6
Keskiviikko helmikuun 6. 2008
Jari Rankinen eroaa virastaan,
Malmivaara jatkaa kieltäymistä
Erkki Petman
Vammalan seurakunnan kap-
palainen Jari Rankinen on il-
moittanut kirkkoherra Osmo
Ojansivulle eroavansa viras-
taan.
Hän on paraikaa virkava-
paalla ja palvelee sotilaspasto-
rina Suomen rauhanturvajou-
koissa Afganistanissa.
Rankisen nykyinen virka-
vapaa päättyy niin, että hän
palaa 3. maaliskuuta virkaan-
sa Vammalaan. Sen jälkeen
Rankinen aikoo hakea uut-
ta virkavapaata niin että on
virkavapaalla ja vuosilomalla
14.4. - 29. kesäkuuta. Sen jäl-
keen hän on heinäkuun työs-
sä Vammalan seurakunnas-
sa ja jättää virkansa elokuun
alussa.
Rankinen erotettiin viras-
taan kolmeksi kuukaudeksi
viime syksynä. Syynä oli tois-
tuva kieltäytyminen alttaripal-
veluksesta naispuolisen papin
kanssa. Rankinen on valitta-
nut saamastaan rangaistuk-
sesta.
Rankinen kertoo suunitel-
mistaan nettipäiväkirjassaan
paljastamatta kuitenkaan vie-
lä, mitä hän aikoo tehdä virka-
suhteen päätyttyä. Hän tilittää
eropäätökseensä liittyviä tun-
tojaan mm. näin:
- Olisin mielelläni ollut vie-
lä vuosia – vaikka eläkeikään
asti – Vammalan seurakunnan
della siten, että työntekijä ko-
kee kohtelun hyvin epäasial-
lisena. Työstä voi kadota ilo.
Voidaan sanoa sellaista julki-
sesti tai kahden kesken, min-
kä työntekijä kokee herjaami-
sena. Voidaan ottaa pois työ-
tehtäviä ja antaa ymmärtää tai
tehdä selväksi, ettet enää ole
luotettava. Myös tästä syys-
tä päädyin tähän ratkaisuun,
toteaa Rankinen vielä ja sa-
noo haluavansa tehdä myön-
teistä: julistaa evankeliumia ja
rakentaa Kristuksen kirkkoa.
Hän sanoo tunteneensa, että
joutuu nykyisessä virassaan
käyttämään liikaa voimia sii-
hen, mikä ei ole myönteistä
pastorin työtä. - Ehkä tämä on
tärkein syy ratkaisuuni. Toi-
von, että löydän tehtävän, jos-
sa saan käyttää voimani evan-
keliumin julistamiseen. Kris-
tus on syntisten Vapahtaja.
- Voi olla, että hallinto-oike-
us tai korkein hallinto-oikeus
olisi kumonnut tuomiokapitu-
lin mahdollisen päätöksen py-
syvästä erottamisestani. Tämä
prosessi olisi kestänyt vuosia.
En haluaisi käyttää vuosia täl-
laiseen taisteluun.
Malmivaara
samoilla jäljillä
Vammalan seurakunnan seu-
rakuntapastori Markus Malmi-
vaara teki hänkin suomalaista
kirkkohistoriaa viime sunnun-
taina jättäytymällä jumalanpal-
velustehtävästä sen vuoksi, että
palvelun toimittamiseen osal-
listui myös pastori Mirja Ten-
kanen. Jumalanpalvelukses-
sa saarnasi Turun piispa Kari
Mäkinen. Jumalanpalvelus liit-
tyi Vammalan seurakunnassa
toimitettuun piispantarkastuk-
seen. Kirkkoherra Osmo Ojan-
sivun mukaan Malmivaara oli
ilmoittanut hänelle poissaolos-
taan viime viikolla kirjalllisesti.
Kyseessä oli jo toinen ker-
ta, kun Malmivaara kieltäytyi
tehtävästä nimen omaan piis-
pa Kari Mäkisen vierailun ai-
kana. Hän on kieltäytynyt toi-
mittamasta jumalanpalvelusta
naispuolisen papin kanssa vii-
me syyskuussa ja joulukuussa.
Asiasta on menossa kurinpi-
toharkinta tuomiokapitulissa.
Myös sunnuntain poissaolosta
seuraa ilman muuta tutkinta.
Ratkaisua ei tarvinne pal-
jon pohtia. Häntäkin rankais-
taneen määräaikaisella viras-
ta pidättämisellä. Ratkaisus-
ta voi toki valittaa, kuten teki
Jari Rankinenkin. Lopputulos
on edelleen Rankisenkin vali-
tuksen osalta avoin.
