9
Torstai maaliskuun 27. 2008
Hautauspalvelut








Kallionpää ja Viitanen.
Lauttakylänkatu 15 Huittinen,
p. 02-566 222, 0440-566390
Kiviedustus
Keikyän Kivi Oy
Peipohjan
kiviveistämö Oy
Tieteellisen Jeesus-tutkimuksen nykypäivää
Mannerheim ja Jeesus
historian tutkijan haasteina
Matti Kankaanniemi
Uskonnon perustajien ja ide-
ologisesti tärkeiden henkilöi-
den historiallinen tutkimus on
aina ollut haastavaa. Luotetta-
van lähdeaineiston saaminen ja
legendaarisenaineksenkarsimi-
nen historiallisesta on jo sinäl-
lään joskus varsin vaikeaa. Ehkä
kaikkein haastavinta on kuiten-
kin ideologiaan tai uskontoon
perustuvien käsitysten ja en-
nakkoasenteiden erottaminen
puhtaasti historian tutkimuk-
sen menetelmin saavutettavas-
ta tiedosta. Koska tutkittavil-
la henkilöillä on vankka asema
ihmisten mielikuvissa ja maa-
ilmankatsomuksissa, voi tutki-
ja tutkimustuloksillaan loukata
joitain yksilöitä, ryhmiä tai jopa
kokonaisia kansakuntia.
Hyvä esimerkki edellisestä
on marsalkka Mannerheimin
seksuaalisestasuuntautuneisuu-
desta parhaillaan käytävä vilkas
keskustelu. Mannerheimista on
olemassa valtavat määrät hyvä-
laatuista lähdeaineistoa mutta
tästä huolimatta monet ideolo-
giset ennakko-oletukset vaikut-
tavat esitettyihin tutkimustulok-
siin. Lapsena ”punikkijuttuja”
tai vastaavasti ”lahtaristooreja”
isovanhemmiltaan kuunnelleet
tutkijat saattavat tahtomattaan-
kin painottaa alitajuisiin mieli-
kuviinsa sopivia tulkintoja.
Pyrkiäkseen minimoimaan
tutkijan omasta kokemusmaa-
ilmasta nousevan tahattoman
tai tahallisen puolueellisuuden
historian tutkijat ovat pyrkineet
kehittämään yhteisesti hyväk-
syttyjä menetelmiä. Näillä me-
todeilla pyritään mahdollisim-
man tarkan historiallisen totuu-
den löytämiseen. Ihanne, jota
useinkaan ei saavuteta, on, että
jokainen avoimesti tutkimusra-
porttia lukeva henkilö päätyisi
olemassa olevien tietojen poh-
jalta samoihin johtopäätöksiin.
Tavoitteena on, että lapsuutensa
suojeluskuntien soittokunnassa
viettänyt tutkija voi Manner-
heimin seksuaalisuutta erottaen
oman mielikuvamarsalkkansa
nk. historian Mannerheimista.
Samalla tavoin köyliöläisen his-
torioitsijan pitäisi pystyä näiden
menetelmien avulla puolueetto-
masti tarkastelemaan talonpoi-
ka Lallin historiallisuutta ja ar-
vioimaan piispa Henrikin sur-
man tapahtumapaikkaa.
Varmaankin kaikkein kärjis-
tyneimmin nämä haasteet nä-
kyvät nk. Jeesus-tutkimuksessa.
Jeesus Nasaretilaista, kristinus-
kon perustajaa, on tutkittu jo yli
200 vuotta vastaavilla historian
tutkimuksenmenetelmillä kuin
muitakin historian henkilöitä.
Vaikka Jeesuksen historialli-
suutta sinänsä ei nykyään juuri
lainkaan epäillä, käsitykset siitä,
kuka hän oikeastaan oli, vaihte-
levat rajusti.
Historiallisesta Jeesukses-
ta esitetyt teoriat ja näkemyk-
set voidaan jakaa karkeasti
kolmeen eri ryhmään. Ensim-
mäiseen ryhmään kuuluvat
amatööritutkijoiden tekemät
sensaatiohakuiset esitykset, jot-
ka ”ra!aavuutensa” vuoksi saa-
vat usein paljon tilaa medias-
sa. Tyypillistä näille teoksille
on luovuus, uusien erikoisten
lähteiden käyttäminen ja varsi-
naisen tieteellisen tutkimuksen
ohittaminen. Ehkä kuuluisin
esimerkki tästä on amerikka-
laisenDan Brownin kirjoittama
kirja Da Vinci koodi, jossa kir-
joittaja esittää historiallisen Jee-
suksen olleen radikaalisti erilai-
nen kuin katolisen kirkon sala-
liiton tuottama Kristus-hahmo.
Samaan kategoriaan voidaan
lukea Jeesus-myytin vertaa-
minen antiikin muihin jumal-
hahmoihin kuten Osirikseen,
Dionysukseen tai Hermekseen.
