15
Keskiviikko joulukuun 16. 2009
Tampereen yliopiston tutkimus Viestintävirastolle:
Radio Mantalla
eniten paikallista
toimituksellista puhetta
Radio Manta paljastui Tampe-
reen yliopiston Viestintäviras-
tolle tekemässä tutkimuksessa
radioasemaksi, jolla oli tutki-
tuista radiosta eniten paikal-
lista toimituksellista puhetta,
tunti ja 20 minuuttia.
Toiseksi eniten paikallis-
ta toimituksellista puhetta oli
turkulaisella Radio Sadalla,
tunti ja yksitoista minuuttia.
Tutkimuksen tavoitteena
oli tuottaa kymmenen toimi-
luvanvaraisen radioaseman
tai -kanavan ohjelmatarjon-
nan kuvaus, jota Viestintävi-
rasto voisi käyttää apuna ar-
vioidessaan lupaehtojen täyt-
tymistä. Tutkimukseen vali-
koituja radio-ohjelmistoja on
kuvattu ja tarkastettu ensisi-
jaisesti kanavakohtaisten toi-
milupaehtojen sekä televisio-
ja radiotoimintaa koskevan
lain mainontaa koskevien sää-
dösten näkökulmasta.
Tutkimusotoksen kymme-
nestä kanavasta kaksi oli val-
takunnallisia tai sellaiseen
rinnastettavia (Classic Radio
ja !e Voice) ja loput kahdek-
san paikallisradioluvalla toi-
mivia (Radio Manta, Metro
FM, Iskelmä Helsinki, Radio
Sata, Radio Melodia 88,2, Au-
ran Aallot Salo, Auran Aallot
ja Radio Melodia). Otokseen
valittiin alun perin satunnais-
otannan avulla yhdeksän ka-
navaa, joista kaksi pudotettiin
pois ja tilalle otettiin kolme
muuta Viestintäviraston har-
kinnan perusteella.
Kaikilta tutkimus kanavilta
tallennettiin yhden vuorokau-
den koko ohjelmisto torstaina
23. huhtikuuta 2009. Siitä ana-
lyysiin valittiin 12 tunnin mit-
tainen yhtäjaksoinen näyte eli
kello 6.00 ja 18.00 välillä tal-
lennettu lähetysosuus, kaikki-
aan yhteensä 120 tuntia. Tut-
kimusaineisto analysoitiin se-
kä määrällisesti että laadulli-
sesti.
Tutkimuksen tekivät Vies-
tintäviraston toimeksiannosta
Marko Ala-Fossi ja Paula Haa-
ra Tampereen yliopiston jour-
nalismin tutkimusyksiköstä.
Toimittajat Marianna Langenoja, Jorma Westerholm ja Hannu Virtanen huolehtivat siitä, että paikalliset aiheet ovat jatkossakin Radio Mantan
vahvuutena.
Lähetysnäytteessä oli
kaikkiaan lähes puolitoista
tuntia paikalliseksi luokiteltua
toimituksellista puhesisältöä.
Runsaasti kuuluvuus-
alueen asioita
Radio Mantan ohjelmiston tu-
lisi toimilupaehtojen mukaan
sisältää erityisesti kuuluvuus-
alueen asioita käsittelevää tai
kuuluvuusalueen asioita kä-
sittelevää tai kuuluvuusalueen
erityisryhmiä palvelevaa toi-
mituksellista aineistoa.
Lähetysnäytteessä oli kaik-
kiaan lähes puolitoista tuntia
paikallisek-
si luokiteltua
toimituksel-
lista puhesi-
sältöä. Suu-
rin osa siitä
eli noin tun-
ti ja 20 mi-
nuuttia sijoittui suoraan kuu-
luvuusalueelle.
Lisäksi paikallisesta näkö-
kulmasta käsiteltiin maakun-
nallisia ja kansainvälisiä asi-
oita.
Tutkimuksen mukaan Ra-
dio Mantan lähetysnäytteessä
kuultiin runsaasti kuuluvuus-
alueen uutisia sekä kuulu-
vuusalueelle sijoittuvia ajan-
kohtaisia asioita ja asiasisäl-
töjä.
Pidempiä yksittäisiä, kuu-
luvuusalueen asioita käsitte-
leviä lähetysjaksoja olivat kat-
saus seurakuntatietoihin, me-
novinkit sekä alue- ja paikal-
lisuutiset.
Näiden lisäksi kello 11 ja
kello 14 alkoi ajankohtaistun-
ti, jonka aikana kuultiin pai-
kallisia uutisia ja ajankohtai-
siin aiheisiin liittyviä, kuulu-
vuusalueelle paikallistettuja
haastatteluja.
Tampereen ympäristökes-
kus Moreenian projektipääl-
likkö Harri Mellin kertoi mi-
ten nuukuusviikot näkyivät
heidän heidän näyttelyssään.
Yritysneuvoja Maarit Koski-
nen Sastamalan seudun yri-
tyspalvelut Oy:stä ja toimin-
nanjohtaja Petri Rinne Jout-
senten reitti -aluekehittä-
misyksiköstä kertoivat Nyt
yritystä pe-
liin -ohjel-
massa, mi-
ten paikalli-
sia yrityksiä
tuetaan nii-
den toimin-
nassa.
Kuuluvuusalueen erityis-
ryhmien palvelua näytteessä
edustivat paitsi seurakunta-
tietokatsaus, menovinkit sekä
alue- ja paikallisuutiset myös
muut erityisryhmille suunna-
tut lähetysosuudet.