Malmivaara on perustellut
kantaansa kieltäytymisiin selke-
ästi, ainakin selkeämmin kuin
Rankinen, ja kertonut mm.
Alueviestille, että naispappeus
on vain yksi niistä muutoksista
jotka ovat tulossa Suomen eva-
kelisluterilaiseen kirkkoon ja
jotka ovat Malmivaaranmieles-
tä Raamatun vastaisia.
Arto Jaatisen seuraaja
ei kieltäydy yhteistyöstä
Karkkulaiset saavat uudeksi
kappalaisekseen kenttärovasti
Lauri Salmisen, 47, joka täl-
lä hetkellä työskentelee meri-
voimien esikunnassa Turussa.
Hän aloittaa virassaan loppu-
kesällä.Valinnan teki Karkun
kappelineuvosto.
Toukokuussa eläkkeelle
jäävän rovasti Arto Jaatisen
viransijaiseksi siihen saak-
ka kirkkoneuvosto valitsi vii-
me viikolla teologian maisteri
Marita Tuomen. Hänelle an-
nettiin ns. vokaatio mikä mer-
kitsee tässä tapauksessa seu-
rakunnan puolesta kuuden
kuukauden sitoumusta vir-
katyösuhteeseen. Tämä taas
mahdollistaa Tuomen pappis-
vihkimyksen välittömästi.
Arto Jaatisen seuraajaksi
kappalaisen virkaan oli kolme
hakijaa. Nokialta kotoisin ole-
va Lauri Salminen on vihitty
papiksi 1989. Tähänastisesta
työurastaan suurimman osan
hän on toiminut sotilaspappi-
na. Perheeseen kuuluu opetta-
javaimo ja kaksi lasta. Salmi-
sella ei ole näkemyksiä, jotka
eivät sallisi hänen työskennel-
lä naispuolisen papin kanssa.
Näin hän totesi Alueviestille.
Karkkulaisten pappina 36
vuotta ollut rovasti Arto Jaa-
tinen jää eläkkeelle vappuna
2008. Nykyisellä ja tulevalla
kappalaisella on ainakin yk-
si yhdistävä tekijä: partio on
kuulunut vahvasti molempien
harrastuksiin.
Muita kieltäytyjiä
ei uudessa
seurakunnassa ole
Ensi vuodenvaihteessa syn-
tyy kuntaliitoksen myötä uusi
Sastamalan seurakunta, johon
liitoskunnissa toimivat luteri-
laiset seurakunnat liittyvät n.
kappeliseurakuntina. Yhdes-
säkään niistä ei ole virassa toi-
mivia pappeja, jotka kieltäy-
tyisivät yhteistyöstä naispuo-
lisen papin kanssa.
Lyhyt kysely vahvisti tämän.
Keikyän kirkkoherra Ola-
vi Sorva, Kiikan seurakunnan
kirkkoherra Jouni Pihlajamaa
ja Mouhijärven kirkkoherra
Lasse Hautala hyväksyvät jo-
kainen naispuolisen papin työ-
toverikseen alttarillekin.
Naispuolisia pappeja vas-
taan ei ole myöskään Suo-
denniemen Hannu Järventa-
uksella, joka siirtyi Vamma-
lan seurakunnan työntekijöit-
ten joukkoon Suodenniemen
ja Vammalan kuntaliitoksen
seurauksena viime vuoden al-
kaessa.
Jari Rankinen palaa Afganistanista ja virkavapaalta niin, että jatkaa virassaan Vammalassa 3.3. alkaen.
Markus Malmivaara jää Vammalan seurakunnan ainoaksi papiksi, joka kieltäytyy yh-
teistyöstä naispapin kanssa seuraukset tietäen.
Arto Jaatisen seuraajaksi valittu Lauri Salminen siirtyy Karkun kappeliin puolustus-
voimista kenttärovastin virasta.
Arkkipiispa Vikström:
Kieltäjien näkemys
ei ole luterilainen
palveluksessa. Olen todella pi-
tänyt työstä Vammalan seu-
rakunnan kappalaisena. Mi-
nun toiveeni – jopa unelmani
– on ollut saada palvella kirk-
koani nimenomaan sen pai-
kallisseurakunnassa. Uskon,
että virka Vammalan seura-
kunnassa on Jumalan minulle
osoittama tehtävä. Sitä en pys-
ty arvioimaan, miten hyvin tai
huonosti olen onnistunut teh-
tävässäni.
