ALUEVIESTIN PALVELUHAKEMISTO
Silmälääkäripalvelut
Työtarjouksia
Työtarjouksia
Rakennuspalvelut
Ruosteenestoa
Puutavaraliikkeitä
T:mi SAMI KOIVU
PUUTAVARAMYYNNISSÄ
• panelit • listat • höylätyt ja kyllästetyt • sahatavarat
Puh. 03-5130100, 0500-832740, 050-3030827
os. Koivulantie 78, 38250 Roismala, V:la
ent. Koivulan Sahaa vastapäätä
Siivous- ja kotipalvelut
Alueviestin
palveluhakemistossa
ilmoitat edullisesti
/pmm/ilm.
+alv 22%
yht. 0,48
!
0,39
!
Tämä hinta on voimassa kun ilmoitus on lehdessä yhtäjaksoisesti vähintään 2 kuukauden ajan.
Iltahuutoon on
kahdet sanat
Monet Alueviestin lukijat ovat toivoneet, että lehtemme jul-
kaisisi Veteraanin iltahuudon sanat. Itse asiassa sanoituksia on
kaksi, molemmat kappaleen säveltäjän käsialaa. Hän on helsin-
kiläinen kamarineuvos Kalervo Hämäläinen, joka muutama
vuosi sitten teki lauluunsa ns. hengelliset sanat ja muutti tä-
män sanoituksen nimeksi “Kiitoslaulu”. Julkaisemme molem-
mat sanoitukset tässä.
Yleisöltä
Kiitoslaulu
Kaitsija maan sekä taivaan,
turvamme, kilpemme on.
Armonsa suuri on aivan, suuri
ja mittaamaton.
Aurinko, kuu sekä tähdet,
kummut ja kukkiva maa,
kaikki on huomassa hällä,
eksyä kenkään ei saa.
Laulakaa, taasen kunniaa Her-
ran,
katsokaa, kuinka kaunis on
maa.
Kiittäkää, Herra hoivaten kan-
taa,
silloinkin, kun kellot kumajaa.
Katseellas kosketa Herra,
silloin, kun kun vaikeaa on.
Armosi aamuin ja illoin
meille on korvaamaton.
Kuljemme polkua hiljaa
alhoissa varjoisan maan.
Ylhäällä Luojamme luona
kasvosi nähdä mä saan.”
Veteraanin iltahuuto
Rannalle himmeän lahden
aurinko laskenut on.
Kutsu jo soi iltahuudon,
taakka jo laskettu on.
Taattoa muista sa silloin,
askel jo uupunut on,
lapset ja lastemme lapset,
teidän nyt vuoronne on.
Hoivatkaa, kohta poissa on
veljet,
muistakaa, heille kallis ol’
maa.
Kertokaa lasten lapsille lau-
luin,
himmetä ei muistot koskaan
saa!
Hymni soi holvissa hiljaa,
tummana kaipuuta soi.
Aika on korjannut viljaa,
sarka jo kynnetty on.
Ammoin me marssimme kah-
den,
tulta löi taivas ja maa.
Rannoilta Äänisen lahden,
kelle nyt kertoa saa.
Laineissa Laatokan mahti,
kahlita kenkään ei voi.
Veljet sen rantoja vahti,
konsa on koittava koi.
Ylväänä Karjalan heimo
tuskansa kantanut on.
Maaäiti suojaansa sulkee,
vartija poissa jo on.
Elmer Vuokko:
Sen lauluja laulat, kenen leipää syöt
On kai minun aika tulla ker-
tomaan oma näkökulmani tä-
hän asiaan nimeltä ”Veteraa-
nin iltahuuto”: onhan minut
nyt kuitenkin julkisuudessa
leimattu jo asian ”laulajana”
tai ”ulkopuolisena henkilönä”.
Jostain kumman syys-
tä ryhdyin heti ensimmäises-
tä yhteydenotosta alkaen pi-
tämään asiasta muistiota joka
onkin paisunut suuremmak-
si kuin mitä osasin kuvitella-
kaan!
Aikaisempaan jo ”villiksi
käytännöksikin” luonnehdit-
tuun tapaan kunnioittaa so-
tiemme veteraaneja tehtiin
Sastamalan seurakunnassa
selkeä linjanveto säveltäjä Ka-
lervo Hämäläisen ja veteraani-
en tappioksi.
Puolustusvoimat luokitteli
asian kunniakäynniksi ja näin
järjestettiin käyttööni asiaan
kuuluva sotilaspuku laulun
juhlavuutta lisäämään.
Asiaa on nyt pyöritetty me-
dian eri tasoilla ihan valta-
kunnallisestikin lähes joka
kantilta, itse lähestyin piispaa
muistiinpanoineni 14.2.2009
pyytäen selvitystä. Piispa vas-
tasikin minulle pitkästi ja ke-
hotti varaamaan kirkkoherral-
ta ajan rauhalliseen keskuste-
luun asiasta.
