaan
pitkin Vammalan kau-
punkia huristelevan V-P
Bäckmanin
ammattini-
mike vaihtelee kausittain.
100-vuotiaan
Vamma-
lan kaupungin johdosta
miestä sopisi tituleerata
taidekivenhakkaajaksi.
Toisaalta hän on myös
käsityöläinen, taiteilija tai
yksinkertaisesti sekatyö-
mies. Jos hän saisi valita,
veroilmoituksessa amma-
tin kohdalla seisoisi sävel-
täjä.
Vammalassa vuonna 1969
syntynyt Veli-Pekka Bäck-
man toimii Marras Worksho-
pin taiteellisena johtajana ja
monitoimimiehenä. Martti-
lankadulla Salongin tiloissa
majaansa pitävä Marras on
vuonna 1988 alkunsa saanut
yhteisö, jonka toiminta käsit-
tää monipuolisen valikoiman
taidetta, taideteollisuutta, luo-
vaa ilmaisua ja reipasta elä-
mäntapaa.
Aiemmin Bäckman piti
itseään piirtäjänä. Tyrvään
käsi- ja taideteollisuusoppi-
laitoksen kivilinjan käytyään
hän ymmärsi, että piirtämisen
ja maalaamisen kaksiulottei-
nen maailma on laimea. Ku-
vanveistoon liittyy vahvem-
min kokonaisuus, sillä usein
ihminen kiertää koko teoksen
ympäri. Kaikkien osien pitää
olla paikallaan.
Kirja on kaikki
Kaikki Vammalan katukuvaan
asetellut kivikirjat ovat Bäck-
manin käsin hakkaamia. Kir-
jat on tehty viidestä kotimai-
sesta kivilajista. -Enemmän
kuin voimaa, kiven muotoi-
lussa tarvitaan rytmiä, tiettyä
biittiä, mies kuvailee. Hän
on työstänyt kaikkia kiviä eri
tyyleillä, mutta ummikko ei
paljaalla silmällä pysty ero-
ja näkemään. -Pintakäsittely
muuttaa kappaleen pinnan
kuin mosaiikiksi, vaikkei sitä
ehkä tajua, ellei ole jatkuvasti
kiven kanssa tekemisissä.
Bäckman ei työskennelles-
sään pelkää epätasaisuuksia.
Päin vastoin, ne saavat työn
näyttämään ”ikivanhalta”. -
Ehkä paras kivikirjoista saa-
mani kommentti liittyy juuri
vanhanaikaiseen olemukseen.
Kysyin eräältä työtäni seuran-
neelta, minkälaisia ajatuksia
kivet mahdollisesti herättävät.
Hän vastasi, että tuskin mi-
tään erikoisia, kun ovat niin
ajattoman oloisia, jotenkin
jo valmiiksi vanhan näköisiä,
Bäckman nauraa.
Mies on silminnähden
haltioitunut kivikirjoista. -
On ihan uskomatonta, että
kirjojen aforismit ovat pai-
kallisten keksimiä. Maailma
on pullollaan suurmiesten
lauseita, mutta en usko mis-
sään muualla käytettäneen
kaupunkilaisten aforismeja. Ja
minkälaisia, mies hehkuttaa. -
Viittaukset eivät näin luettaes-
sa ole liian suuria, mutta kun
ne laitetaan tiettyyn paikkaan,
merkitys muuttuu heti.
Kirja ylipäänsä on Veli-
Pekka Bäckmanille rakas. -
Ihminen olisi täysin avuton,
heikko ja kuoleva yksilö, ellei
kirjoja olisi.
Hautakivikin itse
suunniteltu
Bäckman on huumorintajui-
nen ja leikkisä mies. -Mieles-
täni olisi hieno, joskin ehkä
makaaberikin ajatus, että ih-
miset voisivat tilata hautaki-
vensä ennakkoon. Se vaatisi
hurttia asennetta elämään,
mutta uskon, että niinkin
hurtteja ihmisiä maailmas-
ta löytyy. -Mikä olisikaan
parempaa, kuin itse miettiä
millainen kuva hautakives-
sä seisoo. Siihen voisi vaikka
kaivertaa omakuvan itsestään,
mies innostuu.
Bäckman soisi myös Vam-
malan kivikaupunki-imagon
jalostuvan entisestään. -Aja-
tella, jos pitkin poikin kylää
kulkisi kivipaasi, jota kuka
tahansa pääsisi kilkuttele-
maan tai että kadunvarsilla
ylipäänsä hakattaisiin kiveä,
edes katukiviä. Kivihän ei ole
katukuvassa uusi juttu, hän
muistuttaa viitaten Ystävyy-
denpuistossa ja Torikeskuksen
takana sijaitseviin Kivisympo-
siumi-teoksiin.
Kaupunki ja sen
ihmeelliset bussipysäkit
Kivivisioistaan Bäckman pa-
laa takaisin kaupungin juh-
lailmeeseen. Paitsi kivikirjat,
myös Vammalan tuore viiri
sekä bussipysäkkien katokset
ovat miehen käsialaa. Viiristä
kunnia menee tosin Vamma-
lan vaakunan suunnitelleelle
von Numersille, jonka näke-
mystä Bäckman on ainoas-
taan hionut.
-Bussikatosten
suhteen
karnevaalivaihe on nyt takana.
Tykkään tehdä asioita sarjassa,
niinpä työhuoneellani Hopun
koululla oli monta katoksen
seinää pitkin ja poikin. Välissä
oli vain kapeita käytäviä, joita
pitkin puikkelehtia. Helpom-
paa olisi tietysti tehdä yksi
kerrallaan valmiiksi, mutta se
ei sovi minulle, mies kertoo.
Hän myöntää noudattavansa
työskennellessään perheajat-
telua. -Jos teen vaikka viisi
sävellystä, joista yksi on ihan
selvästi heikompi kuin nel-
jä muuta, ei se silti vähennä
sen heikoimman tärkeyttä.
Aivan sama, kuin perheessä
yksi lapsi olisi vammainen. Ei
vammaisuus tee lapsesta yh-
tään huonompaa, teettää ehkä
vähän enemmän töitä.
-Kun tein katoksiakin,
ajattelin koko ajan, että kohta
nämä lapset lähtevät maail-
malle. Pian niitä ruuvaillaan
kiinni kaupungille, mies ker-
too. Hän on tyytyväinen, jos
myös bussikatokset herättä-
vät ajatuksia. -Toivottavasti
Vammala muistetaan jatkossa
kaupunkina, jossa on ne ih-
meelliset bussipysäkit. Olipa
ajatus sitten positiivinen tai
negatiivinen.
Pauliina Parto
V-P Bäckman työn touhussa. Kivikirjaprojekti oli taiteen sekatyömiehelle mieluisa kokemus.
Honkain keskellä Hopulla
Kotimaani on
Suomi,
Ma-
talan
torpan
balladi ja Hon-
kain
keskellä
kaikuivat lau-
antaina Hopun
vanhainkodilla.
L au l att aj i na ,
makkaranpais-
tajina ja kahvin-
keittäjinätoimi-
vat Lions Club
Karkun jäsenet.
Jo perinteeksi
muodostunutta
Hopun kevätta-
pahtumaa vie-
tettiin tällä ker-
taa sisätiloissa
sateisen ja tuu-
lisen sään takia.
Tunnelmaa sää
ei pystynyt vii-
lentämään.
Mantan
maastot
Hopulla
1...,11,12,13,14,15,16,17,18,19,20 22,23,24,25,26,27,28,29,30,31,...40