Rankinen jatkaa: - Näyt-
tää siltä, ettei minun ole mah-
dollista palvella kirkkoa pai-
kallisseurakunnan pastorina.
Luultavasti – mikäli jatkai-
sin Vammalan kappalaisena
– asiat etenisivät seuraavas-
ti: Enemmin tai myöhemmin
minut määrättäisiin toimit-
tamaan messu yhdessä nais-
pastorin kanssa. Kun en voisi
suorittaa tätä tehtävää, minus-
ta tehtäisiin jälleen ilmianto
tuomiokapituliin. Käynnistyi-
si taas kurinpitomenettely ja
tuomiokapituli määräisi mi-
nulle entistä kovemman ran-
gaistuksen. Luultavasti tuo-
miokapituli erottaisi minut
pysyvästi ainakin Vammalan
kappalaisen virasta, mahdolli-
sesti myös pappisvirasta. Pap-
pisvirasta erottaminen tar-
koittaisi, etten koskaan enkä
missään tehtävässä saisi toi-
mia Suomen evankelis-luteri-
laisen kirkon pastorina.
Jari Rankinen toteaa, et-
tä pastorille ei ole kevyt asia
menettää sen kirkon pappeut-
ta, jonka jäseneksi on kastettu
ja jonka pastoriksi on vihitty.
- Luultavasti ainoa keino ol-
la menettämättä kirkkomme
pappeutta on, että eroan Vam-
malan kappalaisen virasta.
Tällaisessa tilanteessa elämme
nyt kirkossamme. Tämä on
yksi syy, miksi olen päätynyt
tähän ratkaisuun.
- Työtyöntekijän – työtove-
rin tai alaisen – olo on mah-
dollista tehdä raskaaksi. Yk-
sinkertaisista asioista voidaan
tehdä vaikeita. Voidaan koh-
Emeritusarkkipiispa John Vik-
strömin mukaan virkakäsitys,
joka ei salli naisen toimia papin
virassa, ei ole luterilainen. - Ei
ole myöskään olemassa mitään
yhteistä kirkkojen virkakäsi-
tystä, johon meidän kirkkom-
me olisi ollut liittyneenä vuo-
teen 1986 asti. Vikström kir-
joitti aiheestai Kotimaa-lehden
nettisivuilla marraskuussa.
Suomen evankelisluteri-
laisen kirkon kirkolliskoko-
us hyväksyi naispappeuden
vuonna 1986, ja kaksi vuotta
myöhemmin vihittiin ensim-
mäiset naiset papin virkaan.
Vikström huomauttaa, että
roomalaiskatolilaisille pappi
on “alter Christus” eli toinen
Kristus. Ja koska Kristus oli
mies, tulee papinkin olla mies.
Ortodoksit puolestaan käsittä-
vät papin Kristuksen kuvaksi.
Ja koska Kristus oli mies, aja-
tellaan, että papinkin on olta-
va mies.
- Lutherilta tai luterilaisista
tunnuskirjoista ei kuitenkaan
löydy vastaavaa virkakäsitys-
tä. Uskonpuhdistajien mieles-
tä kirkon virka on itsensä Ju-
malan asettama, Vikström te-
roittaa.
Emeritusarkkipiispa täh-
dentää, että pappi toimii pal-
velijana Jumalan sanalle ja
sakramenteille, joissa Kristus
on lupauksensa mukaan läsnä.
- Kirkon virka ei siis sinällään
tee Kristusta läsnä olevaksi.
Sen tekee vain Pyhä Henki, jo-
ka vaikuttaa sanassa ja sakra-
menteissa riippumatta viran
hoitajan muista ominaisuuk-
sista. Viran hoitaja kylläkin
edustaa Kristusta, ei kuiten-
kaan sillä, mitä hän on, vaan
mitä hän sanoo ja tekee.
Vikström muistuttaa, ett-
eivät katolilaiset ja ortodoksit
ole tunnustaneet luterilaisia
miespappejakaan, mikä osoit-
taa hänen mielestään selkeästi
sen, ettei kirkoilla ole yhteistä
virkakäsitystä.
- On ollut yhtenäinen käy-
täntö sulkea nainen ulkopuo-
lelle, muttei yhtenäistä virka-
käsitystä.
John Vikströmin asiaa kos-
keva artikkelli on alun pe-
rin julkaistu ruotsinkielise-
nä (“Samvetet och kvinnliga
präster”) Teologisessa Aika-
kauskirjassa.
1,2,3,4,5 7,8,9,10,11,12,13,14,15,16,...28