13
Keskiviikko heinäkuun 29. 2009
sata vuotta sitten
Akseli Gallen-Kallelan lap-
suudenkodissa Vammalan
Jaatsilla toimii nykyisin Sas-
tamalan kulttuuripalvelujen
toimisto. Jaatsin talo tarjo-
aa tarvittaessa puitteet myös
taidenäyttelyille, pienimuo-
toisille konserteille ja muille
kulttuuritilaisuuksille.
Jaatsin pihapuiston luon-
nonkiveen upotetussa laatas-
sa lukee ”Kalevaisen kansan
suuri kuvaaja Aksel Gallen-
Kallela kasvoi kehdosta mie-
heksi näillä kunnahilla”.
Jaatsin pihamaalla on Ak-
seli Gallen-Kallelan näköis-
patsas, pronssiin valettu tai-
teilijan pää (Alpo Sailo 1927
ja Nina Sailo 1960). Sen teks-
tinä on ”Akseli Gallen-Kalle-
lan muistolle”.
Jaatsin talon seinällä on
muistolaatta: ”Tämän Jaat-
sin talon, joka on vuodes-
ta 1920 ollut Tyrvään kun-
nan toimitalona, rakennutti
Peter Wilhelm Gallén kun-
nallisen itsehallinnon syn-
tyessä suurina nälkävuosi-
na 1867-1868.”
Axél Waldemar Gallén,
sittemmin Akseli Gallen-Kal-
lelana tunnettu kuvataiteilija,
syntyi Porissa 26. huhtikuuta
1865. Isä Peter Wilhelm Gal-
lén oli Suomen Pankin Porin
konttorin kassanhoitaja, joka
omisti tiloja Tyrväässä. Perhe
muutti Tyrväälle, kun Akseli
oli kaksivuotias.
Akseli vietti lapsuutensa
Jaatsin tilalla. Isä Peter Wil-
helm toimi Tyrväässä muun
muassa nimismiehenä ja la-
kimiehenä.
Hän oli 1850-luvulla pe-
rustamassa lainakirjastoa ja
parikymmentä vuotta myö-
hemmin ensimmäistä kan-
sakoulua.
Astia seisoo kolmen kiven va-
rassa, ja polttopuina on seetriä
ja muita kalliita puulajeja, jot-
ka ovat kovia kuin luu. Halu-
an tehdä itselleni seinäkoris-
teen tuosta komeasta antiloo-
pinpäästä. Mutta saanen keit-
tää uuden kallon, sillä nenäkäs
hyeena kävi täällä viime yönä,
kaatoi pytyn kumoon ja na-
kersi kallon rikki.
Rooseveltia tapaamassa
Lyhyt keskustelu taiteesta käy-
dään, kun Gallen-Kallela ta-
paa Yhdysvaltain entisen pre-
sidentin !eodore Roosevel-
tin. Tämä metsästeli Athi-vir-
ran rantamilla ja läheisissä
vuoristoissa, kun Gallen-Kal-
lelat asuivat pienessä tiilitalos-
sa Nairobin lähellä. Aina kun
Roosevelt saapui Nairobiin,
siellä järjestettiin juhlat.
-Vaikka mielelläni olisin
halunnut nähdä tämän har-
vinaisen metsästysruhtinaan
ja samalla kertaa rauhallisen
republikaanin, en kuitenkaan
ottanut osaa juhliin, mutta kä-
vin häntä tervehtimässä, kun
hän viimeistä kertaa oli Nai-
robissa järjestämässä kotimat-
kaansa. Pyysin kirjeellisesti
audienssia ja sain heti rakas-
tettavaan sävyyn kirjoitetun
vastauskirjeen, jossa hän il-
moitti tapaamisaikamme.
Tapaamisestaan Roosevel-
tin kanssa Akseli Gallen-Kal-
lela on kertonut näin:
-Hyvää päivää, mister Ka-
levala, sanoi hän. Olen iloinen
tavatessani teidät; olen nähnyt
teidän mielenkiintoisia töitän-
ne.
