12
Keskiviikko heinäkuun 29. 2009
Akseli Gallen-Kallela maalasi Afrikassa
Huittislaissyntyinen saksofonisti löysi kuvataiteesta innoittajansa
Jukka Perko loi uutta
Akselin Afrikasta
Hannu Virtanen
Akseli Gallen-Kallelan sa-
dan vuoden takaiset Afri-
kan kauden maalaukset ja
piirrokset saavat uuden elä-
män, kun niihin pohjautuva
Jukka Perkon säveltämä au-
diovisuaalinen Akseli Afri-
kassa -konsertti saa kanta-
esityksensä Helsingin juhla-
viikkojen ohjelmistoon kuu-
luvassa Viapori Jazzissa 26.
elokuuta. Esitykseen liittyy
Jenni Valorinnan luoma vi-
deoteos.
Vaikka Akseli Gallen-Kal-
lelan Afrikka-kauden alkami-
sesta tulee nyt kuluneeksi sa-
ta vuotta, Jukka Perko ei ole
sävellystyössään tarttunut tä-
hän seikkaan vaan tarinalla
on toinen, taiteellisesti mer-
kittävämpi tausta.
-Kun tein Hurmio-levyä
Olavin Virran musiikista, jo-
ku ehdotti minulle, tekisinkö
sävellyksiä suomalaisille rak-
kaista tauluista. Mielestäni se
oli hyvä idea, mutta en koke-
nut saavani siitä jäntevää ko-
konaisuutta, jos otan eri tai-
teilijoiden tauluja ja yritän
tehdä niistä jotakin. Kuvatai-
deasia oli kuitenkin hauska
idea, ja se jäi mieleeni.
Gallen-Kallelan Afrikka-
kauden tuotantoon Perko tu-
tustui näyttelyssä.
-Ne olivat mielenkiintoi-
sia töitä, koska ne poikkesi-
vat niin paljon niistä maala-
uksista, joista hän on tunnet-
tu. Ajattelin, että tämä voi-
sikin olla se aihepiiri, johon
voisin joskus tarttua.
Musiikki elää
kuvakerronnassa
Akseli Gallen-Kallelan Af-
rikka-työt nousivat uudel-
leen esiin Perkon käymissä
keskusteluissa joidenkin ku-
vataideihmisten kanssa vuo-
si sitten kesällä.
-He rohkaisivat, että teepäs
nyt jotain näiden ympärille.
Niiden nostamisella esiin oli-
si myös taidepoliittista merki-
tystä. Päätin ryhtyä toimeen,
tein työsuunnitelman ja aloin
miettiä toteuttamista.
-Otin yhteyttä oikeuden-
omistajiin ja sain heidät in-
nostumaan tästä projektista.
Sain nähtäväkseni ja käyttöö-
ni ideapohjaksi sellaista ma-
teriaalia, jota ei ole ollut esil-
lä näyttelyissä.
Afrikka-kirjas-
ta sain käyttöö-
ni ensipainok-
sen, jossa on
enemmän ku-
via kuin myö-
hemmissä pai-
noksissa.
-Materiaa-
lia oli tosi pal-
jon, ja mietin-
kin sitä, mi-
ten tämä tuli-
si käytännössä
toteuttaa. Lop-
pujen lopuksi
päätin ottaa yh-
teyttä videotai-
teilijaan, jotta näistä tehtäisiin
videoteos. Ei niin, että näyte-
tään kuva ja sanotaan että tä-
mä kappale on tästä taulus-
ta, vaan että siinä olisi enem-
män orgaanista kuvakerrontaa
ja musiikki eläisi sen mukana.
-Videotaiteilija tulee esityk-
seen itse ajamaan videokuvaa,
jolloin hän pystyy reagoimaan
musiikkiin. Toisaalta me soit-
tajat joissakin kohdin seu-
raamme kuvamateriaalia ja
soitamme improvisoiden siitä.
Sävellystyö
alkuun Afrikassa
Afrikkaan Jukka Perko ot-
ti itse tuntumaa maalis-huh-
tikuun vaihteessa Beninissä.
