14
Keskiviikko joulukuun 16. 2009
Pehulan koululla juhlittiin
perinteitä kunnioittaen
Koulumme 70-vuotisjuhla al-
koi 20.11.kello 9.00 lipunnos-
tolla.
Kokoonnuimme lipputan-
gon ympärille luokittain pa-
rijonossa. Lipun nostivat Es-
si Satola ja Juuso Hirvikorpi
kuudennelta luokalta. Vaikka
sää ei ollut suotuisa, pojat ot-
tivat lakin pois päästään. Kun
lippu oli tangossa, kajautim-
me lippulaulun. Laulun jäl-
keen kokoonnuimme luokit-
tain parijonoihin odottamaan
sisälle pääsyä. Sisälle pääsi en-
sin parhaiten tehty jono.
Luokissa pulpetit olivat
vanhanaikaisesti parijonoissa.
Kun kaikki olivat omilla pai-
koillaan, kuudennen luokan
opettaja laittoi Pehulan kou-
lun historiasta kertovan kase-
tin pyörimään keskusradios-
ta. Kasetilla haastateltiin Pe-
hulan koulun entisiä oppilai-
ta ja opettajia. Haastattelijoina
toimivat koulun entinen pit-
käaikainen rehtori ja koulun
nykyinen viidennen luokan
opettaja.
Satakuntalaista
perinneruokaa
Seuraavalla tunnilla tehtiin
vanhanaikaisesti kirjanmerkit.
Kun tunti oli lopussa, menim-
me lukemaan yhteisen ruo-
karukouksen juhlasaliin. Sen
jälkeen menimme syömään.
Pöydät oli katettu juhlallises-
ti ja ruokana oli satakuntalais-
ta perinneruokaa. Jälkiruuaksi
oli luumukiisseliä kermavaah-
don kera.
Opettajien johdolla me-
nimme juhlasaliin ja otimme
matkalla maljat. Juhlasalissa
viidennen luokan opettaja pi-
ti puheen, jonka jälkeen nos-
timme maljan Pehulan kou-
lun kunniaksi. Sen jälkeen lau-
loimme Satakunnan laulun.
Seuraavaksi viides- ja kuu-
desluokkalaiset esittivät näy-
telmän, joka kertoi Pehulan
koulun elämästä 70 vuoden
ajalta.
Näytelmän jälkeen eka- ja
tokaluokkalaiset esittivät lau-
lun Mirri sairastaa, jota on
laulettu jo yli sadan vuoden
ajan. Sitten oli vuorossa to-
kaluokkalaisten runoja se-
kä sketsejä kolmannelta luo-
kalta.
Kuudesluokkalaiset esit-
tivät sananlaskuja ja arvoi-
tuksia, joihin yleisö sai vasta-
ta. Ennen loppulaulua, Arvon
mekin ansaitsemme, pääsivät
koulun oppilaat leikkimään
piirileikkejä tokaluokan opet-
tajan ohjaamina.
Päivä oli kaiken kaikkiaan
onnistunut ja siitä jäi varmasti
kaikille mukavat muistot.
Jutun kirjoittajat ovat Pehu-
lan koulun viidennen ja kuu-
dennen luokan oppilaita.
Kolmannen luokan oppilaita vasemmalta oikealle: Jonna Kahilakoski, Jenna Heino-
nen, Eetu Yli-Hellä ja Väinö Aarinen. Juhlapäivän ruokana oli satakuntalaista perin-
neruokaa: keitetyt perunat, lihapullakastike, lanttulaatikko, rosolli ja porkkanalaatik-
ko. Jälkiruokana oli luumukiisseliä ja kermavaahtoa.
Juhlasalissa kaikui Satakunnan laulu.
Kun lippu
oli tangossa,
kajautimme
lippulaulun.
Joulukoristeet kertovat joulun sanoman
Joulunajan koristeet muistut-
tavat joulun sanomasta. Ne
kertovat! Raamatun tapahtu-
mista ja Jeesuksen! syntymän
merkityksestä ihmisille ja luo-
makunnalle.
Monien Suomessa käyt-
töön vakiintuneiden jouluta-
varoiden ja -koristeiden al-
kuperä on! 1800-luvun Sak-
sasta tai Ruotsista. Uudet ta-
vat ja koristeet otettiin!ensin
säätyläisten koteihin ja pappi-
loihin, joista ne sitten!esimer-
kin voimalla levisivät yleiseen
joulunviettoon.
