15
Keskiviikko tammikuun 27. 2010
V
äestöennusteen mukaan Sastamalan väki
ikääntyy, vanhusten määrä kasvaa voimak-
kasti samalla kun työikäisten määrä suh-
teessa vähenee. Talous on pian tiukoilla. On syytä
miettiä, mitä voisimme tehdä, jotta tulevaisuudes-
sa vanhuksemme vosivat hyvin ja heistä pystyttäi-
siin pitämään huolta. Jotakin hoidon rakennemuu-
toksia on tehtävä.
Näitä asioita ajatellessani tulee mieleen kaksi tärke-
ää ratkaisuhdollisuutta. On tärkeää, että ikäihminen
voi elää omassa kodissaan mahdollisimman pitkään,
siis elää turvallisesti. Hoitotyöntekijöitä on kotihoi-
dossa aivan liian vähän. He ehtivät tehdä vain välttä-
mättömät terveydenhoitoon liittyvät toimenpiteet.
Heillä Ei ole aikaa jutella, ulkoiluttaa eikä järjestel-
lä kotia. Tällaisiin toimiin tarvittaisiin arjenautta-
jia, joilla ei tarvitse olla terveydenhoidon koulutus-
ta. He ikäänkuin olisivat varsinaisen kotihoidon hoi-
totyöntekijän käsinä auttamassa asioissa, joihin tä-
mä ei ehdi puuttua. Esimerkiksi siivous on raskasta
eikä ikääntynyt ja huonokuntoinen jaksa sitä yksin
tehdä. Asiointi kaupassa ja ulkoilu yleensäkin ovat
asioita, joista huonokuntoinen ihminen ei voi yksin
suoriutua. Ihminen kaipaa myös keskusteluseuraa.
Tämän päivän vanhustenhuollon kentässä on to-
dettu tärkeä ihmisen hyvinvointia lisäävä asia, jota
kutsutaan muisteluterapiaksi. Elämänsä lopulla ih-
misen on hyvä muistella elettyä elämäänsä, käydä
elämänkohtaloitaan läpi. Muistelu ei onnistu yksin,
vaan tarvitaan toinen ihminen.joka kuuntelee ja pa-
neutuu vanhuksen elämän- tarinaan.Tämä arjenaut-
taja voi monella tavalla olla tukemassa arjessa sel-
viytymistä ja olla parantamassa mielen hyvinvointia.
Yksityiset siivousfirmat ovat monelle liian kalliita
käyttää. Jos kunta palkkaisi näitä arjenauttajia hoi-
totyönekijöiden lisäksi, selviäisivät ikäihmiset pitem-
pään omassa kodissaan eikä seurana olisi pelkoa ja
ahdistusta yksin olosta. Näin toimien laitoshoitoon
siirtymien voisi jäädä kauemmaksi ja laitoshoidon
paikat tulisivat niiden käyttöön, joille ne ovat aivan
välttämättömiä. Kustannuksiin voisi vanhus osallis-
tua myös itse. Toinen avun tarvetta vähentävä teki-
jä on vapaaehtoisten ystävien, lähimmäisten ja tu-
kihenkilöiden käyttö. Vapaaehtoistyöntekijöitä kou-
luttvat esimerkiksi SPR, Tukitalo ja seurakunta sekä
myös moni muu järjestö. Nämä yhteisöt huolehtivat
siitä. että vapaaehtoisista myös pidetään huolta ja vai-
keissa tilanteissa he saavat ammatillista apua. Työn-
ohjausta ja tukea tarvitaan. Heidän antamansa apu on
pääosin henkistä apua. Uskon, että paikkakuunaltam-
me löytyy runsaastikin ihmisiä, jotka ovat halukkaita
olemaan ikäihmisen ilona ja tukena. Ehkäpä tarvitaan
virallisen puolen apua tilanteiden organisoimisessa.
Kerran vuosia sitten käydessäni päiväsairaalassa käytä-
vällä tarttui käteeni vanhus, joka sanoi:” Hanki minul-
le tukihenkilö, silä en ole päässyt seitsemään vuoteen
ulos”. Hänelle löydettiin hyvä tukihenkilö, jonka kans-
sa kyseinen vanhus pääsi katsomaan, miten sillan kor-
jaaminen edistyi. Siltatyö kiinnosti häntä kovasti. Nyt
tämä vanhus on jo pois tästämaailmasta, mutta vapaa-
ehtoisen ystävän avulla viimeisistä vuosista tuli antoi-
sempia kuin aikaisemmin. Vanhus antaa myös autta-
jalleen paljon. Hän on kokenut ja nähny mailmaa kau-
an ja voi näin rikastuttaa auttajansa tiedon maailmaa.
