17
Keskiviikko syyskuun 24. 2008
”Tämä saa lihakset kipeäksi ja hien pintaan”
Itämainen tanssi on taidelaji muiden tanssien joukossa
Pauliina Parto
Itämaisesta tanssista puhu-
minen napa- tai vatsatanssina
saa Minna Koskisen, Aila Koi-
vuniemen ja Arja Saarikos-
ken näkemään punaista. He
korostavat itämaisen tanssin
olevan muutakin kuin vatsan
heilutusta ja navan esittelyä,
joksi Hollywood -elokuvat ja
turisteille Turkissa esiintyvät
tanssijat lajin ovat leimanneet.
Itämainen tanssi on oma tai-
detanssilajinsa siinä missä esi-
merkiksi jazztanssi, !amenco
tai salsakin. Kalkkeutuneet
mielikuvat vain istuvat turhan
lujassa ihmisten mielissä. -Li-
säksi itämainen tanssi on hy-
vä kuntoilumuoto, joka so-
pii kaikenikäisille naisille. Se
vahvistaa selän ja lantionpoh-
jan lihaksia, antaa niin fyysis-
tä kuin psyykkistä hyvää oloa
ja saa hien pintaan, naiset lu-
ettelevat.
Ja tämä kolmikko todel-
la tietää, mistä puhuu. Ku-
kin on eksynyt lajin pariin jo
yli kymmenen vuotta sitten. -
Olin heti täysin myyty, muis-
telee Minna Koskinen ensim-
mäistä tanssiharjoitustaan
vuonna 1997. Samanlaisen
ahaa -elämyksen kokivat ta-
hoillaan myös Aila Koivunie-
mi ja Arja Saarikoski. Itämai-
nen tanssi on vienyt niin vah-
vasti mennessään, että tällä
hetkellä naiset kuuluvat tans-
siharrastuksen lisäksi pirkan-
maalaiseen Mihrimahiin, joka
vie itämaisen tanssin ilosano-
maa eteenpäin.
Alkuperä
hedelmällisyyskulteissa
Itämaista tanssia pidetään
eräänä maailman vanhimmis-
ta tanssilajeista, jolla on tuhat-
vuotiset juuret Pohjois-Afri-
kassa ja Lähi-idässä. Tanssin
keskusmaa on Egypti. Itämai-
seen tanssiin kuuluu eri tyy-
lejä, kuten perustanssi balady
ja kansantanssit fellahi, saidi
ja khaleegi. Tanssin alkuperä
liittyy todennäköisesti hedel-
mällisyyskultteihin ja äitiju-
malattaren palvontaan. Erään
tulkinnan mukaan mustalai-
set toivat tanssin Intiasta Vä-
limeren alueelle.
Itämainen tanssi oli alku-
jaan kansan tanssia. Naiset
ja miehet tanssin syntysijoil-
la ovat tanssineet juhlissa ja
arkensa iloksi, säestyksenään
laulu ja taputus. Myös miehet
voivat tanssia itämaista tans-
sia. Suomessa lajin parista ei
kaksilahkeisia kuitenkaan ta-
paa. -Tässä lajissa nainen pää-
see siis välillä sukeltamaan
miehenkin rooliin, Arja Saa-
rikoski naurahtaa.
Länsimaihin itämainen
tanssi on saapunut 1800-lu-
vun lopulla. Varsinainen tans-
siaalto alkoi Yhdysvalloissa
50-luvulla ja Saksassa 70-lu-
vulla. Suomessa itämaisesta
tanssista päästiin nauttimaan
80-luvun taitteessa. Yleistyä
laji alkoi kymmenisen vuotta
myöhemmin, jolloin perustet-
tiin Seitsemän Hunnun Tans-
si ry.
Harrastus alkuun
kansalaisopistossa
Itämaisen tanssin yleistyes-
sä Suomeen syntyi lajin ni-
meen vannovia yhdistyksiä,
joista Mihrimah ry on yksi.
Minna Koskinen ja Arja Saa-
rikoski kuuluvat yhdistyksen
hallitukseen, Koskinen vara-
puheenjohtajana ja Saarikoski
sihteerinä. -Yhdistyksen tar-
koituksena on järjestää yhteis-
tä toimintaa harrastajille, tuo-
da vierailevia opettajia alueel-
le ja oman jäsenlehden Mir-
hamin kautta antaa jäsenille
tietoa tanssista, arabimaiden
kulttuurista ja itämaisen tans-
sin harrastamisesta Pirkan-
maalla ja Suomessa, Koskinen
kertoo.
Kesällä Mihrimah järjesti
Vammalassa itämaisen tans-
sin leirin, jolle osallistui 22
tanssijaa Tampereelta ja ym-
päristöstä. Osallistujat ottivat
leirin omakseen, ja esittivät
toivomuksen, että lajin pariin
kokoonnuttaisiin tulevinakin
kesinä.
Itämaista tanssia voi har-
rastaa esimerkiksi kansalais-
opistoissa. Sastamalan Opis-
to on reilut kymmenen vuot-
ta tarjonnut mahdollisuuden
harrastaa lajia, ja tänäkin tal-
vena tunteja on ainakin Kar-
kussa ja Kiikoisissa.
Ei pelkkää tanssia
Itämainen tanssi ei ole pelk-
kää tanssia. Minna Koskinen,
Aila Koivuniemi ja Arja Saa-
rikoski nauravat joutuneensa
opettelemaan harrastuksensa
myötä liudan uusia taitoja. -
Olemme ommelleet pukuja,
tehneet turbaanit ja paperi-
massasta ruukut rekvisiitaksi
esitykseen, kolmikko muis-
telee.