Jouluvalot
Hämeenlinnaan pystytettiin
Suomen ensimmäinen sähkö-
kynttilöillä valaistu kaupun-
gin joulukuusi vuonna 1929.
Ensimmäinen joulukatu avat-
tiin Pietarsaaressa jo 1850-lu-
vulla, ja sähkölampuin pietar-
saarelainen joulukatu koristel-
tiin vuonna 1913.
Helsingissä ensimmäi-
nen joulukatu valaistuksineen
nähtiin Kluuvikadulla vuon-
na 1930. Aleksanterinkatu va-
kiintui kaupallisen joulun jou-
lukaduksi valokoristeluineen
1940-luvun lopulla.
Jouluvaloilla on sama taus-
ta kuin joulun kynttilöillä ja
jouluaaton hautakynttilöillä:
kynttilän valo symboloi elä-
män valoa ja Kristuksen syn-
tymän tuomaa toivoa.
Joulukalenteri
Ensimmäinen tunnettu jou-
lukalenteri on Münchenis-
tä vuodelta 1908. Suomessa
tietoja joulukalentereista on
1910-luvulta alkaen, mutta ne
yleistyivät kodeissa vasta toi-
sen maailmansodan aikaan.
Alkuperäisessä adventtikalen-
terissa oli kuvattuna talo, jon-
ka ikkunoista avattiin yksi ku-
nakin päivänä. Viimeisen luu-
kun takaa paljastui Jeesus-lap-
si seimessä.
Jouluseppeleet
Erilaisten joulunajaksi oviin
ripustettavien seppeleiden
taustalla on adventtiseppe-
le. Alun perin kattoon ripus-
tettavan, Kristusta tervehti-
vän adventtiseppeleen käyt-
tö alkoi Saksassa 1830-luvulla
ja levisi nopeasti koko kristi-
kuntaan. Havuista ja oksis-
ta palmikoidut koristeet saa-
tettiin myös asettaa pöydälle,
jossa oli usein paikka neljälle
adventtikynttilälle. Suomessa
adventtiseppeleitä
oli jo!1920-luvulla,
mutta suosi-
tuksi ko-
riste tuli
v a s t a
Jouluvaloilla puetaan rakennukset myös maailmalla.
Yksi tunnetuimmista on lontoolaisen Harrod’s -tavara-
talon jouluvalaistus. Valot symboloivat elämän valoa ja
Kristuksen syntymän tuomaa toivoa.
Alun-
perin
seppe-
le ripus-
tettiin kir-
kon kattoon.
K
ööpenhaminassa keskustellaan parhaillaan il-
mastonmuutoksesta. Eikä vain keskustella,
vaan pyritään sopimaan yhteisistä päästövä-
hennystoimista. Ilmastonmuutoksen arvioidut seura-
ukset ovat niin valtavat, että varovaisuusperiaatteen
mukaisesti on ryhdyttävä estämään maailmanlaajui-
sia katastrofeja. Vaikka tutkijat olisivat erehtyneet jos-
sain kohdin, on viisainta toimia eikä odottaa. Tieteelli-
sen tiedon edelleen tarkentuessa tulevina vuosina voim-
me aina korjata suuntaa sen mukaisesti.
Jos jokainen ilmastonmuutosta koskeva lause olisi ol-
lut edes pieni konkreettinen ympäristöteko, ongelma
olisi jo suurelta osin ratkaistu. Niin paljon on puhut-
tu. Puhuttava kuitenkin on, sillä asia ei ole mennyt vie-
lä ymmärrykseen asti. Ja jos on, ihmiskunnan diagnoo-
siin on kirjattava – suisidaalinen, sillä muutoksen seura-
ukset ovat vakava terveysuhka ympäri maailmaa. Tosin
Afrikan maissa terveysvaikutusten oletetaan tuntuvan
500-kertaisina Eurooppaan verrattuna.
