Torstai joulukuun 8. 2005
20
Äetsässä järjestettiin itse-
näisyyspäivänä kunnan mo-
lemmissa kirkoissa jumalan-
palvelus ja niiden jälkeen
seppeltenlasku ja juhla Sar-
kia-lukiossa. Kunnan terveh-
dyksen esitti valtuutettu, leh-
tori UllaYli-Hongisto ja juh-
lapuheen piti dosentti Heikki
Tala, Suomalaisuuden Liiton
puheenjohtaja.
Juhlassa
esiintyi mm. Keikyän Sota-
veteraanien kuoro.
Juhlan jälkeen Keikyän Kor-
venkävijät lähtivät Keikyän
koululta kynttiläkulkueena san-
karihaudoille ja Kiikan Leiri-
peikot vanhainkodilta sanka-
rihaudoille.
Dosentti Heikki Tala keskit-
tyi juhlapuheessaan suomalai-
seen, suomenkieliseen Suo-
meen ja suomenkielen vaihte-
levaan, ajoin uhanalaiseen ase-
maan Ruotsin ja Venäjän pu-
ristuksessa.
Hän totesi, että itsenäisyy-
temme on varsin nuori – vain
yhden ihmisiän mittainen. Kai-
ken lisäksi itsenäisyytemme on
ollut useampaan otteeseen veit-
sen terällä. Suomalaisuuden
todellinen kiirastuli ja olemas-
saolon oikeutuksen testi olivat
talvisota, jatkosota ja Lapin
sota. Niissä Suomen kansa
osoitti mahdottoman mahdol-
liseksi.
Tala sanoi, että noin 600
vuotta kestänyt Ruotsin vallan
aika merkitsi suomalaisille lo-
puttomia sotia. Iänikuiset so-
dat verottivat jatkuvasti väki-
lukua kulkutautien ja nälänhä-
dän kanssa. Suomi Ruotsin
suurvallan itäisenä osana oli
jatkuvan riiston kohteena.
- Ruotsinvallan aikana ta-
voite oli ruotsinkielistää Suo-
mi. Vuoden 1731 valtiopäivil-
lä Tukholmassa suomalaiset
talonpoikaisedustajat valittivat
virkamiesten puutteellisesta
suomen taidosta. Vaatimukset
suomea osaavista tuomareista
tai edes tulkeista torjuttiin,
Maahanmuuttajien on opittava suomi
mutta merkittävä parannus oli,
että asetukset alettiin julkaista
myös suomeksi.
- Lukutaidon opetus Suo-
messa alkoi 1600-luvulla, mut-
ta koulutus oli ruotsiksi tai la-
tinaksi, joka oli sen ajan maa-
ilmankieli. Niinpä ruotsinval-
lan päättyessä vuonna 1809
koko virkamiehistö, papisto ja
hallinto olivat ruotsinkielistä.
Ruotsinkielisten osuus väestös-
tä oli kuitenkin vain noin 15
prosenttia.
- Suomenmielisyys eli fen-
nomania alkoi vähitellen nos-
taa päätään. Vuoden 1843 kou-
lujärjestykseen saatiin ensim-
mäisen kerran mukaan suomen
kielen opetus. Ensimmäinen
suomenkielinen oppikoulu pe-
rustettiin Jyväskylään vuonna
1858. Me täällä Kokemäenjo-
en varrella saimme omakieli-
sen oppikoulun, Tyrvään Suo-
malaisen Yhteiskoulun, vajaat
puoli vuosisataa myöhemmin
vuonna 1904.