Totta ovat sanat:”Antaesaan saa”
Valokuvaaja Charles Norkolille
jokainen kuva on kuin sinfonia
Marianna Langenoja
Kun yhdysvaltalainen Char-
les Norkoli saapui Suomeen
ensimmäisen kerran loma-
matkallaan vuonna 2005, hän
ihastui suomalaisen luonnon
mielenkiintoisuuteen. Flori-
dalainen valokuvaaja oli tot-
tunut pitkiin ja suoriin ranta-
viivoihin, joten mutkittelevat
joet pienine saarineen ihas-
tuttivat häntä kovasti. Char-
lesille oli sekin tuntematonta,
että metsässä maa voi kasvaa
pientä vihreää kasvillisuutta.
Hän oli kotimaassaan nähnyt
vain kuivien neulasten täyttä-
miä metsänpohjia. Kun vuo-
si myöhemmin suomalaiseksi
ruvennut taiteilija lähettää ys-
tävilleen kuvia Suomesta, ke-
huvat amerikkalaiset niitä ek-
soottisiksi.
”Kuvassa tärkeintä
on harmonia”
-Minulle valokuva on kuin
sinfonia. Tärkeintä kuvassa on
harmonia. Elementtien täytyy
soida yhteen. Eihän säveltäjä-
kään laita sinfoniaansa vääriä
nuotteja. Kuva on paras sil-
loin, kun se miellyttää silmää
ja vähän ihmetyttääkin, tai-
teilija kuvailee. Hän on tarkka
valon suhteen. Toisinaan jo-
kin maisema on kauneimmil-
laan illan hämärtyessä, joskus
taas aamunkajossa. –Maalaaja
pystyy itse maalaamaan teok-
siinsa valon. Valokuvaaja ei si-
tä voi tehdä. Siksi valokuvaa-
jan täytyy olla paikalla juu-
ri silloin, kun valo ja sää ovat
parhaimmillaan.
Suomalainen vaimo on jo
oppinut jäämään pois Char-
lesin kuvauskeikoilta. Yhden
kuvan ottamiseen menee nai-
sen mukaan aivan liian kau-
an aikaa. –Aina en edes tie-
dä mitä aion kuvata lähtiessä-
suonissa virtaa sataprosentti-
nen suomalainen veri. Hänen
molemmat isovanhempan-
sa ovat muuttaneet Suomesta
Yhdysvaltoihin. Charlesin äi-
tikin puhui englannin lisäk-
si suomea. Erityistä on myös
se, että Charles sai 1970-lu-
vulla kipinän valokuvauk-
seen elokuvan Doctor Zhiva-
gon pohjalta. Kyseinen elo-
kuva on osittain kuvattu Suo-
messa. –Se on kuvattu todella
kauniisti. Nähtyäni elokuvan
päätin itsekin ostaa kameran,
Charles kertoo. Silloin hänellä
ei ollut hajuakaan, että jonakin
päivänä hän pääsisi elokuvan
maisemiin kuvaamaan itsekin.
Charlesin suomalaisuus si-
netöitiin kai viimeistään siinä
vaiheessa, kun hän tapasi Yh-
dysvalloissa elämänsä naisen,
suomalaisen tietenkin. Paris-
kunta asui vielä monia vuo-
sia aluksi Floridassa ja sit-
ten Michiganissa, ennen kuin
päättivät vuonna 2006 muut-
taa Suomeen. –Vaimo me-
ni edellä vuokraamaan meil-
le asunnon Tampereelta. Mi-
nä tulin perässä mukanani
kauhea määrä kantamuksia ja
kolme kissaa.
Silakkaa, metsiä,
jokia ja turvallisuutta
Charles havaitsi Suomesta he-
ti niin hyvät kuin huonotkin
puolet. –Lentokentällä ajatte-
lin, että eihän Suomessa tai-
deta juoda edes vettä, kun
ei ollut vesipistettä missään.
USA:ssa niitä löytyy joka pai-
kasta, missä liikkuu ihmisiä,
Charles huokailee. Seuraavak-
si hän yllättyi siitä, että kaupat
ovat Suomessa hyvin usein
suljettuina. Oli kyseessä mikä
tahansa pikkupyhä, ovat ovet
säpissä. Yhdysvalloissa kaupat
suljetaan ainoastaan joulupäi-
vänä. Isot ostoskeskukset pitä-
vät tyypillisesti ovensa auki 24
tuntia vuorokaudessa seitse-
mänä päivänä viikossa.