Köyhät kehitysmaat kärsivät eniten ilmastonmuutoksen
seurauksista, vaikka ovat vaikuttaneet sen syntyyn vähi-
ten.! Korjausliikkeitäkin tehdään niiden kustannuksel-
la. Suuryritykset ovat ostaneet esimerkiksi Tansanias-
ta ja Etiopiasta satojatuhansia hehtaareita viljelymaata
biopolttoaineiden tuotantoon. Sinänsä hyvää tavoitetta
toteutettaessa unohtuu huoli kehitysmaiden pienviljeli-
jöiden asemasta ja maiden ruokatuotannosta.
Kööpenhaminan kokouksen haasteita voi hyvin kuva-
ta kolmella sanalla: mukavuudenhalu, kateus ja ahne-
us. Sekä yksilötasolla että globaalitasolla kyse on siitä,
että elämää ei voi jatkaa samoin kuin tähän asti. Osa jo
tehdyistä investoinneista turhentuu ja totutut toimin-
tatavat eivät ole enää kestäviä. Valtioiden tasolla käy-
dään samaa keskustelua kuin kodeissa siivouspäivinä: ”
Ei toikaan tehnyt niin. En tee minäkään. Miks en mää
saa, kun toikin sai?”
Pelkona on, että Kööpenhaminassa tehdään sopimuk-
sia, joita ei aiotakaan pitää. Mitä tapahtuu, jos Suomi si-
toutuu tavoitteisiin eturivin mallioppilaana? Parhaim-
millaan teollisuutemme spurttaa ilmastolle myönteisen
tekniikan kehityksen eturiviin. Pahimmillaan teollisuus
siirtyy sinne, missä tehdyt sopimukset poltetaan ongel-
majätteenä. Hankala tilanne - yhden tai kahden kiltteys
ei pelasta maailmaa, mutta kyttäämällä maaliviiva kato-
aa näkyvistä kokonaan.
• Marjo Anttoora
On
ilmoja
pidelty
Äetsän Karjalaseura
suunnitteli tulevaa
Äetsän Karjalaseura piti
syyskokouksensa Kinna-
lan Koukulla 29.11.
Yhdistyksen uudeksi
puheenjohtajaksi valittiin
Markku Pärssinen ja vara-
puheenjohtajana jatkaa Ju-
ha Tanninen.
Nykyinen puheenjoh-
taja Marja Koukku on
toiminut yhdistyksen sih-
teerinä 12 vuotta ja pu-
heenjohtajana kaksi vii-
me vuotta.
Hän jatkaa edelleen
hallituksessa ja muut hal-
lituksen jäsenet ovat Mat-
ti Ahvonen, Keijo Huuh-
ka, Tuija Kaasalainen, Sei-
ja Lehtimäki ja Leevi Or-
pana.
Tilintarkastajiksi valit-
tiin Orjo Pärssinen ja Eila
Jokela ja varalle Eila Pärs-
sinen ja Paavo Pohjolainen.
Yhteislaulua
ja virpomista
Ensi vuoden toiminta-
suunnitelmassa on mm.
yhteislauluilta Kiikoisis-
sa ja rantasaunailta se-
kä karjalaisen perinteen
vaaliminen muistaen vir-
pomisen ja rotinat.
Vammalan, Huittis-
ten ja Äetsän Karjalaseu-
rat järjestävät vuosittain
kukin vuorollaan kalakil-
pailut, hengellisen juhlan
ja kyykkäkilpailut.
Äetsän vuoro on ensi
kesänä järjestää kyykkä-
kilpailut ja kisoja ennen
järjestetään kyykkähar-
joituksia.
Yhdistys osallistuu
Karjalaseurojen Liiton Sa-
takunnan piirin toimin-
taan sekä Karjalan Liiton
toimintaan.
Ensi kesänä on Karja-
laisten Suurjuhlat Helsin-
gissä ja sinne on tarkoitus
osallistua isolla joukolla.
Vanhoja työtapoja
muisteltiin videolta
Kokouksen jälkeen
katsottiin Alakylän Py-
rintö Ns:n perinnetoimi-
kunnan lahjoittama vi-
deo, jossa on kuvattuna
vanhoja pyhäjärveläisiä
työtapoja.
Videon katselu toi mu-
kavalla tavalla mieleen
vanhoja tapoja ja nimik-
keitä eri työvälineille, ku-
ten esim. sapilaat.
1...,4,5,6,7,8,9,10,11,12,13 15,16,17,18,19,20,21,22,23,24,...40