- Ruotsinkielinen eliitti teki
kaikkensa suomen kielen nou-
sun estämiseksi. Venäjän kei-
sari yritti parantaa suomen kie-
len asemaa omien valtapyyteit-
tensä takia ja asetti keväällä
1862 komitean pohtimaan toi-
menpiteitä. Komitean työ oli
yhtä tervanjuontia, joten fen-
nomaanien johtohahmo Johan
Vilhelm Snellman laati kaikes-
sa hiljaisuudessa luonnoksen
kielireskriptiksi eli keisarin
käskykirjeeksi. Kun Aleksan-
teri II tuli Suomeen kesällä
1863, Snellman ojensi 30. hei-
näkuuta Parolassa kirjelmän-
sä keisarille, joka allekirjoitti
käskykirjeen. Sen mukaan suo-
men kielestä piti tulla tasaver-
tainen hallintokieli ruotsin rin-
nalle 20 vuoden siirtymäajan
kuluessa. Ruotsinkielinen vir-
kamiehistö aloitti kuitenkin jar-
rutustaktiikan ja pystyi viivyt-
tämään suomen kielen nousua
yli 40 vuoden ajan. Nyt alkoi-
vat myös venäläistämistoimet
ja kouluihin tuli kansan in-
hoama pakkovenäjä. Vuonna
1900 korkeimman hallinnon
kieleksi määrättiin venäjä. Se-
naatti siirtyi venäjään vuonna
1903. Vuodesta 1914 itsenäi-
syyden alkuun vuoteen 1917
Suomessa oli kolme virallista
kieltä; venäjä, ruotsi ja suomi.
- Vuosi 1906 oli hyvin mer-
kittävä Suomen tulevalle ke-
hitykselle. Ehdottomasti tär-
kein uudistus oli uusi, suoras-
taan vallankumouksellinen
vaalilaki, joka antoi yleisen ja
yhtäläisen äänioikeuden myös
naisille, ensimmäisenä maail-
massa. Poliittinen kenttä alkoi
järjestäytyä ja perustettiinMaa-
laisliitto ja Ruotsalainen kan-
sapuolue. Myös fennomaanit
järjestäytyivät ja Johannes Lin-
nankosken aloitteesta perustet-
tiin Suomalaisuuden Liitto.
Ensi vuonna onkin varsinainen
100-vuotisjuhlien suma. Suo-
malaisuuden hyökyaalto aloitti
voittokulkunsa venäläistämis-
paineiden ja ruotsinkielisen
eliitin jarrutustaktiikan alla.
Suomalaisuuden Liiton perus-
tamispäivä 12. toukokuuta
1906 oli Snellmanin 100-vuo-
tissyntymäpäivä. Silloin toteu-
tui myös Linnankosken ajama
suurnimenmuutto historiaan
lähtemättömästi painuneella
tavalla, sillä 24.800 henkilöä
ilmoitti Suomen Virallisessa
lehdessä muuttaneensa ruotsin-
kielisen sukunimensä suoma-
laiseksi. Kalevalan 100-vuotis-
riemuvuonna 1935 Suomalai-
suuden Liitto järjesti jälleen
suuren sukunimien suomenta-
mistapahtuman, jossa yli
74.000 perhettä vaihtoi ruot-
salaisen nimensä suomenkie-
liseksi. Kaiken kaikkiaan en-
nen sotia noin puoli miljoonaa
perhettä oli ottanut suomenkie-
lisen sukunimen.
- Kun Kaarlo Juho Ståhl-
berg sai tehtäväkseen itsenäis-
tyneen Suomen perustuslain
kirjoittamisen, hän kirjoitti ai-
noaksi viralliseksi kieleksi suo-
men. Taloudellisesti ja koulu-
tuksellisesti vahva ruotsinkie-
linen eliitti vaati kuitenkin ruot-
sia toiseksi kansalliskieleksi,
ja neljänteen versioon se vih-
doin kirjattiin. Suomi toimi
edelleen vahvasti ruotsin kie-
lellä. Esimerkiksi yliopisto-
opetus oli pääosin ruotsinkie-
listä, vaikka ylioppilaiden
enemmistö oli jo suomenkie-
listä. Nuori lakimies Urho Kek-
konen tuli Suomalaisuuden
Liiton puheenjohtajaksi vuon-
na 1930 hänelle ominaisella
runnaustaktiikalla ja nyt alkoi
tapahtua. Ylioppilaat lähtivät
kaduille vaatimaan Helsingin
yliopiston suomalaistamista ja
tuloksena oli nyrkkitappelui-
ta. Lopulta vuonna 1937 saa-
tiin laki Helsingin yliopistos-
ta, vaikka laki ei ketään tyy-
dyttänytkään.
