Torstai joulukuun 8. 2005
17
Vammalassa juhlittiin perinteisin menoin
Jatkoa sivulta 5
Professori Jukka Sarjalan
aloitti juhlapuheensa toteamal-
la, että kun jokakesäinen Vam-
mala-kävijä osallistuu itsenäi-
syyspäivän juhlaan kirjaperin-
teestä rikkaassa kaupungissa,
niin itsestään tulevat mieleen
yhtymäkohdat, joita kirjalla,
kirjallisuudella ja itsenäisyy-
dellä on Suomessa. - Kirjan ja
itsenäisyyden sidonnaisuus on
maassamme ainutlaatuinen,
koska Euroopassa tuskin on
toista maata, missä painettu
sana olisi vaikuttanut itsenäis-
tymiseen niin vahvasti kuin
Suomessa, sanoi hän.
- Suomi kelpaa esimerkiksi
valtiosta, jossa kansallisuusaate
herätettiin henkiin melkein tyh-
jästä ja jossa herätetty patrio-
tismi johti konkreettisiin tulok-
siin. Nationalismin nousu Eu-
roopan "hullun vuoden" 1848
jälkeen sai vallanpitäjät varo-
vaisiksi ja kansalaisten liikkeitä
valvottiin ja rajoitettiin. Suo-
meenkin määrättiin 1850 sen-
suuriasetus, joka salli julkais-
tavaksi vain uskonnollista tai
taloudellista hyötyä tuottavaa
kirjallisuutta. Krimin sodan ja
hallitsijanvaihdoksen jälkeen
poliittinen tilanne hetkiseksi
vapautui ja sensuuriasetuksen
kumoamisen jälkeen maassa
voitiin julkaista - tosin edel-
leen sensuurin valvovan silmän
alla - muutakin kuin uskonnol-
lista tai taloudellista kirjalli-
suutta. Vallanpitäjä ei voinut
aavistaa, mikä vaikutus julkai-
supolitiikan muutoksella lopul-
ta oli.
- Kansallisuusaatteen mu-
kaan valtio ei ole pelkästään
hallinnollinen yksikkö, vaan se
on samalla kulttuurillinen yh-
teisö. Yhteisöä yhdessä pitävä
voima ei ole hallinnollinen
pakkovalta, vaan henkiset si-
teet, jotka syntyvät yhteisistä
historiallisista kosketuksista,
yhteisistä uskomuksista, yhtei-
sestä. mielestä. Autonomian
alkuvaiheen Suomessa ei juu-
ri voinut olla yhteistä mieltä,
koska maa oli harvaan asuttu-
ja yhteyksiä maan eri osien
välillä ollut. Zachris Topelius
kysyikin 1840 -luvulla, onko
Suomella historiaa. Hän vas-
tasi itse siihen kielteisesti, kos-
ka Suomi ei voinut esiintyä his-
toriassa subjektina, toimijana,
sillä se ei ollut muista erotet-
tavissa olevana esiintynyt ker-
taakaan ennen vuotta 1809.
-Suomalaiset tarvitsivat us-
konvahvistusta omasta ainut-
kertaisuudestaan ja luottamusta
siihen, että he voivat tasaver-
taisesti astua kansakuntana
kansakuntien joukkoon. Suo-
malaisten piti lunastaa aseman-
sa sivistyskansojen joukossa.
Tehtävä ei ollut helppo. Kan-
san enemmistönkielistä kauno-
kirjallisuutta oli vähän, suomen
kieltä ei uskottu voitavan käyt-
tää tieteen kielenä, minkä
vuoksi ensimmäinen suomen-
kielinen väitöskirja julkaistiin
vasta 1858, samana vuonna
kuin ensimmäinen suomenkie-
linen oppikoulu aloitti toimin-
tansa. Elias Lönnrotin elämän-
työ, suomalaisten vanhojen
runojen kokoaminen, tuli pe-
lastukseksi. Yksinkertainen
havainto, että muinaissuoma-
lainen mies ja nainen on pys-
tynyt luomaan korkeatasoista
taiderunoutta, osoitti uskotta-
vasti, että suomenkielinen si-
vistys voi ammentaa elinvoi-
mansa omasta kansallisesta
perinteestään.
- Kalevala antoi suomalai-
sille perspektiivin omaan his-
torialliseen muinaisuuteen,
mutta ennen muuta vahvisti
kansan itsetuntoa ja luottamus-
Pääjuhlaa vietettiin lukiolla iltapäivällä sotilaskotisi-
sarten tarjoamien kahvien jälkeen. Avajaissanat esitti Jari
Andersson, joka päätti puheenvuoronsa kirjoittamaansa
runoon:
"Olet seutumme paljolla siunattu maa,
suuri varmaan on huomisen mahti:
kun ei vahvemmat heikkoja tallata saa,
onhan aika jo arvoja tarkistuttaa,
jotta yhtyisi askelten tahti
Jos tahdot, niin varmana tuntea saat,
miten töitäsi siunaus kannattaa,
näistä alttiille tunnoilles taivaat ja maat,
kun on saannokset puhtaat ja ansiokkaat.
Levon rauhaisan aikanaan antaa.
Sydän-Sastamalaa ei voi unhoittaa,
eikä keskusta: kaupunkiamme.
Enää kaltoin ei kohdella uurastajaa,
ja kun toimiva töillensä arvoa saa,
hyvä olla on Vammalassamme."
ta omiin kulttuuria tuottaviin
ja ylläpitäviin kykyihinsä.
Pelkkä tietoisuus kansallisee-
poksen olemassaolosta vaikutti
kansakunnan mielialoihin.
Osmo Ojansivu, Jari Andersson ja Lauri Koski viemässä seppeltervehdystä sankarimuistomerkille.
Veteraanien rivistö.
Professori Jukka Sarjala asetti Rubergin ja Linnan samalle
viivalle: Molemmat puolustavat suomalaista rivisotilasta,
molemmat ivailevat esimiehiä, jotka eivät pysyneet tehtä-
viensä tasalla. Runebergin teos on ensimmäinen tuntemat-
toman sotilaan puolustuspuhe suomalaisessa kirjallisuu-
dessa.
Itsenäisyyspäivänä kunniamerkillä palkittuihin kuuluu myös
Kari Oksanen, joka tässä saattaa lippulinnaan kuulunutta
SAK:n Vammalan seudun paikallisosaston lippua.
Olaus -kvartetti.
Seppeleet lähetettiin kirkon portailta muistomerkeille.
Jatkuu sivulla 20
1...,7,8,9,10,11,12,13,14,15,16 18,19,20,21,22,23,24,25,26,27,...32