Tämän aikoinaan varsinkin
marxilaisissa piireissä ja edel-
leen itsepintaisesti yleisönosas-
toilla ja internetkeskusteluissa
vaalitun teorianmukaan ristiin-
naulittuja ja ylösnousseita mes-
siashahmoja olisi siis ollut lu-
kuisia. Tarkempi tutustuminen
lähteisiin on kuitenkin osoit-
tanut kerta toisensa jälkeen tä-
mänkaltaiset teoriat kestämät-
tömäksi. Jeesukselle on ollut
vaikea löytää selkeää vastinetta
muista historian hahmoista.
Toiseen ryhmään kuuluu us-
konnollisiin tunnustuksiin si-
toutunut Jeesuksen tutkiminen.
Vaikka tähän luokkaan sijoit-
tuvat tutkijat tekevät ajoittain
huolellista ja tarkkaa tutkimus-
työtä, tulosten puolueettomuut-
ta varjostaa vahva tunnustuk-
sellisuus. Uskontunnustusten
kanssa kilpailevat Jeesus-kuvat
hylätään niiden ”vääräoppisuu-
den” vuoksi kiinnittämättä ai-
na välttämättä huomiota teori-
oiden varsinaisiin historiallisiin
perusteisiin. Näkemystä vaali-
taan erityisesti Pohjoisamerik-
kalaisessa fundamentalistikris-
tillisyydessä, jonka piirissä pi-
detään ajoittain mahdottomana
Jeesuksen tutkimista ”vain” yh-
tenä historian henkilönä tai Uu-
den testamentin alistamista his-
torialliskriittiselle analyysille.
Kolmanteen ryhmään kuu-
luu tieteellisen historiantutki-
muksen menetelmiä soveltava
Jeesus-tutkimus. Tarkoitukse-
na on tutkia, kuten jo todettiin,
Jeesusta samoilla menetelmillä
kuin muitakin historian hen-
kilöitä. Periaatteessa tutkimus-
tulosten loukkaavuus tai us-
konnollinen sopivuus ovat si-
vuseikkoja. Tärkeintä on, että
tutkimusmenetelmät ovat yleis-
tettäviä ja tulokset alistetaan
tutkijayhteisön kritiikille. Kos-
ka uskonnollisten ennakkokä-
sitysten vaikutus tällä tutkimus-
alalla on tiedostettu, alettiin eri-
tyisesti 1960-luvulla aktiivisesti
työstää metodeja, joiden avulla
voitaisiin vahvistaa historialli-
sesti aito aines evankeliumeis-
ta. Peruslähtökohtana oli, et-
tä evankeliumit sisältävät sekä
historiallisia tietoja että niiden
uskonnollisia tulkintoja. Seu-
raavassa luomme lyhyen katsa-
uksen näihin metodeihin ja pe-
rusoletuksiin.
Tutkimuksen metodit
Pääasiallisina lähteinä histori-
an Jeesuksen tutkimisessa käy-
tetään ns. synoptisia evanke-
liumeita eli Matteuksen, Mar-
kuksen ja Luukkaan evanke-
liumeina tunnettuja teoksia.
Viime vuosina myös Johan-
neksen evankeliumin histori-
alliseen arvoon on alettu suh-
tautua aiempaa myönteisem-
min. Mediassa ja ”sensaatio-
tutkimuksessa” toistuvasti esiin
nostetut Uuden testamentin ul-
kopuoliset evankeliumit kuten
Pietarin evankeliumi, Filippuk-
sen evankeliumi ja Juudaksen
evankeliumi eivät tutkijayhtei-
sön enemmistön mukaan tar-
joa lainkaan riippumatonta ja
luotettavaa tietoa historian Jee-
suksesta. Syynä tähän tuomi-
oon ei suinkaan ole pitäytymi-
nen kirkkokuntien käsityksissä
(monet tutkijat ovat ei-kristit-
tyjä), vaan puhtaasti lähteiden
historialliseen arvoon liittyvät
seikat. Synoptiset evankeliu-
mit on kirjoitettu 30—60 vuot-
ta Jeesuksen kuoleman jälkeen
eli aikana, jolloin Jeesuksen elä-
män silminnäkijöitä oli vielä
elossa. Vaikka enemmistö tut-
kijoista ei pidä evankeliumeja
silminnäkijöiden kirjoittamina,
katsotaan evankelistojen käyttä-
mien lähteiden usein juontavan
juurensa silminnäkijöiltä. Vas-
taavasti ”uudet” evankeliumit
on kirjoitettu yli 120 vuotta Jee-
suksen kuoleman jälkeen, jol-
loin silminnäkijöitä tai näiden
oppilaita ei ollut elossa. Lisäksi
uusien evankeliumien paino-
tukset on usein helppo selittää
vallitsevilla aatevirtauksilla ku-
ten gnostilaisuudella.