Tutkimus mainitsee kant-
tori Terhi Ketosen pitämän
aamuhartauden, Musaa muk-
suille -soitto-ohjelman lapsil-
le, Lääketieteen uutiset sekä
uutuuslevyjä esittelevän Levy-
lämpimäisiä-ohjelman.
Radio Mantan näytteessä
paikallista uutisaineistoa oli-
vat alue- ja paikallisuutiset
sekä Länsi-Suomea koskevat
säätiedotteet.
Kuuluvuusalueen asioi-
ta käsitteleviä uutisia kuultiin
runsaasti myös juontojen yh-
teydessä varsinaisten uutislä-
hetysten ulkopuolella.
Lisäksi paikallisesta
näkökulmasta käsiteltiin
maakunnallisia ja
kansainvälisiä asioita.
1950-luvulla, jolloin sen mal-
li kiersi meille Yhdysvaltojen
kautta nimenomaan ovikoris-
teena.
Joulukuusi
Saksassa joulupuita on käytet-
ty ainakin 1400-luvulta saakka
muistuttamaan paratiisin elä-
mänpuusta. Joulupuun sym-
boliikka tuo vihreyden ja uu-
delleen syntymisen talven kes-
kelle.
Suomessa ensimmäiset
merkinnät joulukuusesta löy-
tyvät vuodelta 1829, jolloin
erään helsinkiläisparonin ko-
dissa kerrottiin olleen kah-
deksan joulukuusta – yksi jo-
kaiselle perheenjäsenelle.
Kaupungin yhteinen jou-
lupuu pystytettiin ensimmäi-
sen kerran Tampereella 1893.
Kaikkiin suomalaisiin kotei-
hin joulukuusi ja sen koristelu
levisi 1870-luvulta alkaen. Ta-
paa edistivät ajan suositut jou-
lulehdet, joissa kuvattiin jou-
lukuusta saksalaiseen tapaan
oksille ripustetuilla enkeleillä
ja lipuilla koristeltuina.
Suomalaisessa kansankult-
tuurissa joulukuusi yhdistyi
jo aiemmin tunnettuun ta-
paan pystyttää nimipäiväkuu-
sia. Niiden oksille ripustettiin
nimipäivälahjat ja paperiko-
risteita.
Joulupuuna on käytetty
myös mäntyjä ja katajia.
Joulukuusenkoristeet
Joulukuusen oksille ripustetta-
vat koristeet liittyvät nekin pe-
rinteisesti joulun sanomaan ja
symboliikkaan. Koristepallot
ovat kehittyneet oksille ripus-
tetuista hedelmistä, jotka ku-
vaavat paratiisin elämänpuun
hedelmiä. Koristenauhoin ja
kimaltein joulupuu saadaan
kukkimaan. Enkelit ovat jou-
lun sanoman julistajia. Sa-
moin vanhat pienoislippuko-
ristelut kertovat joulun sano-
man kuuluvan kaikille kan-
soille.
Joulutähti
Joulukuusen latvaan kiinni-
tettävä tähti muistuttaa sei-
men yllä loistaneesta joulu-
tähdestä. Kirkkotaiteessa jou-
lutähti on usein
kuvattu komee-
taksi. 1930-luvul-
la tuli tavaksi ripus-
taa myös ikkunoi-
hin paperisia joulu-
tähtiä, joiden sisällä on
lamppu. Joulutähti on kuu-
si- tai kahdeksansakarainen.
Kahdesta tasasivuisesta kol-
miosta muodostuvaa kuusi-
sakaraista tähteä kutsutaan
Daavidin tähdeksi, joka viestii
kolmiyhteisen Jumalan kunni-
aa. Kahdeksansakarainen täh-
ti puolestaan on syntymisen ja
uuden elämän vertauskuva.
Joulukasvit
Perinteisiä suomalaisia jou-
lukukkia ovat ruusut sekä lil-
jansukuiset hyasintit ja tulp-
paanit, Neitsyt Marian kukat.
Atsaleasta on tullut jouluna-
jan kukka vasta myöhemmin,
samoin kuin joulutähdes-
tä" 1960-luvulla. Englannista
peräisin oleva joulumisteli on
tullut suosituksi jo Ruotsissa ja
leviää vähitellen Suomeen-
kin. Ikivihreä misteli sym-
boloi alun perin Kristuk-
sen kuolemattomuutta.
Olkikoristeet
Olkihimmelit ja olkiset pu-
kit ovat jäänne vanhasta tavas-
ta tuoda jouluksi olkia tupaan.
Alunperinoljet liittyivät esikris-
tilliseen kekrin viettoon, mut-
ta kristinuskon myötä ne alet-
tiin liittää Betlehemin seimen
olkiin. Olkia leviteltiin kirkon-
kin lattialle vielä 1900-luvulle
saakka. Vanhan tavan
hävittyä olki jäi
kuitenkinkäyttöön
monien
joulu-
kor is-
t e i d e n
materi-
aalina.
Koristenauhoin ja kimaltein joulupuu saadaan kukkimaan.
Joulupuu voi olla pienikin. Sen symboliikka tuo vihreyden
ja uudelleensyntymisen talven keskelle. Olkikoristeet ovat
jäänne vanhasta tavasta tuoda jouluksi olkia tupaan.
E n k e -
lit ovat
j o u l u n
s a n o -
man ju-
listajia.
1...,5,6,7,8,9,10,11,12,13,14 16,17,18,19,20,21,22,23,24,25,...40