Hyviäkin puolia Suomes-
ta löytyi heti. Charles rakastaa
silakkaa, metsiä, jokia ja tur-
vallisuutta. Suomalaisille niin-
kin arkinen asia, kuin kävely-
tie keskustan ulkopuolella oli
Charlesille yllätys. –Suomes-
sa voi pyöräillä turvallises-
ti vaikka kymmenen kilomet-
rin päähän keskustasta. Se on
hämmästyttävää. Täällä usein
myös iäkkäät ihmiset pyöräi-
levät. Sellainen näky on var-
sin vieras Yhdysvalloissa. Siel-
lä pyöräilijä tekisi melkein it-
semurhan, jos menisi isojen
teiden varsille ajelemaan. Kes-
kustan ulkopuolella ei juuri
ole kävelyteitä.
Kissatkin pilalle
hemmoteltuja
-Pidän Suomesta paljon, mut-
ten vielä tiedä aionko asua
täällä lopun elämääni. Nyt
asumme Äetsässä ihanassa
omakotitalossa joenrantamai-
semassa, joten voi olla, etten
halua lähteä. Kissanikin ovat
päässeet nyt vapaasti juoksen-
telemaan ulkona, mitä ne eivät
voineet tehdä Amerikassa. Ne-
kin taitavat olla jo niin pilalle
hemmoteltuja, että ehkä jääm-
me tänne.
Charles Norkolin valoku-
vanäyttely on avoinna Galle-
ria Ansa Puntalossa Sastama-
lassa 18.1-6.2 Lahjatalon au-
kioloaikojen mukaisesti.
ni matkaan. Toisinaan saatan
reagoida vain valoon, taiteili-
ja miettii.
Taidenäyttelyssä
melkein 40 valokuvaa
Nyt äetsäläinen Charles on
pystyttänyt taidenäyttelyn,
jossa on esillä melkein 40 ku-
vaa taiteilijan uran ajalta. Van-
hin kuva on 1970-luvulta heti
uran alkutaipaleelta, tuoreim-
mat ovat Suomesta ja Englan-
nista lomamatkalla napattuja.
Osa kuvista on mustavalkoi-
sia, osa värillisiä. –Talviset ku-
vat otan yleensä mustavalkoi-
sina, sillä talvessa on kovin vä-
hän sävyjä muutenkin. Lumi
on kirkkaan valkoista ja mo-
ni muu näyttää melkein mus-
talta. Siksi talviset kuvat toi-
mivat hyvin mustavalkoisina.
Auringonlaskut taas on ihan
luonnollista kuvata värillisinä.
Erään kuvan Charles päät-
ti ottaa värillisenä vain yhden
punaisen oven vuoksi. Whi-
tefish-kuva onkin yksi hänen
lemppareistaan. Kuvassa nä-
kyy kalastusvene ja lato, jos-
sa kalaa työstetään. Taustalla
näkyy järvi ja massiiviset pil-
vet hallitsevat kuvan yläreu-
naa. –Kuva on tarpeeksi outo
ollakseen hyvä. Siinä on kaik-
ki elementit kohdallaan, myös
se punainen ovi.
Näyttelyn kuvista yhdek-
sän on otettu Suomessa. Niis-
tä yksi Huittisten Puurijärveltä
ja toinen Äetsästä. Loput ku-
vista ovat USA:sta, Kanadasta
ja Iso-Britanniasta. –En osaa
sanoa, kuvaisinko Suomea jo-
tenkin toisella tavalla, jos oli-
sin syntynyt täällä.
100-prosenttinen
suomalainen
Suomalaissyntyisen silmin
Charles on ennen kaikkea suo-
malainen. Hän itsekin nauraa,
että lähes aina suomalaiset pi-
tävät häntä ”yhtenä heistä”.
Se ei ole ihme, sillä Charlesin
Suomalaisille niinkin
arkinen asia, kuin kävelytie
keskustan ulkopuolella
oli Charlesille yllätys.
Elementtien täytyy soida
yhteen. Eihän säveltäjäkään laita
sinfoniaansa vääriä nuotteja.
Alun perin yhdysvaltalainen, nykyisin sastamalalainen Charles Norkoli pisti näyttelyn pystyyn Sas-
tamalaan. Esillä on melkein 40 valokuvaa Suomesta, USA:sta ja Iso-Britanniasta.
Yksinäinen mänty –kuva on otettu Huittisista Isosuolta.
Whitefish on yksi Charlesin lempivalokuvista. Se on Michiganissa otettu.
• Pirkko Lahtinen
Arjen
auttajat
1...,5,6,7,8,9,10,11,12,13,14 16,17,18,19,20,21,22,23,24,25,...32