Tala totesi, ettei Suomea ole
vielä rakennettu valmiiksi. -
Maahanmuutosta on tulossa
polttava kysymys. Vain muu-
tama vuosikymmen sitten on-
gelmana oli maastamuutto, tä-
Keikyän sotaveteraanien kuoro.
Itsenäisyysjuhla pidettiin Sarkia-lukiolla.
Dosentti Heikki Tala edellytti maahanmuuttajilta suomen
kielen oppimista onnistuneen kotouttamisen edellytykse-
nä.
Alueviestin ilmoituksista löydät alueen parhaimmat
tarjoukset ja mukavimmat tapahtumat
Otamme suurennuslasin alle osan jostakin ilmoituksesta ja
Teidän tehtävänne on kertoa meille kenen ilmoituksesta
on kysymys. Oikein vastanneiden kesken arvomme
yllätyspalkinnon.
Tämän viikon ilmoittaja on:
Vastaajan nimi:
Osoite:
Lähetä vastauksesi postitse viikon sisällä
Alueviesti, PL 101, 38201 Vammala.
Huom! Mikäli haluat ilmoittaa Aluetorilla voit
lähettää kupongin täytettynä tämän mukana
samassa kuoressa samalla postimaksulla.
ALUEVIESTIÄ KANNATTAA LUKEA!
Viikon 48 ilmoitusten
tunnistamiskilpailussa
voitti:
Oikea vastaus:
Hius Duo
Palkinto on noudettavissa
HiusDuosta Vammalasta.
Henna Pietilä
Vammala
Pukintie 2
Suomen
Dosentti Heikki Tala:
Kunnan tervehdyksen esitti valtuutettu Ulla Yli-Hongisto.
nään Suomessa mietitään
kuinka paljon ja mistä maista
haluamme tänne työvoimaa
oman väestömme nopeasti
ikääntyessä. Jos Suomi todel-
lakin tarvitsee satoja tuhansia
maahanmuuttajia, keskeiseksi
kysymykseksi nousee kotout-
taminen. Siinä jälleen ylivoi-
maisesti tärkein asia on suo-
men kielen oppiminen. On sel-
vää, että maassa tulee elää
maan tavalla alkuperäisväes-
tön kulttuuri hyväksyen omaa
kulttuuriaan vaalien.
- Juhlapuheissa on tapana
todeta, että elämme suurten
muutosten, jopa mullistusten
aikaa. Kaiken tämän keskellä
on kuitenkin yksi pysyvä arvo,
ja se on suomalaisuus, suomen
kieli ja suomalainen kulttuuri.
Tämä on maailman ainoa suo-
menkielinen maa ja sellaisena
toivon sen myös säilyvän, sa-
noi dosentti Heikki Tala.
Jatkoa sivulta 17
- J. L. Runeberg sai aika-
naan kansallisrunoilijan sta-
tuksen. Runoilija tuskin it-
sekään aavisti, mikä merki-
tys hänen eräillä runoillaan
tai runokokoelmillaan on
Suomen kansan identiteetin,
jopa yleisen historiakäsityk-
sen kannalta. Erityisesti
"Vänrikki Stoolin tarinat"
palveli vuosikymmeniä kan-
sallisia päämääriä; se kohotti
kansan taistelutahtoa ehkä
enemmän kuin sotilaskoulu-
tus, ainakin laveammalti.