Samanaikaisesti mediapyö-
rityksen jatkuessa kirkkoher-
raa haastateltiin useampaan-
kin suuntaan ja mielestäni
yhä useampi lausunto vei asi-
an kauemmaksi totuudesta.
Niinpä 2.3.2009 menin ennal-
ta sopimaamme tapaamiseen
kirkkoherranvirastoon kes-
kustelemaan asiasta en pelkäs-
tään yksittäistapauksena vaan
yleisemminkin.
Keskustelun aiheena oli
Kalervo Hämäläisen säveltä-
män laulun ”Veteraanin ilta-
huuto” esittäminen sotiemme
veteraanien hautaan siunaa-
mistilaisuuksissa.
Aluksi esittelin itseni ja
taustani veteraanin poikana,
kotitilan jatkajana, yksityis-
yrittäjänä sekä henkilökohtai-
sen maanpuolustustehtäväni
käydä ”maksamassa velkaam-
me” omaisten pyynnöstä esit-
tämässä sotiemme veteraaneil-
le ”Veteraanin iltahuuto” siu-
naustilaisuudessa, kuten viime
vuosien aikana oli tapahtunut
useita kertoja, eikä se ollut tä-
tä aikaisemmin muodostanut
minkäänlaista ongelmaa. Ker-
roin myös, että siunaustilai-
suuksien lisäksi olen esittänyt
kappaletta syntymäpäiväjuh-
lissa veteraanien tai heidän lä-
heistensä pyynnöstä.
Kertasimme tapahtumia
ajalta 12.01-28.02.2009 liitty-
en erään 97-vuotiaan sotiem-
me veteraanin hautaan siu-
naamiseen liittyviin yksityis-
kohtiin, väärinkäsityksiin ym.
Ensimmäiseksi siunaaval-
le papille lähettämäni sähkö-
postiviesti 27.1.09 oli ymmär-
retty seurakunnassa mieles-
täni virheellisesti: Omaisten
toivoman laulun, jota he oli-
vat jo pyytäneet minun esit-
tämään, sijoittaminen ”esim.
virren paikalle” sisälsi mie-
lestäni avoimen mahdollisuu-
den neuvotella laulun paikas-
ta, jos siihen olisi ollut halua.
Jäljempänä samassa viestissä
täsmensin asiaa vielä ”mieles-
täni myös laulu pitäisi laulaa
kuten olen sen usein tehnyt-
kin aivan ensimmäiseksi.(alk
usoiton jälkeen siis)” ei myös-
kään osoittanut laululla kor-
vattavan virttä. Yleisimmin
laulu on esitetty siunaussano-
jen jälkeen.
Toiseksi en halunnut ”mai-
nostaa” siinä vaiheessa vielä
sotilaspukua jolla esiintymi-
nen suoritettaisiin koska pu-
vun saaminen oli vielä tuol-
loin epävarmaa. Nämä asiat
oli seurakunnassa tulkittu si-
ten, että aioin yllättää omaiset
ja koko saattoväen ilmesty-
mällä vain paikalle laulamaan.
(Tällaisen lausunnon kirk-
koherra antoi 28.2 Aamuleh-
teen) Tuollainen tulkinta asi-
asta ei ollut edes tullut minun
mieleeni, koska myös omaiset
olivat olleet yhteydessä niin
siunauksen toimittavaan pap-
piin kuin vs. kirkkoherraan-
kin vain muutamia päiviä tä-
män jälkeen, ja asian tila piti
käydä selkeästi ilmi näissä yh-
teydenpidoissa. Muun muassa
kirkkoherran ensimmäisessä
vastauksessa omaisille olinkin
muuttunut tilaisuuden vaina-
jaksi, jota kirkkoherra kovas-
ti pahoitteli.
Laulun ”Veteraanin ilta-
huuto” esittämisen kieltämi-
seen on kirkkoherran mu-
kaan seurakunnan teologi-
en ja kirkkomuusikoiden laa-
jassa keskustelussa päädytty
yksimielisesti. Kirkkoherran
mukaan esityksen melodia ei
ole jumalanpalvelukseen so-
pivaa musiikkia, ei edes hen-
gellisellä sanoituksella varus-
tettuna, ei myöskään hautaan
siunaamiskaavassa siunaussa-
nojen jälkeen ”muun sopivan
musiikin” kohdalla.
Tähän asti seurakunnasta
on annettu informaatiota jul-
kisuuteenkin asiaa kysyttäessä
ja kieltoa on perusteltu ”kirk-
kokäsikirjan noudattamisella”
, ”kirkolliskokouksen yksise-
litteisiin ohjeisiin jumalanpal-
velusten ja kirkollisten toimi-
tusten kaavoilla” , sekä siihen
että ”sanoituksen on noustava
hengelliseltä pohjalta, ja sii-
nä on oltava teologista sisäl-
töä” ja myöhemmin ”Kirkon
jumalanpalvelustoimikunnan
suosittamalla linjalla”.