-Sävelsin näiden biisien
alkuaihiot Afrikassa. Jotkut
niistä tein aika pitkällekin.
-Vieraasta kulttuurista tule-
vista asioista
on helppo in-
toutua. Niin-
hänAkselille-
kin kävi, kun
hän meni Af-
rikkaan. Hän
intoutui mai-
semista, vä-
reistä ja kai-
kesta erilai-
suudesta, mi-
tä se manner
tarjosi.
-Kun it-
se aikoinani
ihastuin jazz-
musiikkiin,
se edusti jota-
kin vierasta ja kaukaista siihen
nähden, mitämusiikkikulttuu-
ria on ollut paljon tarjolla täältä
omasta takaa. Siinä on ollut ai-
ka vapautunut olo alkaa tehdä
jazz-musaa. Mietin sitä samaa
tunnetta. Akselilla on täytynyt
olla jotakin samaa, kun hän on
maalannut niin vapautuneesti.
-Maalaukset ovat joten-
kin vapaita ja ennakkoluu-
lottomia ja myöskin hetken
tuotteita. Taideihmiset sano-
vat, että niistä todennäköi-
sesti monet on maalattu aika
äkkiä. Niitä ei ole hiottu pit-
kään, vaan ne ovat vain syn-
tyneet. Ne sopivat tähän jazz-
improvisointiajatukseen mie-
lestäni kauhean hyvin.
-Haluaisin edelleen ylläpitää
omassa musiikintekemisessä
sitä samaa vapautumista, mitä
se aikoinaan on edustanut. Sen
takia tämä aihe istuu tosi hyvin
siihen, mitä itse teen.
Akseli Afrikassa esitetään
Viapori Jazzissa kaksi ker-
taa. Gallen-Kallelan oikeu-
denomistajien kanssa on teh-
ty sopimus kuvamateriaalin
käyttämisestä näissä kahdes-
sa konsertissa.
-Katsotaan millainen esi-
tyksestä tulee ja onko sitten
vielä "ilistä lähteä esittämään
sitä lisää. Sitten pyritään var-
maankin tekemään audiovisu-
aalisia konsertteja lisääkin, jos
se on sen verran onnistunut.
Onko esitys tuotavissa
maakuntiin?
-Ehdottomasti, Perko vas-
taa epäröimättä.
Saksofonisti Jukka
Perko on luonut uut-
ta musiikkia Akse-
li Gallen-Kallelan Af-
rikka-töiden innoitta-
mana.
Vieraasta
kulttuurista
tulevista asioista
on helppo
intoutua. Niinhän
Akselillekin kävi,
kun hän meni
Afrikkaan.
Hannu Virtanen
Kotimaassaan Suomessa ja
maailmalla jo laajasti mainet-
ta saanut taidemaalari Akse-
li Gallen-Kallela otti sekä elä-
mässään että taiteessaan uu-
den suunnan ja lähti Afrik-
kaan kesällä 1909. Tasan sata
vuotta sitten alkaneelle Afri-
kan matkalle osallistui koko
perhe, johon kuuluivat taitei-
lijan lisäksi tämän puolisoMa-
ry sekä lapset Jorma ja Kirsti.
Hän työskenteli Afrikassa
kesäkuusta 1909 marraskuu-
hun 1910 ja maalasi tuona ai-
kana noin 170 teosta. Afrikan
taivaan alla hän alkoi maa-
lata entistä värikylläisempiä
teoksia. Kansainvälinen ylei-
sö näki näitä moderneja Af-
rikka-maalauksia jo Venetsi-
an biennaalissa 1914 sekä San
Franciscossa 1915. Suomessa
töiden arvo oivallettiin vasta
paljon myöhemmin.