Kauniit ja värikkäät esiin-
tymisasut ovat olennainen osa
itämaista tanssia. Perinteisin
asuste on kolikkovyö. Ensim-
mäinen haaste tanssissa on-
kin saada vyö kilisemään lan-
tionliikkeillään. -Kilinäänkin
väsyy niin, että lopulta sitä ei
halua enää kuullakaan, Koivu-
niemi paljastaa.
Esiintymisasujen kirjo on
yhtä laaja kuin tanssityylien-
kin. Baladit, eli kaupunkilais-
tuneet itämaiset tanssit tans-
sitaan yleensä kapeissa pitkis-
sä mekoissa, joissa on halkio
tai kaksi liikkumista helpotta-
massa. Kansantansseissa taas
pukeudutaan kunkin kansan-
tanssin tapaan. Kansantans-
siasut ovat melko peittäviä ja
monissa käytetään erilaisia
huiveja hiusten verhona.
Harjoitusta myös päälle
Viime viikolla Minna Koski-
nen, Aila Koivuniemi ja Arja
Saarikoski ilahduttivat tans-
sillaan Sastamalakodin asuk-
kaita Vammalassa. Paikka
on tuttu; tanssijat ovat esiin-
tyneet talon asukkaille ai-
emminkin ja jopa harjoitel-
leet Sastamalakodin tiloissa.
Esiintyminen on olennainen
osa itämaista tanssia. Mihri-
mahin kautta kolmikko esiin-
tyy vuosittain erilaisissa tilai-
suuksissa. Vammalassa kutsu
käy itsekin itämaista opetta-
neen Katariina Uurron kevät-
näytöksiin.
Naisten tanssia katselles-
sa ei voi kuin ihailla, kuinka
helpolta liikkeet näyttävät. Jo-
kainen voi kuitenkin kuvitel-
la, miltä tuntuu liikuttaa esi-
merkiksi vain kättään muun
vartalon pysyessä paikoillaan.
Itämaisessa tanssissa oleellis-
ta onkin nimenomaan isolaa-
tio, jossa yksi vartalonosa liik-
kuu muiden pysyessä paikoil-
laan. Kädet ovat tanssissa aina
kannatettuina. Silloinkin, kun
niillä ei varsinaisia käsiliik-
keitä tehdä. -Tämä on todella
hyvää harjoitusta myös pää-
nupille. Tanssiessa pitää kes-
kittyä vain ja ainoastaan tans-
siin, siinä ei työasioita ehdi
miettiä. Lisäksi koordinaatio
ja tasapaino kehittyvät, naiset
kehuvat.
Puolen tunnin esityksen
jälkeen kolmikko on hengäs-
tynyt. Tämä oli kuitenkin vas-
ta alkulämmittelyä, sillä Min-
na Koskinen ja Arja Saarikos-
ki suuntaavat heti esityksen
jälkeen Loimaalle tanssitun-
nille. -Siellä on todella lois-
tava opettaja. Vaikka matkaa
kertyykin, olemme päättäneet
käydä hänen tunneillaan, nai-
set hymyilevät.
Ei epäilystäkään. Itämai-
nen tanssi vie mukanaan.
Minna Koskinen (vas.), Aila Koivuniemi ja Arja Saarikoski hullaantuivat itämai-
seen tanssiin heti ensikokeilemalla. Kolmikko vaikuttaa myös tamperelaisessa Mih-
rimah ry:ssä.
Itämaisessa tanssissa oleellista on isolaatio, jossa yksi vartalon osa liikkuu muiden
pysyessä paikallaan. Kädet ovat aina kannatettuina, vaikka niillä ei tehtäisikään var-
sinaisia käsiliikkeitä.
9:CC>H"h~c`n &+%m'%% Xb
™ ijbbV iV^ kVVaZV e~]`^c~! bVhh^^k^ejjiV! h~aZed]_V
NŽeŽni~ .%!"
>abVc `dgii^V &%%!"
' `ea E>H8>C6 :BB6 B:9>JB "_djhi^ceVi_d_V -%m'%% Xb
& `ea h^_VjheVi_V &+%m'%% Xb
:ij '*&!"
EajhhV"`dgi^aaV
>abVc `dgii^V +*%!"
(..!"
&% @@ @DGDIDCI6
?6 @JAJIDCI6
bV`hjV^`VV
@"EajhhV BVhiZg8VgY "`dgii^ajdidc idYZaa^cZc kjdh^`dg`d
'%%% Zjgdc `~niŽhh~ daZkVaaZ ajdidaaZ dc &*!*&
%,$%- # Ajdidc bnŽci~~ Ed]_daV EVc``^ Dn_#
:ij &)!"
EajhhV"`dgi^aaV
>abVc `dgii^V -.!"
,*!"
&+%m'(% Xb
Hdi`VhiV hVVi
EajhhVV
lll#hdi`V#Ò
hdi`V#Ò
N]Y^hi~~ hjdbVaV^hZi#
=jdcZ`Vaj_Zc ]Vc``^b^hZc
e^i~~ daaV ZYjaa^hiV V^cV#
H^`h^ Hdi`VhhV dc 6^cV:Yjaa^cZc"]^ciV#
EZ]bZ~ H6C9 L6K:"cj``VbViid
]Zg`jaa^h^hhV h~kn^hh~
™ h~]`Ž^hinb~iŽci~ ]ZVihZi"edanegdenaZZc^V
™ gjh`ZV! WZ^\Z ™hVViVkVcV bnŽh n`h^k~g^hZc~0 gjh`ZV _V WZ^\Z#
IZgkZijadV a~]^be~~c Hdi`V"bnnb~a~~c
1...,7,8,9,10,11,12,13,14,15,16 18,19,20,21,22,23,24,25,26,27,...32