12
Keskiviikko kesäkuun 24. 2009
jasuoja. Lähes joka perheellä
on lehmä tai pari ja muutama
lammas. Illansuussa oli unoh-
tumaton näky, kun kyläläisten
karja tuli pitkänä jonona lai-
tumelta. Kyläläiset odottivat
omiaan talonsa luona, ja tien-
risteyksessä lehmät osasivat
suunnata kotiaan kohti. Per-
heet olivat saaneet 2,2 hehtaa-
ria maata ja näin syntyi yhtei-
nen laidun. Kysymykseemme,
miksi kylän vieressä on iso vil-
jelemätön pelto, saimme mie-
lenkiintoisen vastauksen. Kun
kolhoosi lakkasi, pieni osa sen
jäsenistä jäi osuuskuntaan,
osa otti hehtaarinsa ja jäljelle
jäi maata, josta kukaan ei tiedä
kuka sen omistaa. Laitumia ei
mitenkään aidata. Niinpä ku-
kin karjanomistaja on vuorol-
laan päivän paimenena. Maria
nousee varhain aamulla hoi-
tamaan karjaa ja lähtee sitten
koulutyöhön tai on vuorollaan
paimenena.
Mehiläistarhassa
Yhtenä päivänä udmurtti (en-
nen sanottiin votjakki) Gen-
nadi Vojetskih vei meidät
maasturilla hurjaa kyytiä sa-
vista ja valtavia kuoppia täyn-
nä olevaa tietä pitkin Vuo-
ri-Marinmaan lähes ainoalla
metsäalueella sijaitsevaan me-
hiläistarhaansa. Muut Vuori-
Marinmaan metsät hakattiin
rahan tarpeeseen jo tsaarin-
vallan aikaan. Samalla hävi-
sivät uhrilehdot, ja vuorima-
rit kääntyivät kristinuskoon.
”Vuoristoradan” päässä met-
säaukiolla oli kymmeniä me-
hiläispesiä eli –pönttöjä. Gen-
nadi hoitelee siellä muutaman
apumiehen kanssa näitä yh-
dyskuntia. Lähistöllä on mui-
takin tarhoja.
Farmi on nykyisin yksi-
tyisyritys. Myös tarmokas Vo-
jetskih, joka on Venäjän me-
hiläishoitajien liiton Marin-
maan osaston puheenjohtaja
kertoi, että kolhoosin tai sov-
hoosin jokainen työntekijä sai
2,2 hehtaaria maata. Osa väes-
tä ryhtyi pienyrittäjäksi, mutta
osa myi maansa, ja näin syntyi
vähän isompia tiloja. Maavero
on vähäinen. Mutta metsäs-
tä, jonka sai 47 vuodeksi, pi-
tää maksaa enemmän. Seutu
on koko maailmassa verraten
harvinaista lehmushunajan
tuotantoaluetta, ja isäntä sanoi
tämän olevan parasta hunajaa.
Harrastetaanpa alaa vähän
Suomessakin. Täällä kaukais-
ten esi-isiemme asuinalueil-
la (ellemme sitten usko mui-
ta teorioita) leveä Volga erot-
taa Vuori-Marinmaan muusta
Marinmaasta. Aina Suomeen
asti ulottuva karhun asuinalue
alkaa heti Volgan pohjoispuo-
lelta. Seudun mehiläishoidolle
se merkitsee sitä, että kontio
vierailee täällä verraten har-
voin. Mehiläispesiä ei kuiten-
kaan voi vakuuttaa karhuva-
hingoilta. Eteläpuoli on myös
lämpimämpi, niin että esi-
merkiksi kevät on kaksi viik-
koa varhaisempi. Täkäläiset
mehiläiset ovat sekarotua, sil-
lä kolhoosin aikana alkuperäi-
nen rotu meni pilalle. Tuotan-
to myydään pääasiassa omas-
sa tasavallassa, mutta Gennadi
vaimoineen ja jonkun apulai-
sen kanssa käy sitä myymässä
myös Moskovan maalaistoril-
la. Siellä maksetaan 450 rup-
laa kilosta, kun paikan pääl-
lä tukkuostajat maksavat vain
200 ruplaa/kg.