Myöhemmin hän pyysi an-
teeksi käyttämäänsä väärää ni-
meä:
-Suottehan anteeksi, mister
Kallela, että ajatuksissani liitin
teidän nimenne teidän kansal-
liseepoksenne nimeen.
-Hän lausui minulle muu-
tamia kohteliaisuuksia kan-
sanrunoaiheisista dekoratii-
visista maalauksistani, mutta
”modernia tyyliä”, johon olin
tehnyt eläin- ja luonnonhar-
joitelmani täällä, hän ei voinut
ymmärtäen sulattaa, vaikka
hän olikin katsellut näitä töi-
täni suurella mielenkiinnolla.
-Hän sanoi, ettei hän ollut
mikään taiteen tuntija, mut-
ta hän ei voinut hyväksyä yk-
silöllistä vapautta, jolla minä
olin käsitellyt luonnonaiheita
- erikoisesti oli kysymys seeb-
raryhmästä arolla, jossa mi-
nä olin maalannut seebrojen
mustat juovat aaltoilevina ja
värisevinä, sillä tavoin kuin ne
aron kuumassa ilmassa esiin-
tyvät. Tätä hän ei pitänyt oi-
keutettuna maalaustapana.
Valkoisen metsästäjän
väkeviä kuvauksia
Taiteen esittely Afrikka-kirjas-
sa on sen kuvituksen varassa.
Teksti sisältää sitäkin enem-
män väkeviä kuvauksia afrik-
kalaisista tavoista ja etenkin
Gallen-Kallelan omilta safa-
reilta ja metsästystilanteista.
Hän oli valkoinen metsästäjä
Afrikassa.
-Viime aikoina olen kyllä
kaatanut eläimen ensimmäi-
sellä laukauksellakin, ja sii-
hen metsästykseni loppuukin,
sillä mitäpä tekisin kovin pal-
jolla lihalla. Otan itselleni ta-
vallisesti selkäpalan, mak-
san, kielen ja munuaiset, toisi-
naan myös reisipaistin. Muun
saavat mustat palvelijani ja-
kaa keskenään, ja aina syntyy
tappelu peräsuolen omistami-
sesta, joka heistä on hienoin-
ta herkkua.
-Viimeksi ampumastani
wildebeest-lehmästä, joka oli
kaunis eläin ja katseli kaata-
jaansa tuolla ikuisesti nuhte-
levalla kirkkaalla katseella, jo-
ka näiden eläinten silmissä on
sekä elämässä että kuolemas-
sa, otin ainoastaan nahan ja
kallon. Liha vietiin äsken van-
gitulle leijonalle, jota metsäs-
tystoverini pitää häkissä.
Toisaalla kirjassa hän ku-
vailee saaliin hyödyntämis-
tä näin:
Vasemmalla: Tanssivia ki-
kuijuja. Afrikka-kirjan ku-
vitusta.
Yllä: ”Naganga piteli vih-
reätä auringonvarjoa maa-
latessani. Taustalla Jorma
puhdistaa kivääriään.” Af-
rikka-kirjan kuvitusta.
Oikealla: ”Mustat ruuan
keitossa”. Afrikka-kirjan
kuvitusta.
-Monenlaisia herkkuruokia
valmistimme talteen otetuis-
ta kappaleista. Syötiin puhve-
linhäntälientä, maksalaatik-
koa ja savustettua kieltä. Tä-
mä kaikki oli hyvää vaihtelua
kilpikonnakeittojen, hanhen-
paistien ja virtahevonpoika-
sen lihan jälkeen. Joskus vaih-
teeksi olimme näillä seuduin
onkineet Itä-Afrikan jokivesi-
en kummallisia kaloja.
- Mutta kaunista on tämä
nöyrän maalarin silmälle ja
korvalle, kun kuu kelluu kor-
kealla taivaanlaella, ilma on
suloisen lauha ja varjot perin
mustia.
Kalevaisen
kansan suuri
kuvaaja Aksel
Gallen-Kallela
kasvoi kehdosta
mieheksi näillä
kunnahilla.
Taiteilijan lapsuudenkodissa
Sastamalan kulttuuritoimisto
1...,3,4,5,6,7,8,9,10,11,12 14,15,16,17,18,19,20,21,22,23,...28