Teoksen vastaanotto johti
odottamattomiin seurauk-
siin, nimittäin jälleen saatiin
todistus siitä, että historiaa
voidaan käyttää tiettyä tar-
koitusta varten. Suomen his-
torian vaikeimpina aikoina
on tarvittu myyttejä sanka-
reista, jotka ovat valmiit uhraa-
maan henkensä kansan, jopa sen
kauniin luonnon puolesta. Ru-
nebergiläisen katsannon mu-
kaan parempi on kuolla kunni-
allisesti sodassa kuin elää kun-
niatta. Viisikymmentä vuotta sit-
ten ilmestynyt Linnan Tuntema-
ton sotilas katsottiin aikanaan
Vänrikkien vastakohdaksi ja
väitettiin, että Linna kaatoi Ru-
nebergin. Nämä käsitykset ovat
vääriä, sillä molemmat puolus-
tavat suomalaista rivisotilasta,
molemmat ivailevat esimiehiä,
jotka eivät pysyneet tehtävien-
sä tasalla. Runebergin teos on
ensimmäinen tuntemattoman
sotilaan puolustuspuhe suoma-
laisessa kirjallisuudessa.
- Kirjan ja yhteiskuntapoli-
tiikan vuorovaikutus ei päätty-
nyt Suomen itsenäistymiseen,
vaan maamme uudenlaisessa
asemassa tarvittiin sitä, sanoi
professori Sarjala. -Kansakun-
ta ei ollut itsenäistyessä yhte-
näinen, vaan repesi kahtia jul-
mimmalla tavalla, ajautumalla
sisällissotaan. Kansallinen ehey-
tyminen vaati vuosikymmeni-
en työn. Kansakoululaitoksella
oli varmasti osuutensa ns. tal-
visodan ihmeeseen, koska kou-
lulaitos kavensi yhteiskunta-
luokkien välisiä eroja ottamal-
la yhteisiin suojiinsa niin va-
rakkaiden kuin vähävaraisten
perheiden lapsia. Sotien jälkei-
nen jälleenrakennustyö, teollis-
tumisen vauhdittaminen, turval-
lisuuden ja siedettävän toimeen-
tulon varmistaminen kaikille
eivät olisi olleet mahdollisia il-
man koululaitoksen myötävai-
kutusta. Pohjoismainen hyvin-
vointivaltio rakennettiin tiedon
ja sivistyksen varaan.
Suomi on ollut yli kymme-
nen vuotta Euroopan Unionin
jäsenmaa. Tämä jäsenyys on
vaatinut uudenlaista asennoitu-
mista, koska suomalaisilla on
nyt tavallaan kaksoiskansa-
laisuus. Kansainvälistyminen
ei välttämättä merkitse kan-
sallisuustunteen syrjäyttämis-
tä, vaan kokemukset ovat to-
distaneet päinvastaista: ollak-
seen vahvasti kansainvälinen
on oltava vahvasti kansalli-
nen. Tämä tunne tuskin on
koskaan ollut sotien jälkeen
ollut niin voimakas kuin nyt.
Mika Waltari osasi sijoittaa
suomalaiset uusiin asemiin jo
1960-luvulla akateemikoksi
tultuaan. Hän kirjoitti:
"Suomi on synnyinmaam-
me, Eurooppa perintömaam-
me, koko maailma ainoa pie-
ni kotimmemaailmankaikke-
uden kylmyydessä. Ihminen
on ihmisen ainoa veli, tässä
maailmassa.
Juhlan muusta ohjelmas-
ta vastasivat Vammalan Pu-
hallinorkesteri IstvanVilágin
johdolla sekä Olaus-kvartet-
ti. - Juhlan juonsi everstiluut-
nantti Markku Esko.
Vammalassa juhlittiin...
1...,10,11,12,13,14,15,16,17,18,19 21,22,23,24,25,26,27,28,29,30,...32