Villimehiläisiä
Sitten matkasimme noin tuhat
kilometriä itään Tshuvashian
ja Ufan (bashkiiriksi Öfö) mil-
joonakaupungin kautta Etelä-
Uralille. Keski-Euroopan ki-
lometrien korkuisiin, jylhiin
Marilaislehmiä ja
Uralin villimehiläisiä
Teksti Pentti Lahtinen
Kuvat Pertti Seppänen
ja kirjoittaja
Vuonna 2006 tutustuimme
suomalais-ugrilaiseen Niitty-
Marinmaahan (AV#24 /2006)
ja turkinsukuiseen Tatariaan.
Nyt vierailimme Vuori-Ma-
rinmaassa ja tataarien lähisu-
kulaisissa Bashkortostanin ta-
savallassa. Varsinaisena mat-
kan teemana oli mehiläishoi-
to, joten allekirjoittanut voi
tyytyväisenä myöntyä sanon-
taan ”oppia ikä kaikki”.
Vuori-Marissa
Tshuvasiasta Vuori-Mariin
tultaessa eräässä tienristeyk-
sessä pysähdyimme katso-
maan vuorimarien kansallis-
sankarin Akparsin valtavaa
patsasta. Akpars avusti jouk-
koineen Iivana Julmaa v. 1552
Kazanin kukistamisessa. Itäi-
set niittymarit puolestaan oli-
vat kaanikunnan joukkojen
puolella. Siinä tehtiin Euroo-
pan historiaa. Vastaavanlaisia
paikallisten sankarien patsaita
lienee muissakin tasavalloissa,
sillä Bashkirian pääkaupun-
gissa Ufassakin laajan aukion
päässä jokitörmällä oli paikal-
lisen sankarin mahtava ratsas-
tajapatsas.
Vierailimme kahdessa vuo-
rimarilaisessa kodissa. Jos
lukijalle on jäänyt vanhas-
ta kirjasta mielikuva josta-
kin 1800-luvun ”Vjatkan lää-
nin tsheremisseistä”, niin se ei
enää vastaa nykypäivää.
Ihmisinä marit keskustele-
vat asioista siinä kuin nyky-
ajan !ksu suomalainen ja he
pukeutuvat ”eurooppalaiseen”
arkiasuun. Maalaisnaiset kyl-
läkin kulkevat huiveissaan, ja
muun Venäjän tapaan kau-
punki- ja maalaiskulttuurilla
on selvä ero. Perheissä on te-
levisio ja usein myös tietoko-
ne, kännykästä puhumatta-
kaan. Kun Albinin perheen isä
aikoi näyttää meille televisio-
ruudulla CD-kuvia perhees-
tään, ei toimitus ensin onnis-
tunut, mutta 10-vuotias tyt-
tönen meni vähin äänintieto-
koneelle, painoi paria nappia,
ja kuva näkyi. Kovin tuttu ti-
lanne monessa suomalaisper-
heessä! Totta kai #meikäläises-
tä poikkeavaakin on.
Venäläiseen tyyliin kylän
talot ovat kaupunkimaiseen
tapaan vierivieressä. Parimet-
rinen lauta-aita estää näke-
mästä talojen pihaan, joka on
lähes kokonaan kasvimaana.