Taiteilijan poika Jorma Gal-
len-Kallela on kertonut mat-
kan taustoista parikymmen-
tä vuotta myöhemmin ilmes-
tyneen Afrikka-kirjan alku-
sanoissa:
-Olimme asuneet noin vuo-
den ajan Pariisissa. Isä oli hau-
tonut mielessään monta eri-
laista suunnitelmaa tulevai-
suuden varalta. Ensin ajat-
teli hän hankkia huvijahdin
- saipa jo piirustuksetkin, jol-
la hän perheineen olisi tehnyt
retkiä syvillä vesillä eri puolil-
la palloa. Tämän aatteen kui-
tenkin hylättyään hän kovasti
mietti matkoja Intiaan, Etelä-
merelle, Brasiliaan tahi Japa-
niin. Lopuksi päätyi valinta
kuitenkin brittiläiseen itä-Af-
rikkaan, joka kaikkien tiedon-
antojen mukaan oli vaarallisin
ja eläinrikkain kaikista maail-
man tropiikeista - niinkuin se
on vielä tänäkin päivänä...
Kirja ilmestyi
kuoleman jälkeen
Jorma Gallen-Kallela päivä-
si Afrikka-kirjan alkusanat
Helsingissä 7. marraskuuta
1931. Isä Akseli Gallen-Kalle-
la oli kuollut aiemmin samana
vuonna 7. maaliskuuta sairas-
tuttuaan keuhkokuumeeseen
paluumatkalla esitelmätilai-
suudesta Kööpenhaminasta.
Hän kuoli tukholmalaisessa
Reisen-hotellissa.
Afrikka-kirja syntyi yh-
dessä Gummeruksen kirjal-
lisen johtajan Martti Raition
kanssa. Jorma Gallen-Kallelan
mukaan Raitio istui pikakir-
joituslehtiö kädessään ja mer-
kitsi muistiin, mitä isä kertoili
maalatessaan.
-Työ tapahtui Korpilahdel-
la, jossa hän valmisteli ja saat-
toi täydelliseen kypsyyteensä
Kansallisosakepankkiin aiottu-
jen freskojen luonnokset. Syk-
syllä 1930 saapui Martti Raitio
Tarvaspäähän valmis käsikir-
joitus kainalossaan. Silloin oli
tarkoitus tarkistaa se ja saattaa
teos lopulliseen painokuntoon.
Työ jäi kuitenkin muiden teh-
tävien takia tekemättä.
-Syy, miksi isä päätti jättää
Afrikan, vaikka hän siellä niin
hyvin viihtyi, poissa ihmisten
kiusoista ja turhamaisuuk-
sista, oli, että hän pelkäsi las-
tensa täysin vieraantuvan ko-
timaastaan, tulevan juuretto-
miksi Englannin kolonisteiksi.
Niukasti kuvauksia
maalaamisesta
Gallen-Kallela kertoo kirjas-
saan yllättävänkin niukasti itse
maalaamisesta ja sen vaikutti-
mista. Joitakin mainintoja ai-
heesta sentään löytyy.
-Alamme mukautua täkä-
läisiin oloihin. Vaimoni ja lap-
set puhuvat jo sujuvasti suahe-
lin kieltä, ja maalaustyölle löy-
tyy täältä yllin kyllin sekä aihei-
ta että malleja. Olenmaalannut
alastomia, mutta se ei vaiku-
ta alastomalta täällä. Luonnos-
kirja täytyy aina pitää käsillä.
-Ryhdyn juuri piirtämään
hartebeestin kalloa, joka ko-
meine sarvineen kiehuu läk-
kisessä petrolikanisterissa
arolla portaittemme edessä.
Af-
rikka-kirjan toimitustyö jäi Akseli Gallen-Kalle-
lan kuoleman jälkeen hänen pojalleen Jormalle.
Kirjan kannen kuvassa on Goia Kidogo, massai-sotilas.
Alamme mukautua
täkäläisiin oloihin.
Vaimoni ja lapset puhuvat jo
sujuvasti suahelin kieltä, ja
maalaustyölle löytyy täältä yllin
kyllin sekä aiheita että malleja.
1...,2,3,4,5,6,7,8,9,10,11 13,14,15,16,17,18,19,20,21,22,...28