Kirkkoherra vertasi ko.
laulua esim. Finlandia-hym-
niin, joka oli katsottu taiteel-
lisesti korkeatasoisemmaksi
ja muodostavan instituution
jo pitkän perinteenkin takia.
Hän esitti myös aluksi vasta-
kysymyksen: ”Miksi Finlan-
dia-hymni ei riitä?” Kerroin,
että mielestäni kysymys ei ole
hymnin riittämisestä tai riit-
tämättömyydestä ja että Fin-
landia-hymni on toki sinänsä
arvokas ja ainakin Edvin Lai-
neen ohjaamalle ”Tuntemat-
tomalle Sotilaalle” valitsema-
na tunnusmusiikkina tunnet-
tu, vaan kysymys on omais-
ten ja jopa vainajan tahdosta
ja hautaan siunaamiskaavan
luomasta mahdollisuudesta
esittää ”muuta musiikkia”.
Todettiin myös veteraanin
saattomusiikkina seurakun-
nassa yleisesti käytetyn ”Nar-
van marssia”.
Lainasin keskustelun kulu-
essa piispan kirjeen lausetta:
”Kyse ei ole sallitusta tai kiel-
letystä musiikista tai eri osien
arvottamisesta vaan siitä, et-
tä kunkin tilaisuuden luonne
saa myös musiikin kautta so-
pivan sisällön”. Minun mie-
lestäni ”Veteraanin iltahuu-
to” jos mikä toisi sotiemme
veteraanin hautaan siunaa-
mistilaisuuteen osaltaan sopi-
vaa sisältöä mitä suurimmas-
sa määrin. Kirkkoherran esit-
tämän kannan mukaan se taas
johtaisi siihen, että minkä ta-
hansa aatteen edustajan mie-
len mukainen musiikki olisi
silloin sopivaa. Kerroin ole-
vani asiasta eri mieltä, mut-
ta koska piispankin mukaan
”vastuu kirkollisten toimitus-
ten oikeasta hoitamisesta on
kirkkoherralla” ja koska kirk-
koherra kertomansa mukaan
kuuntelee myös seurakunnan
teologeja ja kirkkomuusikoi-
ta asiantuntijoina ei tämän
asiantilan muuttamiseen yk-
sittäisellä seurakuntalaisella
tällä hetkellä ole mitään vai-
kuttamisen mahdollisuuksia.
Sitä henkii myös seurakun-
nasta 3.2.2009 lähetetty vas-
taus sähköpostiviestiini jossa
kerrottiin asian tila ja että ”sii-
hen on tyytyminen.”
Esitin kirkkoherralle kysy-
myksen ”yhtenäisen käytän-
nön” vastineeksi vaihtoehdon
viedä sotaveteraani vaina-
jat siunattavaksi naapuriseu-
rakuntiin, joissa laulun esit-
täminen siunaustilaisuudessa
on mahdollista ja tuoda hei-
dät sitten haudattavaksi Sasta-
malaan. Kirkkoherra piti asi-
aa kaukaa haetulta ääritapauk-
sena, mutta kärjistettynä mah-
dollisuutena.
Keskustelumme kirkkoher-
ran kanssa oli molemmat kes-
kustelijat huomioon ottavaa,
ystävällistä, kohteliasta ja so-
siaalista ”tahtotila-kanssakäy-
mistä”, kokonaisuuden huo-
mioivaa, yksityiskohtia sääs-
telemätöntä ja -pelkäämätöntä
keskustelua jossa kumpikaan
osapuoli ei ollut valmis anta-
maan periksi omista ”periaat-
teistaan”. Olimme molemmat
valmiit hyväksymään ja kun-
nioittamaan toistemme erilai-
sia mielipiteitä - vai olimme-
ko?
Minulle jäi kuitenkin koko-
naisuutena keskustelusta pelk-
kä ”luu” käteen , enkä edes
yrittänyt peitellä pettymys-
täni ko. asiasta, ja totesimme
sen yhdessäkin. Toisaalta oli-
sin halunnut tavata vs. kirk-
koherra Hannu Kilpeläisen
aivan toisenlaisissa merkeissä,
koska tuntui siltä, että meidän
oli ”helppo” keskustella lähes
mistä tahansa asiasta.
Ehkäpä edessä olevat kirk-
koherran vaalit tuonevat lisää
muutoksen tuulia seurakun-
taamme.
Elmer Vuokko
Yrittäjä
Res.vääpeli
Elmer Vuokko päättää
oheisella kirjoituksel-
laan Veteraanin iltahuu-
dosta käytävän keskuste-
lun Alueviestissä ainakin
toistaiseksi. - Kuva: Stu-
dio 86.
1...,11,12,13,14,15,16,17,18,19,20 22,23,24,25,26,27,28