Varsinkin talojen ikkunan-
pielet on koristeltu puuleik-
kauksin. Kansatieteilijä var-
maan osaisi sanoa, miten ma-
rilaiset koristukset poikkeavat
venäläisistä. Albinien perhee-
seen kuului muutaman ki-
lometrin päässä kaupungin
kaasulaitoksella työskente-
levä perheen isä Aleksei, äiti
Maria, joka on läheisen kou-
lun matematiikan opettaja ja
10-vuotias koulutyttö, joka
vastasi kysymykseen What is
your name? :My name is An-
na. Kaksi vanhinta lasta opis-
kelevat korkeakouluissa. Kou-
luoloista keskusteltaessa selvi-
si, että opetuskielenä on mari,
paitsi venäjän tunneilla. Vuo-
rimari on myös #perheen ko-
tikieli. Niittymareilla, joita on
monta kertaa enemmän, on
myös kirjakieli, eikä kielten
keskinäisessä ymmärtämises-
sä ole vaikeuksia. Ihan kuin
koti-Sastamalassa huolena oli
pienten koulujen lopettami-
nen. Ensi vuonna koulun ope-
tusohjelmaan lisätään uskon-
non opetus.
Vilkaisun paikalliseen kult-
tuuriin koimme, kun vuori-
marien pääkaupungin Koz-
modemjanskin kulttuuri-
talon pienellä näyttämöllä
maailman ainoa vuorimarin-
kielinen teatteri esitti meil-
le bashkiirikirjailija F. Bulja-
kovin näytelmän, jonka ni-
mi mariksi on Kytse papivlä
marlan kenyt. Ei tainnut luki-
jalle etäinen sukukieli aueta:
Akat menivät naimisiin. Neljä
vanhainkodin mummoa ihas-
tui samaan muslimimieheen,
mikä ei estänyt ketään pääse-
mästä tämän vaimoksi. Mut-
ta kesken vihkimisen saapui
paikallisviranomainen, joka
esti toimituksen. Näytelmän
sanottiin olevan yhteiskunta-
kriittinen.
Perinteistä kulttuuria esitti
meille Anna. Hän soitti guslil-
la eli mariksi kyslé kauniita sä-
veleitä. Koulussa on erityinen
gusli-kerho. Tätä kanteleenta-
paista kolmikulmaista instru-
menttia soitetaan useissa tilai-
suuksissa, ilmiselvästi paljon
useammin kuin meillä kante-
letta. Myös kansanpuku on lä-
hes joka juhlassa naisten pääl-
lä, kuten Maria selitti esitelles-
sään omaansa.
Rakennuksen lähellä, oi-
keastaan samalla tontilla, oli
Aleksein veljen talo, joka oli
aikoinaan ollut veljesten ko-
titalo. Aleksei oli saanut osan
tontista ja rakentanut per-
heensä asunnon. Sauna oli
suomalaisvinkkelistä varsin
erikoinen. Löylyhuoneeseen
tuli eteishuoneen kiukaasta
n. 15-senttinen putki, johon
heitettiin vettä, ja palkinnok-
si sai saunaan lämmintä höy-
ryä. Kaiteettomat lauteet olivat
puolentoista metrin# korkeu-
della ja sinne noustiin tuolilta.
Talon takana aivan asuin-
rakennuksen vieressä oli kar-
Venäläiseen tyyliin kylän talot ovat kaupunkimaiseen tapaan vierivieressä. Parimet-
rinen lauta-aita estää näkemästä talon pihaan, joka on lähes kokonaan kasvimaana.
Varsinkin talojen ikkunanpielet on koristeltu puuleikkauksin.
Perinteistä kulttuuria esitti meille Anna. Hän soitti guslilla (mariksi kyslé) kauniita
säveleitä. Koulussa on erityinen gusli-kerho.
Myös kansanpuku on lähes joka juhlassa naisten päällä,
kuten Maria selitti esitellessään omaansa.
Ufan miljoonakaupungin modernia keskustaa. Autojen runsaus on hämmästyttävä.
Keski-Euroopan kilometrien korkuisiin, jylhiin Alppeihin tutus-
tuneelle Uralin metsän peittämät vuorijonot näyttivät lempeiltä
karvataljoilta. Huiput kohosivat täällä 500 – 700 metriin meren
pinnasta.
1...,2,3,4,5,6,7,8,9,10,11 13,14,15,16,17,18,19,20,21,22,...28