Ennen evankeliumien kir-
joittamista Jeesuksen opetuksia
ja kertomuksia hänen toimin-
nastaan kiersi varhaiskristilli-
sissä yhteisöissä lyhyinä suulli-
sina traditioina. Evankeliumit
koostuvat pääasiallisesti tällai-
sista traditioista ja kirjoittajien
keinoista yhdistää näistä kappa-
leista kokonainen teos eli evan-
keliumi. Tieteellisessä Jeesus-
tutkimuksessa evankeliumeja ei
pidetä sen paremmin suorana
historian kuvauksena kuin se-
pitettyinä myyttikokoelmina-
kaan. Kiteyttäen voidaan tode-
ta, että evankeliumeja pidetään
tutkijayhteisössä historiallisten
tapahtumien uskonnollisena
tulkintana. Historioitsija pyr-
kiikin erottamaan uskonnol-
lisen tulkinnan historiallises-
ta materiaalista. Tätä erottelua
varten on kehitetty erityisiä ai-
touskriteerejä, joiden avulla py-
ritään kuvaamaan sitä päättely-
ketjua, jonka puitteissa tutkija
päätyy pitämän jotakin tiettyä
kertomusta tai sen osaa histo-
riallisena. Kysymyksessä ei ole
luonnontieteille tyypilliset eh-
dottomat todisteet vaan pikem-
minkin suuntaa-antavat puit-
teet mielekkään kriittisen tutki-
muksen toteuttamiselle.
Kriteereinä käytetään mm.
moninkertaisen todistuksen,
hämmentävyys- ja palestiina-
laisen ympäristön kriteerejä.
Moninkertaisen todistuksen
kriteeriä sovelletaan tilanteessa,
jossa toisistaan riippumattomat
lähteet kertovat samasta seikas-
ta. Esimerkiksi Jeesuksen hau-
taamiseen viitataan Markuksen
ja Johanneksen evankeliumeis-
sa, jotka mitä ilmeisimmin ovat
toisistaan riippumattomia teok-
sia. Myös Paavali viittaa Jeesuk-
sen hautaamiseen lainatessaan
hyvin vanhaa kristillistä uskon-
tunnustusta (1. Kor 15:3-5). Tä-
tä taustaa vasten voidaan pitää
varsin todennäköisenä, että Jee-
sus todella haudattiin eikä hän-
tä jätetty ristille riippumaan lin-
tujen syötäväksi kuten Rooman
valtakunnassa oli usein tapana
tehdä.
Jatkuu seuraavalla sivulla
Kirjoittaja on vammalalainen teologian maisteri, joka
työskentelee tutkijana Åbo Academissa (Åbo Akademi
Historical Jesus Workshop). Matti Kankaanniemi (33)
työskentelee myös osa-aikaisesti Vammalan helluntai-
seurakunnan pastorina sekä maahanmuuttajien opet-
tajana Huittisten aikuiskoulutuskeskuksessa tuntiopet-
tajana. Hän valmistelee paraikaa väitöskirjaa Jeesuksen
hautaamisesta.
Kuolleita
Kauko Kranni
on poissa
Työn ja toimen mies on pois-
tunut keskuudestamme. Ko-
ti, joka oli hänelle rakas, oli
myöskin paikka, missä ikui-
nen rauha yllättäen saapui.
Nämä sodat läpikäyneet mie-
het ovat täydellisesti omassa
arvossaan olevia, kaiken ko-
keneita veteraaneja.
Kauko oli mies, jolle Luo-
ja oli laupeudessaan antanut
erittäin valoisan, auttavaisen
ja työtäkaihtamattoman elä-
män. Parhaassa iässä olles-
saan sota vei tämän ikäluokan
nuoruuden. Voimme vain ih-
metellä, miten sieltä yksikään
selvisi. Eivät nämä miehet
juurikaan niitä kauhuista pu-
huneet. Sanoivat vain, että oli
se paljon erilaista, kuin mitä
kuvissa näytetään. Sen jälkeen
tuli hiljaisuus. Kauko ei niistä
asioista puhunut.
Reilut 50 vuotta asuimme
lähekkäin, joten olen nähnyt
hänen voimallisemmat vuo-
tensa. Se oli aikaa, missä ei
voinut periksi antaa. Puu oli
materiaali, joka miestä työllis-
ti. Kuinka voi Sarkolan jyrkän-
teillä pystyä työskentelemään
hevosen kanssa, kun nykyko-
neillakin on täysi työ.
On niin ilo kuunnella Ma-
tin puheita, kuinka ”Kake teki
niin tai ”isä ei olisi kyllä näin
sitä tehnyt” Nämä ovat niitä
kultaisia helmiä, joita lapsi-
lauma on isältään saanut.
Kaukon poismenon jälkeen
poikkesin Hilkkaa katsomas-
sa. Huokaillen hän totesi, et-
tä ei tässä näin pitänyt käydä.
Minähän tässä olen kaikki sai-
raudet läpikäynyt. Koitin loh-
dutella ja sanoin, että kumpa
sen järjestyksen voisi joku en-
nakolta edes aavistaa.
Jokainen aamu on arvoitus
- ilta tulee, jos tulee. Uskon ja
toivon, että Luojamme antai-
si voimia ja vahvuutta Sinulle
Hilkka sekä jokaiselle lapsel-
lesi ja siitä edelleen seuraaville
polville. Raja on ylitetty. Ikui-
nen rauha saavutettu.
Esko Koivuniemi
1,2,3,4,5,6,7,8 10,11,12,13,14,15,16,17,18,19,...28